Airbaglampa i 607 -01

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Per62

Airbaglampa i 607 -01

Post by Per62 »

Halloj!

Jag har tidigare skrivit denna fråga om min då ägda 406, men samma typ av "problem" verkar förfölja mig, för det kan väl inte bero på att det är Peugeot 8) ?

I alla fall så har varningstriangeln börjat lysa i bilen att "Airbag defective".
Det började för några veckor sedan och höll då i sig 5 dagar, men samma morgon som jag var på väg till min bokade tid hos min lokala Peugeotverkstad för att läsa av felkoderna, så vägrade lampan lysa!

Men nu har den börjat lysa igen, så jag tänkte höra om någon här har nåt tips att ge eller är det säkraste sättet att få lampan att slockna att helt enkelt boka tid på verkstad?? :wink:

Peugeot forever!
Per62

El-omstart??

Post by Per62 »

Hallå!

Ingen som har tips om detta "bekymmer" som börjar bli riktigt irriterande :x . Tycker generellat att elen börjar bli lite skum då indikatorn för farthållaren blinkar av/på under någon minut ibland. I morse klagade hustrun på att radion inte funkade och CDn bytte skiva av sig självt...
Kan man göra som med datorer, starta om elsystemet som en slags "kallstart"?? Kanske kunde problemet hoppa rätt då :D

Ha´re nice i vårvädret!!!
Per
Per62

Re: El-omstart??

Post by Per62 »

Är det ingen som har någon hjälp att delge mig... :(

//Per

Per62 wrote:Hallå!

Ingen som har tips om detta "bekymmer" som börjar bli riktigt irriterande :x . Tycker generellat att elen börjar bli lite skum då indikatorn för farthållaren blinkar av/på under någon minut ibland. I morse klagade hustrun på att radion inte funkade och CDn bytte skiva av sig självt...
Kan man göra som med datorer, starta om elsystemet som en slags "kallstart"?? Kanske kunde problemet hoppa rätt då :D

Ha´re nice i vårvädret!!!
Per
pugg_90

Post by pugg_90 »

koppla av batteri skorna en stund sen sätt dit dom igen och se om d hjälper ngt :)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Glöm inte att kolla och göra rent jordpunkter.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
607-VIK

Post by 607-VIK »

de är förmodligen kablarna under passagerar stolen som glappar när airbag lampan tänds, prova att stänga av bilen när det händer nästa gång och rör alla kablar under stolen, kan ju iof också vara under förarstolen men där har felet aldrig varit på min bil, lösningen är att löda om kablarna som är för sidoairbagen i stolen (bara i anslutningen under stolen så de är ganska lätt)
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Per62

Post by Per62 »

607-VIK wrote:de är förmodligen kablarna under passagerar stolen som glappar när airbag lampan tänds, prova att stänga av bilen när det händer nästa gång och rör alla kablar under stolen, kan ju iof också vara under förarstolen men där har felet aldrig varit på min bil, lösningen är att löda om kablarna som är för sidoairbagen i stolen (bara i anslutningen under stolen så de är ganska lätt)

Hej och tack för alla svar!
Detta med kablar under sätena avhjälptes på detta sätt på min förra 406a, men på denna bilen så har det inte hjälpt. Har tagit av alla kontaktskor under bägge säten och sprayat med elsaray utan förbättring :(
Om man kopplar loss batteriskorna en stund, finns inte risken då att det blir andra, mindre trevliga effekter typ att stereon måste startas med kod etc....?

Mvh
Per
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

607, har inte några "vanliga" airbagfel, men clockspring och sidoairbag är väl det man bytt mest av. Läsa av felkoderna på en vst är att rekomendera.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Per62

Post by Per62 »

Richard Gustavsson wrote:607, har inte några "vanliga" airbagfel, men clockspring och sidoairbag är väl det man bytt mest av. Läsa av felkoderna på en vst är att rekomendera.

Tackar för tipset Rickard. Jag ska ringa min lokala Peugeotverkstad på måndag och boka tid. Jag återkommer med vad avläsningen sa :)
Per62

Post by Per62 »

Per62 wrote:
Richard Gustavsson wrote:607, har inte några "vanliga" airbagfel, men clockspring och sidoairbag är väl det man bytt mest av. Läsa av felkoderna på en vst är att rekomendera.

Tackar för tipset Rickard. Jag ska ringa min lokala Peugeotverkstad på måndag och boka tid. Jag återkommer med vad avläsningen sa :)

OM någon skulle undra vad det kostar att byta en sprucken vindruta på en Peugeot 607 -01 så kan jag upplysa om att det kostar 2 100:- efter Länsförsäkringars avdrag. :)
Per62

Post by Per62 »

Per62 wrote:
Per62 wrote:

OM någon skulle undra vad det kostar att byta en sprucken vindruta på en Peugeot 607 -01 så kan jag upplysa om att det kostar 2 100:- efter Länsförsäkringars avdrag. :)

Nu har airbaglampan slutat lysa...av sig själv! Franska bilar sätter verkligen krydda på tillvaron! 8) 8) 8)
Post Reply