oljetryck

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

oljetryck

Post by Amar »

jo jag vet att det har diskuterats förr, men jag har ingen aning hur det skall vara på just min bil.

när den är kall så håller sig trycket runt 4bar
när man kör normalt så är den på stadiga 3bar, när man gasar till så klättrar den uppåt.

man när bilen är varmkörd o man står på tomgång så sjukner f*n trycket under 2bar. så lågt att det hamnar ibland runt 1bar sträcket..

är det verkligen normalt? oljan är nybytt och oljefiltret likaså.

på min gamla 205:a så var trycket högre vid alla tillfällen, jämfört med det här.

bilen: 309 gti16 (samma motor som i 405 mi16)
Adam

Post by Adam »

Jag tycker de där mätarna brukar leva sitt eget liv, tveksam till att de är så jättenoggranna.

Har man riktigt dåligt tryck kan det vara farligt, men så länge det går upp när du gasar så tycker jag inte du skall vara orolig.

Det kan ju ändras beroende vilken viskositet man har på oljan oxå.

3-4bar vid 3000 v/m är helt ok.

Om du däremot får lågt tryck vid lite högre varv +3000 så behöver du göra nått åt det.
Nu med multitronic...

.
Amar

Post by Amar »

om jag kör normalt o håller ca 2500varv så är oljetrycket runt 3 bar

det skall enligt haynes vara 4,1bar vid 4000 varv om jag läst rätt. men min är runt 3,8 vid 4000varv.

vad kan man göra åt det om det är nåt fel på mitt tryck?
205gti mattias

Post by 205gti mattias »

det kan ju vara en packning som är tät när bilen är kall men sen när bilen blir varm så blir oljan mer lättflytande och packningen mindre tät och då sjunker oljetrycket!!
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
Amar

Post by Amar »

borde det inte vara tvärtom då? att packningen expanderar när bilen blir varmare..
WaZ

Post by WaZ »

Vad kan va galet om trycket inte ökar så mkt när man gasar järnet?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Daniel Hwass wrote:Vad kan va galet om trycket inte ökar så mkt när man gasar järnet?

För stort spel i vevaxel- och/eller vevstakslager är en sak, för låg viskositet på oljan en annan.
Packningar som läcker ska inte ha med oljetrycket att göra, skulle ju kunna vara inre läckage i en oljekanal e.d., men det vanligaste lär vara lager som är slitna.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Richard Gustavsson »

Så var det på min gamla pärla oxå. Vart något högre efter lagerbyte.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Glömde en sak... det kan ju givetvis vara oljepumpen med.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Amar »

hur byter man det där lager-grejen? nåt amn kan göra själv? vad kostar det?

bilen har gått 17000mil
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Min Haynes säger att minsta tillåtna oljetryck vid ett motorvarv av 900 rpm är 1.4 bar. Så det är nog lugnt!

Jag har motsatt problem, jag har väldigt högt oljetryck när motorn är kall. Över 6 bar.. Jag gissar att en möjlig felorsak är igensatt vevhusventilation, någon som har någon synpunkt? Oljetrycket blir dock normalt efter att motorn blivit varm. Olje och filter är nybytt (problemen uppstod efter bytet).
Brummar runt i en svart Astra Sport
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Tobias Lindell wrote:Min Haynes säger att minsta tillåtna oljetryck vid ett motorvarv av 900 rpm är 1.4 bar. Så det är nog lugnt!

Jag har motsatt problem, jag har väldigt högt oljetryck när motorn är kall. Över 6 bar.. Jag gissar att en möjlig felorsak är igensatt vevhusventilation, någon som har någon synpunkt? Oljetrycket blir dock normalt efter att motorn blivit varm. Olje och filter är nybytt (problemen uppstod efter bytet).

Har exakt samma problem när bilen är kall. Och förut när bilen var varm så låg oljetrycket på stadiga 4 bar. Nu så ligger det på 5 bar.

Hade inte problemet förut. Och helgen som var så bytte jag filter, olja och gjorde rent slangarna till vevhusventilationen. Men jag kan inte se att det blev bättre. Jag måste ha missat någonstans där det slammat igen.

Någon som har någon idé?
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Trycket blir alltid lite högre när oljan är ny, så är det.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Tobias Lindell wrote:Min Haynes säger att minsta tillåtna oljetryck vid ett motorvarv av 900 rpm är 1.4 bar. Så det är nog lugnt!

Att du har högt oljetryck är inget problem, och det skulle bero på vevhusventilationen kan du utesluta, oljetrycket har inte med att göra hur högt trycket i vevhuset är utan beror på hur bra pumpen lyckas med att pumpa runt oljan och hur stort motstånd det är på vägen från pumpen till sumpen så att säga.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Men vad kan det vara som gör det då. Alltså måste det gå trögt någonstans, men vart?

Kan det vara stopp i motorn?

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Att det är högt när motorn(oljan) är kall beror på att oljan är mer trögflytande då, vilket gör att den har svårare att tränga igenom kanaler och lager.
Det är absolut inget fel som orsakar det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Men jag rädd att om jag råkar varva lite innan det stabiliserat sig och blivit varmt. För det skenar iväg efter 3000 varv. Inte så kul om oljestickan ryker eller att det trycker ur olja någon annan stans. Men det är i princip inget jag kan göra åt saken?

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Ok, låter ju logiskt att trycket skulle vara högre med kall olja iofs. Fast jag bytte till 5W/40 så jag var lite orolig att det kunde spela in. Tackar!
Brummar runt i en svart Astra Sport
Post Reply