Shortshift, sliter på synkringar?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Bim

Shortshift, sliter på synkringar?

Post by Bim »

Så är det sant att shortshift sliter på synkringar, och varför?

Den översta bilden, bör väl inte slita lika mycket som den undre?
Och hur fungerar den nedersta 'shortshiften' samt den övre?

Image

Image
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Shortshift, sliter på synkringar?

Post by Kordon »

Bim wrote:Så är det sant att shortshift sliter på synkringar, och varför?

Den översta bilden, bör väl inte slita lika mycket som den undre?
Och hur fungerar den nedersta 'shortshiften' samt den övre?

Image

Image

Förstår inte varför det skulle slita mer. Det enda du gör är ju att ändra längden på hävarmen. Jag har haft shortshift på min 205:a i över 10 år utan att något har tagit skada av det.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by Bim »

Där hör du Peder, din mes! :lol:

Jag har sökt och även jag läst att de sliter på synkringar, men förstår inte varför och hur..

Kanske att de blir svårare att lägga i växel med shortshift, och på så sätt missa? Men.. Hmm.. :roll:

EDIT:

Detta fann jag:

Fördelarna är ju uppenbara.
korta lägen ger snabba växlingar.

Nackdelen är att det ställer högre krav på alla bussningar i länkaget.
En sliten eller trög bussning kan ju leda till en felväxling,
och med shortshift blir det ju närmare mellan ettan och trean...
...altså lättare att man får i fel.

och..

Icke att förglömma så klarar ju inte synkringar mm för snabba växlingar heller, så är man brutal och växlar snabbt kan man med shortshiftläge bli lite väl snabb och slita sönder lådan(synkringarna). Det kan väl iofs hända även med en standardlåda men mer troligt med kortat växel-länkage

Stämmer detta tro?

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Detta stycke säger väl det mesta om man vet hur synkringarna i en växellåda fungerar.

Icke att förglömma så klarar ju inte synkringar mm för snabba växlingar heller, så är man brutal och växlar snabbt kan man med shortshiftläge bli lite väl snabb och slita sönder lådan(synkringarna). Det kan väl iofs hända även med en standardlåda men mer troligt med kortat växel-länkage
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Bim wrote:Där hör du Peder, din mes! :lol:

Jag har sökt och även jag läst att de sliter på synkringar, men förstår inte varför och hur..

Kanske att de blir svårare att lägga i växel med shortshift, och på så sätt missa? Men.. Hmm.. :roll:

EDIT:

Detta fann jag:

Fördelarna är ju uppenbara.
korta lägen ger snabba växlingar.

och..

Stämmer detta tro?

Glömde av att jag faktiskt låtit specialtillverka mina stag så att det är utrustade med nållager istället för plastbussningar som är original. Tycker inte det är någon risk för felväxling då det hela blir mer exakt.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

shortshift ger ingen skillnad, det är hur du kör som gör skillnaden. växlar du för snabbt sliter du ut synken, låter du ringarna jobba håller de princip i evigheter.

tanken är ju att synkroniseringen ska "bromsa in" kuggen så de har samma hastihet innan man byter växel, man måste alltså vänta på att lådan är klar innan man kastar i nästa växel. vänta betyder iofs bara ögonblick men du hajar funktionen? jag jobbar med vxl-lådor och har sett och provkört lådor där synkroniseringen inte funkar, och det låter INTE bra :lol:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Risken med en shortshift är ju att det kanske just går lite för snabbt att slänga i nästa växel så att inte synkringarna hinner jobba klart. Det var därför jag antydde att det kunde vara bra att veta hur en växellåda fungerar. Just för att förstå principen.

Ta en gammal 912:a med osynkad låda och se hur mycket nytta en shortshift gör i en sådan bil.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag vet inte om jag tycker det går speciellt mycket fortare med shortshift...bara att lägena blir lite tajtare. den tiden det tar att röra vxl-spaken från ett läge till ett annat är ju ett ögonblick bara men det är ju en högst personlig åsikt.

själv älskar jag lägena i en 205 gti som de är orginal, helt perfekt! fast då gäller det ju att man har bra ordning på länkagen :lol: jag har kört allt mellan fabriksny känsla som i min gti -90 till känslan av en skål med gröt där det knappt gick få i 4:ans växel för handbromsspaken var i vägen :lol:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Bengt C

Post by Bengt C »

R-Gubbe wrote:Risken med en shortshift är ju att det kanske just går lite för snabbt att slänga i nästa växel så att inte synkringarna hinner jobba klart...

Synkroniseringens konstruktion är sådan att den inte släpper igenom växlingen i sin helhet innan den synkroniserat de roterande delarna. Det spelar ingen roll hur snabbt man växlar, synkroniseringen måste bli klar under alla omständigheter för att synken ska "öppna" och låta muffen gå i ingrepp.

Däremot är det så att innan man synkar är synkringarna fulla med olja och denna olja måste försvinna direkt när man applicerar kraft från spaken. Är kombinationen av olja och friktionsmaterial olämplig kan man vid mycket snabba växlingar råka ut för att synken öppnar för muffen direkt i början av synkroniseringsförloppet. Då går växeln i med en stor skräll och det är väldigt o-bra. Men får man denna typ av synkfel är det som sagt ganska uppenbart.

Vidare får synken ett arbete som står i proportion till hur mycket man varvar innan växlingen samt hur långt växlingssteget är. Om man är rädd om sina synkar så gör man alltså klokt i att inte varva så förtvivlat mycket på 1:an, just därför att steget till 2:an är det största i hela växellådan.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Finns "QUICKSHIFT" konstruktioner där man sätter en tyngd i länkaget för att ge ett "hjälpmoment" åt rörelsen för att peta i nästa växel med hjälp av tyngden.

Finns även de som monterar tyngre växelspaksknoppar av samma skäl.

Det kan nog slita rätt hårt misstänker jag, men de som gör så kortar normalt inte länkaget då det ger sämre effekt åt den lösningen.

Lägg märke till skillnaden på "quickshift" och "shortshift" 8)

Den där tyngdlösningen är i min värld rätt kass.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

[quote="Bengt CDäremot är det så att innan man synkar är synkringarna fulla med olja och denna olja måste försvinna direkt när man applicerar kraft från spaken. Är kombinationen av olja och friktionsmaterial olämplig kan man vid mycket snabba växlingar råka ut för att synken öppnar för muffen direkt i början av synkroniseringsförloppet. Då går växeln i med en stor skräll och det är väldigt o-bra. Men får man denna typ av synkfel är det som sagt ganska uppenbart.
[/quote]
Var det det som sa klonk i min gamla Kadett Ralley när jag snärtade i tvåan från ettan utan att frikoppla?
Växlingen gick i alla fall snabbt, nästan F1-speed på den. Satan i gatan vad rolig den bilen var att köra, och som den skjöt på när den drog loss på 2:an. :twisted:
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Patrik R

Post by Patrik R »

Jag skulle vilja förklara det såhär:

Slitaget på synkroniseringsringarna, dvs lamellerna, är beroende av skillnaden i varvtal mellan det drevet man vill växla till och axeln drevet sitter på. Synkroniseringsringens uppgift är alltså att bromsa ner eller öka farten på hela första linjen, kopplingslamellen samt det drev man vill växla till (trots allt rätt mycket massa på säg 5-10 kg) så att det håller samma varvtal som andra linjen, innan doggarna kan gripa tag om drevet.

Av den anledningen, ju högre varvtal när man växlar, desto större slitage, alltid.
.::Independent Variant User::.
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

kanske provat läst texten innan du/ni skapade denna tråd?

och..

Där har du ett fint svar på din fråga?
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Bim

Post by Bim »

Jag läste texten :roll:

Om det är sant eller ej vet inte jag, därför jag ville få ett svar. Är ju många som säger att de är helt ofarligt, och vissa att de sliter :)

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

en snabb växling sliter mer på synkringarna än en långsam.

Synkringens uppgift är att bromsa/öka dreven så dom snurrar lika innan dom går ihop, och har du då short shift så även om du växlar lika fort som innan så växlas det fortare i lådan.

Ja byggde egen shortshift på min 205a tog typ 10minuter att göra detta och kostade ingenting, om det är en sån du ska göra det på förståss :wink:
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Bim

Post by Bim »

Då förstår jag.. Osäker hur en växellåda fungerar, men fick ett litet hum iaf :).

Men de som kör med shortshift, och kört med det länge.. Det kan ju inte slitas jättejättemycket , mer/fortare?

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Patrik R

Post by Patrik R »

när jag tänker efter så utgör ju faktiskt samtliga drev den rörelseenergi som måste synkroniseras ihop med det drev som ska läggas i växel. Det blir rätt mycket massa det. Inte konstigt att dom stackars sykringarna slits.

Hur som helst, slitaget beror på körsätt.

- Desto snabbare du utför växlingen, desto mer slitage
- Desto högre varvtal du håller vid växlingen, desto mer slitage.
.::Independent Variant User::.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Vill du ha kortare lägen på din 106 fixar jag det billigt. Men du får skicka spaken till mig isåfall, eller ta en extra på skroten.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
davve d

Post by davve d »

Har shortshift med polyuretanbussningar till spakstället på min Ford. Har då inte känt av något ökat slitage eller annat strul. Däremot har jag fått en otroligt tajt och fin låda som växlar fort och ger mycket körglädje. Har blivit mkt snabba växlingar och kamikaze starter och Fords MT75 är inte direkt kända för att vara några skottsäkra lådor. Ett billigt sätt att få mkt körglädje. Go for it ni som tvekar!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bim wrote:Då förstår jag.. Osäker hur en växellåda fungerar, men fick ett litet hum iaf :).

Men de som kör med shortshift, och kört med det länge.. Det kan ju inte slitas jättejättemycket , mer/fortare?

Din bil har ju ett extremt slitet länkage Bim, vänta lite innan du är säker på att du vill ha det.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply