Jag har en Pegueot 205 Junior -90 Och har ett problem...den dör ibland helt plötsligt när jag kör. Idag ville den inte starta alls och det var gnista på stiftet och startmotorn gick runt. Tillslut knackade jag lite på dom två rosa/lila reläerna som sitter framför ratten i motorummet. Och då startade den efter det. Sen fick jag göra samma sak igen nästa gång jag skulle starta bilen. Vad är detta för relän? Det finns två till alldeles bakom som är grönaktiga.
När jag vrider på tändingen så hör jag ett klick en sekund senare och jag är inte säker på om jag hört det innan. Ska det var så?
Har sökt efter liknande trådar men inte hittat det.
Tack på förhand
Jag hade fel på min bil förut och då blev jag tipsad att kika på dessa relän, det är tydligen reläna som bland annat förser databoxen med ström.
Relän kan bli slita i sina inre lödningar och börja glappa.. därför dom funkar när man knackar på dom..
Inte allt för dyrt att byta, visserligen köpte jag äkta Hella Rallye relän för 96 kr/st på mekonomen men jag tror nästan att biltemas relän kan funka! Bara att kolla på dom så att dom har rätt markeringar!
Ett mektips är väll att spraya ner lite 5-56 eller WD-40 i själva sockeln så du löser upp smuts oxid och skit innan du monterar dom nya reläna!
Åkte till mekonomen och köpte två relä. Dom lila som jag bytte ut till växlande...hoppas att det var rätt. Sen kom problemet tillbaka och då åkte jag till biltema och köpte två vanliga relä till de gröna bakom de lila reläerna och nu funkar det bra. Alltså det som jag gjorde var att sätta två växlande 30A reläer framtill och två vanliga 30A baktill...så alla fyra reläerna är bytta nu. Lite fel blev det med fästet på biltemas reläer för dom hade skruvkroken åt fel håll...vilket gör att jag måste vrida kabelhärvan ett halvt varv.
Hoppas att jag har gjort rätt nu.
Tack för hjälpen
Ha en bra dag och trevlig midsommar