Hejsan alla.
Är en alldeles ny medlem som undrar om någon har ett tips ang. motortemp.
Har nyss köpt en gammal 605a 95års som inte gillar att dra husvagn. Den vill gå lite för varm,den går upp i ca,98 grader även på slätt mark vid en par tre - grader. Hur blir det när det blir varmt ute. Har ingen tidigare erfarenhet av peugeot så jag undrar om det är normalt eller, och i så fall vad som kan vara galet. Tacksam för tips.
Pendlaren.
Värme
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Zkronk wrote:Har du kollat om kylfläkten/fläktarna startar över huvud taget?
Fläktarna ska inte behöva gå vid körning övht., bara i extremfall.
Skulle kollat så systemet är ordentligt luftat till att börja med, sen är väl termostat och kylare på tur. Kolla kylet så att det inte ser tätt ut och inte saknar för många kylflänsar, ser det bra ut så kolla att det cirkulerar som det ska genom det.
Hej igen och tack för responsen. Körde med fläktarna på hela resan,ni vet dra lös kontakten till givaren, men den går lika varm för det. Det där med luftning var ju en tanke. Vet inte hur man gör, men en bror till mig hade en BMW en gång som betedde sig konstigt i tempen och det var tydligen nån luftficka som var orsaken. Nåväl denna bilen beter sig ungefär lika med eller utan fläktar på men då man tittar i expantionskärlet så syns det att det cirkulerar, kylaren ser jättefräsch ut men jag vet ju inte inuti. Jag vet inte men jag får för mig att den går upp i temp och står så ett tag en mil eller så sen börjar den sakta att stiga.
Först och främst: Har du en 4-cyl eller en V6 ?
Sedan: Hur går den utan husvagn? Ligger den någorlunda stabilt eller varierar den mycket (mer än 10 grader) under drift. Påverkas tempen många grader om du sätter på eller stänger av värmen i cupén? Om den fladdrar i temperatur skulle jag gissa att du har ett problem med termostaten. Det har jag haft en gång och det var i det fallet en gummiring runt termostatplattan i den franska originaltermostaten som hade lossnat och hänget sig i öppningen. Detta medförde att termostaten inte stängde, vilket gjorde att det tog mer än en evighet att når arbetstemperatur. När termostaten sedan öppnade fullt hindrade gummiringen flödet så att motorn blev varm för minsta lilla. Den termostat jag köpte var tysk och saknaden denna gummiring. Men antagligen hade det gått bra att bara ta bort ringen och köra vidare med den gamla termostaten.
Sedan: Hur går den utan husvagn? Ligger den någorlunda stabilt eller varierar den mycket (mer än 10 grader) under drift. Påverkas tempen många grader om du sätter på eller stänger av värmen i cupén? Om den fladdrar i temperatur skulle jag gissa att du har ett problem med termostaten. Det har jag haft en gång och det var i det fallet en gummiring runt termostatplattan i den franska originaltermostaten som hade lossnat och hänget sig i öppningen. Detta medförde att termostaten inte stängde, vilket gjorde att det tog mer än en evighet att når arbetstemperatur. När termostaten sedan öppnade fullt hindrade gummiringen flödet så att motorn blev varm för minsta lilla. Den termostat jag köpte var tysk och saknaden denna gummiring. Men antagligen hade det gått bra att bara ta bort ringen och köra vidare med den gamla termostaten.
Hej Jo det är en 4cylindrig srdt och den håller sig i skinnet utan släp men jag inbillar mig att den tar lång tid att gå upp i temp men nedre slangen blir inte varm så jag tror att termostaten stänger men det vore nog ide` att kolla den. Alltså 7-9 minus och motorvärmare hela natten så hinner den inte upp mer än till ca,70 grader efter 2 mil, jag tycker att den borde bli varmare på den sträckan men motorer är ju olika. En kompis som har en Merca hade problem med tempen och det visade sig att termostaten bara öppnade lite så det kan ju vara något åt det hållet.
Min V6 tar ungefär 7 km för att få upp i temperatur. Jag hade en BMW 730 för ett år sedan som fick korrekt arbetstemperatur nästan direkt. Ingen av bilarna har tempmätare som luras genom att vissa en och samma temperatur i ett stort temperaturintervall. Men man ska faktisk ha klart för sig att givarens position spelar roll. Pegg V6 har givaren på ett rör ovanför termostaten mellan cylinderbankerna. BMW:n hade givaren direkt på termostaten. Klart att den får en distinkt indikering då. Men nog tusan borde din 4-cylindriga motor bli snabbare varm än min V6.
Min erfarenhet är att Peugeots kyl är väl tilltaget och har god kapacitet även när det är gammalt. Känn med handen på olika ställen på kylet. Om det är igensatt så är kylet typiskt kallt på de flesta ställen utom kanske i överkant där det kan vara väldigt varmt. Om kylet är lite mer jämnvarmt och retutren till motorn (den nedre slangen) är någorlunda sval så funkar nog kylet. Då är det väl bara att byta termostat. Det lär vara enkelt på en 4-cyl. (Det tar en arbetsdag på en V6.)
Om kylet beter sig bra och termostaten är ny men problemet ändå kvarstår. Ja då kan det faktist vara elfel. Alltså att instrumentet visar fel. Elfel är en av Peugeots specialgrenar så jag skulle absolut inte räkna bort det. Jag har faktiskt drabbats av det själv på tempinstrumentet. Jag saxar i en av mina felloggar, den som handlar om kylsystemet.
Min erfarenhet är att Peugeots kyl är väl tilltaget och har god kapacitet även när det är gammalt. Känn med handen på olika ställen på kylet. Om det är igensatt så är kylet typiskt kallt på de flesta ställen utom kanske i överkant där det kan vara väldigt varmt. Om kylet är lite mer jämnvarmt och retutren till motorn (den nedre slangen) är någorlunda sval så funkar nog kylet. Då är det väl bara att byta termostat. Det lär vara enkelt på en 4-cyl. (Det tar en arbetsdag på en V6.)
Om kylet beter sig bra och termostaten är ny men problemet ändå kvarstår. Ja då kan det faktist vara elfel. Alltså att instrumentet visar fel. Elfel är en av Peugeots specialgrenar så jag skulle absolut inte räkna bort det. Jag har faktiskt drabbats av det själv på tempinstrumentet. Jag saxar i en av mina felloggar, den som handlar om kylsystemet.
Bengt's lilla bok om kylsystemet wrote: 2003-05-19
Vilken jävla bil! Motortvätt och sedan en sväng för att torka. Resultat: Tempmätaren klättrade upp lite stegvis. Inom loppet av någon minut, låg den i botten och röda lampan tändes. Motorn var inte alls varm. Sedan felsökning. Givaren (4025) sitter naturligtvis på ett mycket svåråtkomligt ställe!
Stift 1 på givaren har bara 7 ohm till jord vid kall motor, så givaren är nog kass. Varför den pajade precis nu och vad som tände röda lampan är svårare att begripa. Lampan tänds av en switch. Det kanske är så att ett mycket stort mätarutslag också tänder lampan?
Lampan är lurig att felsöka. Den tänds då tändningen slås på. Först när motorn verkligen startat, släcks den. Jag är osäker på vad som håller den tänd. Men om MC11 inte är hopkopplad tänds inte lampan alls. (Hur kan den veta detta?)
Motorkablaget är inte perfekt, givarens pin 1 & 2 har båda ett par Mohm till jord. Frågan är om motorkablaget har klämts eller något ditåt och detta i sig kanske skadat tempgivaren? Lite långsökt förklaring.
2003-05-26
Har bytt temperaturgivare. Problem solved. Den gamla var en Jaeger med gul ring. Den nya kommer från Mekonomen, är italiensk med grå ring. Kontaten för lampan aktiveras vid 115 grader.
Avluftade och toppade kylsystemet. Det fanns ingen luft alls. Det gick däremot i en hel liter. Har kört 1500 mil sen sist. Aning hög förbrukning, kanske.