läckage efter byte av vevaxeltätning

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Johannes Karlsson

läckage efter byte av vevaxeltätning

Post by Johannes Karlsson »

Ställer mitt hopp till er nu för jag börjar bli sugen på att dra bilen till pressen...
Hur som helst: Rullade in bilen (406 2,2 -01) i garaget i förra veckan för byta av koppling och bakre vevaxelpackbox. Dock klantade jag mig vid monteringen av packboxen och råkade knacka in den för långt. Optimist som man är så skruvade jag ihop allt ändå och provstartade med följden att det läckte utav bara H-vete. Bara in i garaget och riva allt igen och beställa en ny packning. Denna gången hamnade packningen precis som den skulle. Frid och fröjd tänkte jag och slängde upp lådan. Provkörde. Samma jävla resultat igen. Bilfan formligen pissar ur sig olja mellan motor och låda. Vad gör jag för fel? Känner mig totalt inkompetent. Borde ju inte någon rymdforsking att montera en stackars packbox... Eller?

HJÄLP!
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
zilog

Post by zilog »

Ingen igensatt vevhusventilation som orsakar övertryck i vevhuset?
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Benjamin

Post by Benjamin »

Hur ser axeln ut?

Lade du på nån fettklysa på tätningsläppen vid montering?
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Låter ju som om axeln fått sig en skada i form av ett hack eller så. Kan ju också vara så att du har lyckats förstöra packboxen på något sätt. Tråkigt i vilket fall som helst när det ändå är så mycket jobb att byta.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

Axeln ser fin ut sånär som på det slitspår som blivit efter den första tätningen som suttit 22000 mil.
Jupp, la fett på tätningsläppen innan montering.
Igensatt vevhusventilation har slagit mig också men känns lite långsökt. Får undersöka saken hur som helst.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: läckage efter byte av vevaxeltätning

Post by Morbidio »

Jag uppar den här tråden istället för att starta en ny.

Det är nämligen så att vi har fått nedslag på oljeläckage på vår 406 2,2 -01. Det läcker liksom vid växellådan, precis där servoröret går. Jag är väl inte helt ute och cyklar om det är vevaxeltätningen som måste bytas? Eller kan det läcka på något annat ställe?

Jag har aldrig bytt en sådan tidigare, är det krångligt, något speciellt man ska ha i åtanke? Måste kopplingen bort?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Morbidio wrote:

Jag har aldrig bytt en sådan tidigare, är det krångligt, något speciellt man ska ha i åtanke?
Då får ju plocka ner växellåda, koppling och svänghjul. Sen är det bara att bända ut den gamla tätningen och knacka i den nya försiktigt. Överväg ny koppling när du ändå har den nere.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Okej, tack!
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Brukar i princip aldrig vara fel på packboxen, sitter därimot en oljeplugg bakom svänghjulet som brukar lossa med tiden.
Bara byta tätbricka på den och lite locktite och skruva dit, är en stor plugg typ 20mm i diameter.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Richard Gustavsson wrote:Brukar i princip aldrig vara fel på packboxen, sitter därimot en oljeplugg bakom svänghjulet som brukar lossa med tiden.
Bara byta tätbricka på den och lite locktite och skruva dit, är en stor plugg typ 20mm i diameter.
Där ser man! Förra ägaren hävdade att han hade bytt en packbox (antar att det är den mot växellådan) så det är också därför jag misstänker att det kanske har blivit något knas i monteringen.

Kan man köpa tätbrickan på Peugeot? Har du artikelnummer? :)

Edit, hittade nog rätt. Femman och sexan antar jag?

Image
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Japp, 6:an är det, pluggen är det inget fel på räcker med 6:an, och sen lite gänglåsning.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Richard Gustavsson wrote:Japp, 6:an är det, pluggen är det inget fel på räcker med 6:an, och sen lite gänglåsning.
Suveränt! Du är en klippa som vanligt Richard, ska ringa Peugeot imorgon och beställa en! :thumbup:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Morbidio wrote:
Richard Gustavsson wrote:Japp, 6:an är det, pluggen är det inget fel på räcker med 6:an, och sen lite gänglåsning.
Suveränt! Du är en klippa som vanligt Richard, ska ringa Peugeot imorgon och beställa en! :thumbup:
Kanon att veta! Synd bara att det är lika mycket jobb ändå :(
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

HellMek wrote:
Morbidio wrote:
Kanon att veta! Synd bara att det är lika mycket jobb ändå :(
Haha, ja på den punkten blev det ju ingen skillnad! :lol: Men det kanske innebär att jag slipper riva igen för att det fortfarande läcker... Förhoppningsvis. :P
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att man har satt en plugg just där? Känns ju som det finns mer lättåtkomliga ställen liksom? :P
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

NorrBjörn wrote:av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att man har satt en plugg just där? Känns ju som det finns mer lättåtkomliga ställen liksom? :P
Pluggen är antagligen bara till för att plugga en oljekanal som av tekniska skäl måste borras från just det hållet. Varför det sitter en skruvad plugg istället för en pressad, som är brukligt, är ju en annan fråga iofs... Kanske kör de upp oljetrycket i motorn vid montering genom hålet, om det övht görs vill säga.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496