Hej!
Besiktade min mi16-90 idag o fick nedslag på för hög bullernivå. + några andra lätta fel.
Har simons sportsystem från katten, och 3" utblås hemmagjort.
Måste det vara det "db" talet som står i reg pappret eller?
Och har någon några tips för att göra så den låter mindre, kanske man måste köpa ett Original avgas system??
Hög bullernivå Bilprovn
Fick en snarlik påpekan när jag besiktigade 205an här om veckan!
Dock begärde jag att få max db värdet innan jag godtog nedslaget, efter ca 10 min letande fick besiktningsmannen ge sig då bilen var för gammal för att ha db uppgifter.
En 205 GTI fr 1990....
Säkerställ att det finns en db begränsning på din bil, annars får de ej ge dig nedslag baserat på eget tyckande!
Dock begärde jag att få max db värdet innan jag godtog nedslaget, efter ca 10 min letande fick besiktningsmannen ge sig då bilen var för gammal för att ha db uppgifter.
En 205 GTI fr 1990....
Säkerställ att det finns en db begränsning på din bil, annars får de ej ge dig nedslag baserat på eget tyckande!
www.almostracing.se
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Ok!
Hittar inte något om db i bara vikt tankvolym mm. hm kanske måste beställa nytt reg bevis?
Men i övriga tekniska data:
T31E AVGASKONTROLLSPECIFIKATION A63/ 89
är det det?
Och på besiktnings papret står det att han INTE använde någon db utrustning. = Bedömd utan mätning.
Men bilen låter högt ja. Så man kanske måste byta sista ljuddämparen.
Hittar inte något om db i bara vikt tankvolym mm. hm kanske måste beställa nytt reg bevis?
är det det?
Och på besiktnings papret står det att han INTE använde någon db utrustning. = Bedömd utan mätning.
rickE wrote:Ok!
är det det?
T31E har inget med det att göra.
Fanns dB regler för alla fordon då bilen nytillverkades, men de var allmänna och inte lika hårda som de blev framåt mitten på -90 talet.
Som sagt, utan den siffran och uppmätt värde finns det ingen GRUND för anmärkning.
Last edited by SNILLET on Fri Apr 17, 2009 20:55, edited 1 time in total.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
rickE wrote:Ok!
Ska man ringa o klaga eller maila, För det stämmer, Om det inte finns något värde då får den låta som den gör tycker jag.
Absolut!
Du kan ju aldrig åtgärda det om inte d e mätbart, isf kan nästa gubbe tycka att den fortfarande låter för mycket å ge dig nedslag igen å igen...
Vägra anmärkningen om det inte finns grund till den.
www.almostracing.se
Jag har bara en apple dämpare på min bil den sitter som bakre dämpare. 2½ tums rör hela vägen från katt och bakåt. Ingen har sagt att det låter för mycket vare sig på banträffar eller besiktning. Men är dom petiga släng på en orginaldämpare bak det bör räcka. Byt tillbaka efter besiktning. Är ju ett enkelt jobb.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.