Den översta bilden, bör väl inte slita lika mycket som den undre?
Och hur fungerar den nedersta 'shortshiften' samt den övre?

Bim wrote:Så är det sant att shortshift sliter på synkringar, och varför?
Den översta bilden, bör väl inte slita lika mycket som den undre?
Och hur fungerar den nedersta 'shortshiften' samt den övre?
Bim wrote:Där hör du Peder, din mes!![]()
Jag har sökt och även jag läst att de sliter på synkringar, men förstår inte varför och hur..
Kanske att de blir svårare att lägga i växel med shortshift, och på så sätt missa? Men.. Hmm..
EDIT:
Detta fann jag:
Fördelarna är ju uppenbara.
korta lägen ger snabba växlingar.
Nackdelen är att det ställer högre krav på alla bussningar i länkaget.
En sliten eller trög bussning kan ju leda till en felväxling,
och med shortshift blir det ju närmare mellan ettan och trean...
...altså lättare att man får i fel.
och..
Icke att förglömma så klarar ju inte synkringar mm för snabba växlingar heller, så är man brutal och växlar snabbt kan man med shortshiftläge bli lite väl snabb och slita sönder lådan(synkringarna). Det kan väl iofs hända även med en standardlåda men mer troligt med kortat växel-länkage
Stämmer detta tro?
R-Gubbe wrote:Risken med en shortshift är ju att det kanske just går lite för snabbt att slänga i nästa växel så att inte synkringarna hinner jobba klart...

Nackdelen är att det ställer högre krav på alla bussningar i länkaget.
En sliten eller trög bussning kan ju leda till en felväxling,
och med shortshift blir det ju närmare mellan ettan och trean...
...altså lättare att man får i fel.
och..
Icke att förglömma så klarar ju inte synkringar mm för snabba växlingar heller, så är man brutal och växlar snabbt kan man med shortshiftläge bli lite väl snabb och slita sönder lådan(synkringarna). Det kan väl iofs hända även med en standardlåda men mer troligt med kortat växel-länkage

Bim wrote:Då förstår jag.. Osäker hur en växellåda fungerar, men fick ett litet hum iaf.
Men de som kör med shortshift, och kört med det länge.. Det kan ju inte slitas jättejättemycket , mer/fortare?