205 Mi16 2500varv tomgång -TILL SALU se säljes

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
McNick

hgjhj

Post by McNick »

skönt att man inte är ensam i denna mögiga värld. :D Jag ska ihelgen testa det som är kvar, jag tror att det skulle kunna vara en kombination av tomgångsmotor och blå temp-givare....men men den som lever får se, jag låter er veta hur det går :roll:
McNick

dtghtgf

Post by McNick »

jag mätte den blå temp-givaren, vid ca 10 grader var den 2,8K Ohm och vid ca 40 grader var den 920 ohm.

Enl. uppgift ska den under 20 grader visa 2-3K ohm och mellan 20 - 80 grader ska den ge 270 - 390 ohm.

Är den paj?
McNick

tjuvluft

Post by McNick »

Jag bytte tomgångsmotor också, var inte den heller.

Dock tror jag att motorn tar tjuvluft, den varvar alltså ca 2-3000 varv på tomgång och om man kniper slangen till tomgångsmotorn så går den lugnare. Men motorn är nyrenoverad och har gått fint,

OBS EFTER ATT JAG BYTTE KABELHÄRVA FRÅN DEN FÖRSTA MI16 HÄRVAN TILL DEN JAG HAR NU SÅ ÖKADE TOMGÅNGSVARVET. KOPPLAT NÅGOT FEL?
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Vad jag kan minnas är det två kontakter som är snarlika och sitter så pass nära varandra att de kan sättas fel. Kan det vara ödp:n och tps:en? Jag kommer faktiskt inte ihåg... Kolla det.
Zkronk

Post by Zkronk »

Men skulle ödp-givaren sitta felkopplad skulle väl inte motorn gå alls?
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Zkronk wrote:Men skulle ödp-givaren sitta felkopplad skulle väl inte motorn gå alls?

Givetvis är det så.
Det var ett exempel. :wink:
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Tomgångsmotor och kolkanisterventilen kan det också ha varit. Äh, du förstår principen. Kolla vilka kontakter som är lika.
McNick

fghjhg

Post by McNick »

Jag provade igår att byta plats på kontakten till kolkanistern och kontakten som inte används, den som ska till tomgångsventilen på 205 GTI (används inte på Mi16). Bilen gick väldigt annorlunda men, inte lika hög tomgång men väldigt dålig motorgång, provade byta tillbaka men hör å häpna, fortfarande samma resultat som när kontakterna satt omvänt. Ska kolla på fler kontakter om det går å sätta fel....
Marcus

Post by Marcus »

Är du osäker på om du vänt nån kontakt fel så fram med haynesschema och börja mät upp alla kontakter så dom går till rätt ställe.
Du skriver att motorn går lugnare när du stryper slangen till tomgångsmotorn. Betyder det att tomgången är nere på en normal gång eller har du fortfarande för hög tomgång då? Var motorn varm eller kall när du gjorde det?

Johan>> Antar att det är det som var felkopplat på dimman som du syftar på? Det var i så fall kontakterna till blåa tempgivaren och kolkanisterventilen.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Marcus wrote:Johan>> Antar att det är det som var felkopplat på dimman som du syftar på? Det var i så fall kontakterna till blåa tempgivaren och kolkanisterventilen.

Det var precis det jag tänkte på. Tack för att du klargjorde det!
McNick

kjlkl

Post by McNick »

Men kontakten till blå temp-givaren är ju blå, borde inte det vara den som ska till blå temp-givare? Hmm, men något ÄR felkopplat eftersom ett rent byte av kabelhärva inte ska göra så att tomgången blir från normal till 3000 varv.

Ska mecka imorn med den ska prova byta plats på lite kontakter....
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

om du kopplar ur tomgångs motorn, alltså kontakten då borde motorn gå ner i välldigt lågt varv på en bil som fungerar klockrent och inte tar någon tjuvluft.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
McNick

vcbgc

Post by McNick »

den går ner på väldigt låga varv och dör till slut om jag kopplar ur tomgångsmotorn. Motorn tar inte tjuvluft, innan jag bytta kabelhärva gick den fint ibland ganska långa perioder.
205GTI-88

Re: vcbgc

Post by 205GTI-88 »

McNick wrote:den går ner på väldigt låga varv och dör till slut om jag kopplar ur tomgångsmotorn. Motorn tar inte tjuvluft, innan jag bytta kabelhärva gick den fint ibland ganska långa perioder.

då har du uteslutit tomgångs motorn iallafall. hur e det med spjället fungerar det som det ska?
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Image
McNick

hygh

Post by McNick »

Nu ger jag officiellt upp. Bilen till salu jag vill ha 10 000, det är väl typ vad jag lagt i delar på motorn.

Provade byta blå temp-givare, kolkanisterventil, spjälllägesgivare, reläer, byta plats på en massa kontakter...inget hjälper. Kom å köp någon som kan mer än jag. Bilen är jättefin, 14 000 mil, nyrenoverad motor, ENEM slipade kamaxlar, öppet BMC filter, ny koppling, Mi16-låda, nya sommardäck, ok vinterdäck, ny Sony stereo, 2 styrboxar, 2 kabelhärvor, nya hjullager, gick igenom bes. i sommras UA. Finns i stockholm. OBS kan även byta mot fin orginal 205 gti.
205GTI-88

Re: hygh

Post by 205GTI-88 »

McNick wrote:Nu ger jag officiellt upp. Bilen till salu jag vill ha 10 000, det är väl typ vad jag lagt i delar på motorn.

Provade byta blå temp-givare, kolkanisterventil, spjälllägesgivare, reläer, byta plats på en massa kontakter...inget hjälper. Kom å köp någon som kan mer än jag. Bilen är jättefin, 14 000 mil, nyrenoverad motor, ENEM slipade kamaxlar, öppet BMC filter, ny koppling, Mi16-låda, nya sommardäck, ok vinterdäck, ny Sony stereo, 2 styrboxar, 2 kabelhärvor, nya hjullager, gick igenom bes. i sommras UA. Finns i stockholm. OBS kan även byta mot fin orginal 205 gti.

synd den är så långt bort ja behöver en ny 205mi16 till alla banträffar i sommar, vill inte plåga t16onen allt för mycket är hemskt rädd för oil surge.

Men det är inte dina kammar som är problemet? det är inte någon av spridarna som sitter snett eller något sånt så att den faktist tar tjuvluft? har du provat med startgas om där e några läckor?

annars det enda ja kan tänka på om det inte är tjuvluft är om spjället hängt sig eller tomgångs motorn har pajat.
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Image
McNick

hjj

Post by McNick »

är ju bara att hyra ett bilsläp på macken å åka å hämta :D Det lilla som jag körde den efter renoveringen gick den som ett skållat troll..

Lägger upp annons på säljes nu med bilder
205hasse

Post by 205hasse »

Har du kollat om du har glapp i luftspjällen?
Tydligen så är detta ett relativt vanligt problem på mi16.
Jag hade också problem med hög tomgång på min mi16.
Tps'n var problemet för mig, den jag hade i utbyttes var också kass så det tog en tid innan problemet löstes.
Kolla även kontakten till Tps'n, har hört om glapp i dessa också.

Se denna länk.
http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... utterflies
Speedy 205R

Post by Speedy 205R »

Jag har gett upp men jag har lyckats att fixa det på annat vis :twisted:
If it has titts or wheels it will give you problems
Speedy 205R

Post by Speedy 205R »

Min lösning heter ballofix
If it has titts or wheels it will give you problems
Post Reply