Samlingstråden för OBD-frågor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Samlingstråden för OBD-frågor

Post by Pär H »

Som ägare till en åtminstone halvmodern bil och med ambitioner att fixa lite grejer själv, så måste man ha en OBD-felkodsläsare.

Det finns olika varianter av hårdvara, från USB-kablar till avancerade stand-alone-utrustningar via stand-alone som också fungerar som gränssnitt till PC:n. Väl inne i PC:s finns det en uppsjö av program som hjälper en att felsöka, VAG-com är bara ett exempel av alla de som inte funkar på PSA-bilar.

Då kommer vi in på alla protokoll som förekommer. Vad krävs och inte? Kan jag få ut ABS-data från min pug på nåt vis eller får jag nöja mig med motordata?

Själv har jag lånat en Kjell&Co av 1799 kr-varianten som verkar vara en bra grej, med "freeze frame" där man ser motordata när felet uppstod och realtidsgränssnitt.

Men jag köpte en läsare från Biltema innan jag tänkt efter riktigt. Den duger säkert, men det finns en viss risk för att "det blir dyrt att köpa billigt" eftersom jag ser risken för att jag blir missnöjd.

Kan vi inte tillsammans försöka samla länkar till dessa frågor i den här tråden?

Jag försökte leta efter ett urval av befintliga trådar att länka in, men lyckades inte sovra, så länka på! "Har du testat sökfunktionen?" duger inte. 8)

Sen tycker jag att en beskrivning före länken är på plats också, typ:

Ungefär hur vi började diskutera egna felkodsläsare: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=38970
EN 14497
IvarS

Post by IvarS »

Min kina-läsare med ELM327 från eBay funkar perfekt på 406 V6 -01 iaf, kostade ca 450kr med frakt för ett år sen. Kör Scantool Net 1.3. Finns många billigare läsare nu, kina is the shit.. :P
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Jag kan väl hoppa in med en idiotfråga: vilka bilar har ODB2-kontakten?
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Pär, var det den gula ifrån Biltema som du köpte? Vilken bil använde du den i och hur fungerade det? Var på väg att köpa en sån då jag ville ha något som kan ligga i handskfacket. Men enligt Biltema så skulle den inte kunna läsa koderna på min 406 3.0 Coupé -00.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Kordon wrote:Pär, var det den gula ifrån Biltema som du köpte? Vilken bil använde du den i och hur fungerade det? Var på väg att köpa en sån då jag ville ha något som kan ligga i handskfacket. Men enligt Biltema så skulle den inte kunna läsa koderna på min 406 3.0 Coupé -00.
Det var precis den. Köpa billigt = köpa dyrt? :oops:
EN 14497
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Pär H wrote:
Kordon wrote:Pär, var det den gula ifrån Biltema som du köpte? Vilken bil använde du den i och hur fungerade det? Var på väg att köpa en sån då jag ville ha något som kan ligga i handskfacket. Men enligt Biltema så skulle den inte kunna läsa koderna på min 406 3.0 Coupé -00.

Så du menar att den inte fungerar, vilken bil testade du på?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon

Post by 404 »

Hej,
är ny på forumet, hittade hit då jag letade efter en passande OBD-läsare till min 407 SW HDi -07 som har problem med "Depollution System" vid yttertemperaturer över 15 grC.

Då felet är temporärt har Peugeot inte lyckats hitta felkoder då de ju raderas efter fem starter.

Tar upp denna tråd igen i ett försök att hålla ODB-frågorna samlade...

Så, har nån några förslag på en fungerande läsare? Jag vill både läsa felkoder och logga sensordata.
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

404 wrote:Hej,
är ny på forumet, hittade hit då jag letade efter en passande OBD-läsare till min 407 SW HDi -07 som har problem med "Depollution System" vid yttertemperaturer över 15 grC.

Då felet är temporärt har Peugeot inte lyckats hitta felkoder då de ju raderas efter fem starter.

Så, har nån några förslag på en fungerande läsare? Jag vill både läsa felkoder och logga sensordata.

ELM327 interface och en bärbar dator. Fungerar kanon.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Kordon wrote:
Pär H wrote:

OK, det här blev hängande i luften. Biltemas läsare funkar på min 406 V6 -00. Det var nåt annat trassel.
EN 14497
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Pär H wrote:
Kordon wrote:
Pär H wrote:

OK, det här blev hängande i luften. Biltemas läsare funkar på min 406 V6 -00. Det var nåt annat trassel.

Aha, vad skumt. Var själv på väg att köpa en sådan, men såg sedan på specen att den inte läste 406:ans protokoll. Var ju en kille som skrev nu i veckan om en Biltema scanner som inte ville läsa av hans bil.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pelle Sörbergs »

Någon som har testat en bluetooth läsare, började leka med racecrono och såg att den kan logga sensorer från odb2 från bluetooth men var ska man vända sig och vilken ska man välja? protokoll?

Funkar odb2 på enokssons och andras nyare motorer stoppade i 205or?
205 gti leksak
205 gti Bygge
306 roland garros flyttarumpanbil
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Hur funkar det på 106:an? Sitter ju en sån där kontakt där, men vad loggar den? Kan man få fram några felkoder även om k-lampan inte har lyst?
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Kanske fungerar på peugeot också, för visst använder både peugeot och citroen lexia??
En tråd om lexia-klon på citroenakuten:
http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=38476
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
404

Post by 404 »

Kordon wrote:
404 wrote:Hej,

ELM327 interface och en bärbar dator. Fungerar kanon.

Köpte en ELM327 Bluetooth på Tradera för 749 kr:
http://henrydtd.en.ec21.com/Bluetooth_ELM327_ELM327_Interface--3562336_3562719.html
Den ska klara alla protokoll och programvaror verkar det finnas gott om till elm-chippet.

Hoppas nu bara att jag får hem den innan semestern så jag kan åka till verkstan med lite data o felkoder.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

IvarS wrote:Min kina-läsare med ELM327 från eBay funkar perfekt på 406 V6 -01 iaf, kostade ca 450kr med frakt för ett år sen. Kör Scantool Net 1.3. Finns många billigare läsare nu, kina is the shit.. :P

Hur mycket kan man göra* med en sådan kabel och Scantool?

*Jag är intresserad av att kunna ändra parametrar i ECU:n för flex-fuel möjligheter.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Lundin B
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Lundin B »

Last edited by Lundin B on Sun Jun 28, 2009 23:33, edited 1 time in total.
Mvh.Lundin B
070-4368862

ID19-60, DS21 Pallas-67, XMx17, C5 2,0 HDI Break-05, Cheva Van-99, 807 2,0 HDI-07, Moto Guzzi Florida-88, Mercury Monarch Ghia-76

Erfarenhet är vad man kallar sina misstag....
Lundin B
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Lundin B »

Johan Jatko wrote:Kanske fungerar på peugeot också, för visst använder både peugeot och citroen lexia??

Handlar om samma som mitt förra inlägg, så du var före, men det inlägget är inte lika specifikt som det jag tipsade om,, 8)
Mvh.Lundin B
070-4368862

ID19-60, DS21 Pallas-67, XMx17, C5 2,0 HDI Break-05, Cheva Van-99, 807 2,0 HDI-07, Moto Guzzi Florida-88, Mercury Monarch Ghia-76

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Lundin B wrote:
Johan Jatko wrote:Kanske fungerar på peugeot också, för visst använder både peugeot och citroen lexia??

Handlar om samma som mitt förra inlägg, så du var före, men det inlägget är inte lika specifikt som det jag tipsade om,, 8)

Gillar det där, mycket pengar för en "pryl", men så användbart...!
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Lundin B
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Lundin B »

Citat:

Kan meddela att den funkar på en Peugeot också. Vi testade på en 306 -00 idag. Den bilen har ju inget bussysten, så det är bara motor och eventuell automatlåda man kommer åt. Men allt fungerade, och se på tusan en felkod på startspärren var det. Det stod i klartext att nyckeln inte hade identifierats rätt. Jag frågade kompisen, och han kom då ihåg att han hade haft problem med en nyckel för länge sen. Troligen var det den felkoden som låg kvar. Tyvärr glömde jag alldeles bort att radera den...

Vi lekte också lite och körde bränslepump och kolkanistern via laptopen bara för att se att det gick.

Slut citat
Mvh.Lundin B
070-4368862

Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Vad är fördelen med Lexia mot ELM327? Förstår inte skillnaden?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon