Hej
Fick ombesiktning på bilen för att bromsarna tog dåligt. Inga exakta siffror men runt 0,5 och 0,8 bak, 1,3 och 1,4 fram.
Plockade ner och kollade men allting ser bra ut, bytte bromsbackar bak, kollade reduceringsvetilerna som sitter i kolvarna och dem såg ut att vara i bra skick.
Vad tror ni det kan vara för fel?
Huvudbromscylindern?
Har pumpat på bromsen och sen startat bilen och då sjunker pedalen och allt känns som det ska.
Har försökt söka men det har inte gett något.
Tacksam för svar!
Mvh Andreas
Bromsar som tar dåligt - 205 xs -89
Skulle väl som sagt också kunna tippa på bromsslangarna. Men då brukar dom ju även ligga på när man släppt pedalen. Det är det vanligaste iaf.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Du har ju förmodligen trummor bak. Se i så fall till att justera ut backarna ordentligt. Sedan så kan det ju vara så att du har en skada i huvudcylindern som gör att du inte får tryck i början. Utan att den behöver gå in en bit innan det tätar och bygger upp tryck.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
"Tar dåligt" kan väl inte anmärkningen vara.
Däremot ser det ju ut som om det tar ojämnt bak ?, fram hade jag inte oroat mig för med de värdena du har där.
Det vanligaste när man får sådana siffror bak är antingen kärvande handbromsvajrar eller fastsittande självjustering, eller en kombination av de bägge.
Kan förstås vara någon av cylindrarna som läckt också, då bromsar det jusämre där, men det är inte lika vanligt.
Däremot ser det ju ut som om det tar ojämnt bak ?, fram hade jag inte oroat mig för med de värdena du har där.
Det vanligaste när man får sådana siffror bak är antingen kärvande handbromsvajrar eller fastsittande självjustering, eller en kombination av de bägge.
Kan förstås vara någon av cylindrarna som läckt också, då bromsar det jusämre där, men det är inte lika vanligt.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET wrote:"Tar dåligt" kan väl inte anmärkningen vara.
Sant, den fick ombesiktning på att dem tog ojämnt, men dem känns inte säkra att köra med så dåligt som dem tar.
[/quote]
SNILLET wrote:Det vanligaste när man får sådana siffror bak är antingen kärvande handbromsvajrar eller fastsittande självjustering, eller en kombination av de bägge.
Handbromswiren var ganska kass så den byttes också, dock så tog bromsarna inte mycket bättre när jag provkörde. Kan hända att backarna behöver köras in lite först.
R-Gubbe wrote:Sedan så kan det ju vara så att du har en skada i huvudcylindern som gör att du inte får tryck i början. Utan att den behöver gå in en bit innan det tätar och bygger upp tryck.
Hur tar jag reda på om den är kass? Skruva av och kolla?
Tack för hjälpen!