Olja till 206RC
Olja till 206RC
Min 206 RC visar att den vill ha lite olja antar jag. när jag startar den så kommer det fram på displayen "0 - - - - -" och det har jag tolkat som lite lågt. behöver man fylla på olja såhär? trodde allt det sköttes under servicarna, och att emellan så behövs det inte fyllas på några vätskor förutom spolarvätska. hur mkt olja tror ni behövs?
mvh
mvh
Ahlbeerg wrote:Den mätningen som visas i mätarhuset är inget att lita på alls, var just därför man införde stickan, så fyll på tills det är fullt
Införde?
Eller ja, nån gång i förbränningsmotorns ungdom införde man ju oljestickan, men inte var det för att den elektroniska mätaren var för opålitlig inte.
Att en bil tar olja så det måste fyllas på mellan servicarna är helt normalt, särskilt om det är en motor som varvas lite, står väl i instruktionsboken att en oljeförbrukning på upp till 1 liter på 100 mil kan räknas som normalt eller nåt liknande. Som tur är det väldigt sällan fallet.
Det står också i instruktionsboken att digitalmätaren är bara ungefärlig och att man ska kolla med oljestickan då och då. Kollar själv typ varannan vecka och kan konstatera att digitalmätaren än så länge visat rätt.
Vad kan digitalmätaren vara bra för? Kanske om man får plötslig oljeläckage någonstans (emellan oljestickskontrollerna) och innan Stop-lampan kommer igång så kan man märka det på displayen.
Vad kan digitalmätaren vara bra för? Kanske om man får plötslig oljeläckage någonstans (emellan oljestickskontrollerna) och innan Stop-lampan kommer igång så kan man märka det på displayen.
2004 Peugeot 206 Griffe 1.6 16v
Digitalmätaren är ju precis som stickan känslig för om bilen står i lutning, Jag sakna alltid ett par nollor på min display när jag parkerat utanför huset. Ställer jag mig utanför garaget så är det fullt. Som tidigare sagts så upp till en liter på 100 mil ksn man få stå ut med.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.