någon som har en bra sida på hur man plockar bort länkarmarna
smidigast på en 206 GTI 02 även några smidig tipskan vara bra ska byta dem på min bil imorgon....
har sökt på forumet men hittade inget intressant ...
ni kan även ge någon slags länk också så man ser hur det ser ut osv ..
Finns väl några trådar, men annars är det enligt modellen:
1. Sära spindelleden
2. Lossa skruvarna och vinkla/lirka ut bärarmen
3. Undvik att dra i den korta drivaxeln, annars blir det blött under bilen
Det är växellådsolja som rinner ut ja och det krävs inte många centimeter innan det börjar droppa ut, oljan fyller du på via en plugg på ovansidan, under batteriet.
Om du behöver fylla på så har du även en nivåplugg på sidan av växellådan(mot hjulet), det är en av skruvarna som är större än de andra, när det rinner ut därifrån så är det rätt mängd.
I övrigt ska det inte vara så mycket mer du behöver veta om arbetet i sig, Nik sammanfattade det väldigt bra redan.
Skruvarna han nämner är alltså de två genomgående skruvarna(med muttrar) som sitter i mitten av bärarmen samt i den bakre änden, den mittersta kan vara lite knepig att få ut då drivknutsdamasken tar emot, men det ska tydligen gå med lite lirkande.
okaj nu är dom bytta i alla fall ... undrar ensak till var tömmer man ut växellåds oljan skall byta den på min tänkte jag och sedan en sak till hur spänner man växelspaks vajern på bilen enklast ?
Finn säkert någon plugg i botten. Wiren byter man väl? Vad jag vet är dom inte justerbara.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Det finns en plugg i botten ja, storlek 19 eller 21-23 om jag minns rätt, ganska svår att missa iaf.
Hur du fyller i ny olja och håller koll på nivån har jag beskrivit tidigare, det är i princip enklare än att byta motorolja 1,9-2 liter behöver du.
Har i min GTI haft dåliga erfarenheter av OKQ8's växellådsolja, som om du har möjlighet så undvik den, tvåans växel blev lite svårare att få i.
Castrol och säkerligen ett flertal andra märken lär fungera bättre.
okaj nej biltemas olja har ja inte köpt heheheh ... blev mekonomens halv syntetics tror ja det var 146:- / liter ... så borde väl göra skillnad
angåede vajern så vet ja inte om den går att spänna eller gör den det till Växellådsspaken har inte koll .... men tack för tipset så det blir lite mer meck för mig i morgon i alla fall orkade inte göra klart allt idag
Hittar du någon justering, eller kommer på något bra knep? Så skrik till. Jag har en 406'a som är svårväxlad. Speciellt att få i backen.
Dom var ju inte speciellt billiga de där wirarna. Stolleprov som vanligt på nyare bilar. Stag har ju fungerat utmårkt i decennier.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.