Kom att fundera på en sak till, finns det olika termostater? Till vissa bilar finns det ju s.k. vintertermostater som går några grader varmare. Det skulle ju kunna vara skillnaden till att en del, som jag, har problem medans andra inte verka ha några bekymmer alls.
205 GTI sprutat olja över motorn, frusen vevhusventilation?
Gamla Puggar är nog bara körda en runda vid medlelhavet under utvecklingsstadiet, inte i nordisk kyla.
Kom att fundera på en sak till, finns det olika termostater? Till vissa bilar finns det ju s.k. vintertermostater som går några grader varmare. Det skulle ju kunna vara skillnaden till att en del, som jag, har problem medans andra inte verka ha några bekymmer alls.
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
Ser att jag inte avslutat denna tråd...
I vintras efter missödet bytte jag ventilkåpspackning och oljetrågspackning, hittade aldrig en tydlig läcka, men dessa bytte jag "när jag ändå höll på". Sedan dess har jag inte haft några problem, fast det har heller aldrig varit så kallt som den dagen den sprutade ut olja. Bilen har gått som en klocka hela tiden och oljeförbrukningen minskade en del (trågpackningen var riktigt kass).
Majonäsen finns där lite hela tiden, och det är för mig en gåta då den inte drar en droppe vatten. Men 205 GTI är väl en medelhavskonstruktion... 
BMW 540iA -94