Hej!
Jag skulle hjälpa en bekant att byta ut den Blaupunkt bandaren som sitter i en 406 -97. Enligt bl.a. Mekonomen finns ingen adapter för 406 till den SABA cd-spelare hon vill sätta in i bilen. Är det någon som vet om det verkligen inte finns?? Efter att ha tagit bort den gamla bandaren så kunde jag snabbt konstatera att det inte fanns någon märkning (förutom tryckta siffror)på de två kabelhärvor som fanns bakom stereon. Det är original kablar som pluggats in i den gamla stereon. Är det någon som har ett kopplingsschema över vilken kabel som är vad?
En annan sak som var lite märkligt var att antennkabel anslutningen på Blaupunkten var en hane, men på SABA var det som vanligt med en hona. Finns det någon adapter för detta??
Jag tackar på förhand för alla svar som kan vara till hjälp...
//Roger
Stereo byte i 406 -97
Antennadapters bör gå att få tag på i vilken butik som helst tycker jag. Kolla ELFA också.
Övriga kablar kan du kolla upp enl följande med hjälp av en multimeter:
Leta upp jordanslutningar, mät mot exv jord i cigaretttändaruttaget.
mät upp vilken tåt som har + 12 V
slå på tändningen och hitta den som ger + 12 V vid tändning på.
finns någon logik på färgerna exv vit samt vit med svart rand? ta dessa par, mät resistans och kolla om det är ca 4 ohm på dem. TIll sist bör du ha hittat alla högtalare och spänningar.
Annars, mät mellan dem som du inte hittat hittills.
När du hittat alla högtalare kan du ta ett 1,5V batteri och ansluta på högtalarkablarna och höra vilken som klickar, så får du fram vilken högtalarkabel som går var.
Vid tveksamhet om polaritet, kolla om membranet går utåt eller inåt vid anslutning.
Nu har jag inte en aning om hur bevandrad du är i högtalarkoppleri od, kan ge mer pedagogisk beskrivning om det behövs. (jag är ingen bilstereoguru, bara en simpel ljudtekniker....)
Övriga kablar kan du kolla upp enl följande med hjälp av en multimeter:
Leta upp jordanslutningar, mät mot exv jord i cigaretttändaruttaget.
mät upp vilken tåt som har + 12 V
slå på tändningen och hitta den som ger + 12 V vid tändning på.
finns någon logik på färgerna exv vit samt vit med svart rand? ta dessa par, mät resistans och kolla om det är ca 4 ohm på dem. TIll sist bör du ha hittat alla högtalare och spänningar.
Annars, mät mellan dem som du inte hittat hittills.
När du hittat alla högtalare kan du ta ett 1,5V batteri och ansluta på högtalarkablarna och höra vilken som klickar, så får du fram vilken högtalarkabel som går var.
Vid tveksamhet om polaritet, kolla om membranet går utåt eller inåt vid anslutning.
Nu har jag inte en aning om hur bevandrad du är i högtalarkoppleri od, kan ge mer pedagogisk beskrivning om det behövs. (jag är ingen bilstereoguru, bara en simpel ljudtekniker....)
- Richard Gustavsson
406 har väl vanliga standard ISO uttagen
Då är det ju bara att plugga in. alt skifta konstatströmmen med tändningsströmmen om det inte skulle stämma.

Då är det ju bara att plugga in. alt skifta konstatströmmen med tändningsströmmen om det inte skulle stämma.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Hur är det om man skulle vilja byta orginalstereon (den som är inbyggd) till en vanlig MP3 spelare i 406'an? Det finns ju som inget att fästa en ny stereo i där när den gamla är borta. Eller kan man köpa nån "Plastskiva" att fästa stereon i?
Orginalstereon har väl inga RCA uttag? (ifall man vill koppla till en subwoofer)
Orginalstereon har väl inga RCA uttag? (ifall man vill koppla till en subwoofer)
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
- 406_Jonathan
Rx37 wrote:Hur är det om man skulle vilja byta orginalstereon (den som är inbyggd) till en vanlig MP3 spelare i 406'an? Det finns ju som inget att fästa en ny stereo i där när den gamla är borta. Eller kan man köpa nån "Plastskiva" att fästa stereon i?
Du menar kanske en sån här:
(Den är uppochner på bilden)
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md ... Id%3D30005
Just en sån skulle fungera, ja. Var bara nyfiken om det skulle se ut för nåt om man skulle ta bort orginalstereon 
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Löst! Stereo byte i 406 -97
Hej!
Tack för svaren. Jag hittade en antennadapter på Mekonomen. Vad gäller kopplings schema på ISO kontakten så hittade jag det på nätet. Så nu är den nya stereon på plats och fungerar.
Tack för svaren. Jag hittade en antennadapter på Mekonomen. Vad gäller kopplings schema på ISO kontakten så hittade jag det på nätet. Så nu är den nya stereon på plats och fungerar.
- 406_Jonathan
Re: Löst! Stereo byte i 406 -97
Göttrogga66 wrote:Hej!