Lister 205gti & Orginalvinge

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Lister 205gti & Orginalvinge

Post by Agent 205 »

Hejsan!

Nu är det så att jag nygligen fick en sorentogrön gti, med blandannat uppbrutna och allmänt förstörda dörrar.
Nu när jag fått tag på nya dörrar tänkte jag fortsätta med förfiningen av denna fantastiska bil, Listerna!

Som på så många andra gtier är de ojämnt blekta, och ful-plastiga så min fråga är följande:
Går det att lackera dessa lister, och isåfall vad bör man använda för speciella grundfärger osv, har ju hört att det ska vara en del problem att lackera abs plast då det brukar spricka och bli förjävligt..

Fråga nummer två gäller min kompis GTI 90a som har en märklig vinge jag aldrig sett på förut, förra ägaren påstod att den kommer från en Le Mans, men ej heller dem har ju denna modell av vingar.
Vingen är alltså stämplad med peugeot stämpel, och det står tillochmed att den ska sitta på en 205a, stämplarna är på tyska.
Tänkte bara att jag skulle kolla upp om någon vet på rak arm vart denna suttit orginal, om ingen vet får jag ta med nummret nästa gång jag ska förbi peugeot :)
Vore också kul med lite bilder på bilar med dessa vingar då jag inte lyckats hitta en enda själv!

Image

Tack på förhand!
Agent 205
Stofer

Post by Stofer »

Det finns ett medel man kan köpa på t ex micro som gör listerna mörkare, nästan svarta! Funkar skitbra om man jobbar in de ordentligt med en tvättsvamp eller något. Vet dock inte på rak arm vad de heter.

Ang vingen som var de väl ett tillval när någon köpte bilen ny, eller?
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

Det är nog bumpershine du pratar om :P använde det på min moppe för många år sen, fick då inte speciellt bra resultat, men det är nog värt ett försök till!

Jo, det kan ju vara en tillvalsvinge, tyckte bara infästningen och allt var så konstigt, såg så "o-orginal" ut med plåtskruvar på sidorna och en hängande konstig vinge, dessutom med tyska stämplar :P
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

ja plockade av mina lister och kofångare och spackla igen hålen till hornen och det blev jävligt bra faktist verkligen as bra! som en helt ny bil!! ska göra samma sak på min t16 hade ja tänkt, är lite pyssel att få av och på grejerna igen med såna gamla jävla plastclips men det är värt besväret verkligen!

Ja lackade mina blanksvarta med vanlig 2komp billack och lackade med lackspruta. man behöver inte vara rädd för rinningar iheller plasten suger åt sig färgen som en svamp.

körde med mina lister i runt 500mil och där vart inga sprickor, dock var färgen borta lite grann på dom där bak vid hjulhusen för ja gillar grusvägar hehe :oops: 8)
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

Ok låter ju skitbra, plast som jag har förstått det är farliga saker om man blandar det med färg, kan ju hända vad som helst, har tillochmed sett det resa sig :P

Men då blir det till att lacka upp dem, är inte så fint med ljusgrå lister på en sorentogrön 205a :P
Stofer

Post by Stofer »

Ja bumpershine var de! De finns ju även en version med svart färg i, de var den jag använde funkade skitbra!
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Jag har själv gjort i ordning en stötfångare, slipade bara ner den med våtslippapper och körde med biltemas svarta spoilerfärg, som de kallar den. Ser ut såhär efter ett halvårs användning:

Image

Jag vet att lampan står snett på bilden, och att kromlisten inte är så snygg när den är halvt lackad, men för att vara två lager billig färg från biltema tycker jag det är skitbra. Ska göra resten av listerna runtom svarta till sommaren med, är tanken. (Finns en grill också, förresten, så inga lustigheter om det ;) )
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

Ser ju skitbra ut, då vet man iallafall att färgen inte släpper sådär konstigt från plasten, härligt!

Fin kärra, samma färg som min :P
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Ang vingen så hade inte Le Mans modellen nån vinge orginal.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Något som funkar bra till listerna är svart skokräm
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Post Reply