Hur varm kan oljan bli innan den tappar smörjförmågan?
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Hur varm kan oljan bli innan den tappar smörjförmågan?
Som topic, Undrar hur varm min mineralolja kan bli innan den tappar sina smörjegenskaper?
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Som sagt HELT individuellt mellan olika oljor.
Går heller inte att utläsa av Viskositeten......
Faktum är att Viskositeten inte alls talar om hur bärig oljan är vid högre temperaturer. En 5w-30 olja kan vara mycket bättre bärig vid 130-140grader än en 20w-50, eller tvärtom, finns INGET som säger att en olja som är tjockare vid 100 grader har bättre filmbärighet vid 130 grader, bara att det troligen är tjockare till viskositeten.
Det är läsa datablad och gå på rekommendationer som gäller.
Går heller inte att utläsa av Viskositeten......
Faktum är att Viskositeten inte alls talar om hur bärig oljan är vid högre temperaturer. En 5w-30 olja kan vara mycket bättre bärig vid 130-140grader än en 20w-50, eller tvärtom, finns INGET som säger att en olja som är tjockare vid 100 grader har bättre filmbärighet vid 130 grader, bara att det troligen är tjockare till viskositeten.
Det är läsa datablad och gå på rekommendationer som gäller.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

man får ju anta att varmviskositeten säger iaf nånting om hur den klarar sig vid högre temp, riktig olja med högre tal BORDE väl smörja bättre på högre temp än än samma olja med lägre viskositetstal? jag skulle hålla mig under 100-110 grader nånting för att vara på säkra sidan. själv är jag väldigt nöjd med quakerstates olja, brukar köra en 20-50 under sommarhalvåret för att inte riskera lagren vid inspirerad körning, självklart mineral då, kommer aldig köra syntet på mina motorer
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:man får ju anta att varmviskositeten säger iaf nånting om hur den klarar sig vid högre temp, riktig olja med högre tal BORDE väl smörja bättre på högre temp än än samma olja med lägre viskositetstal?
Viskositeten har bara med hur oljan flyter vid 100 grader, säger inte nånting om övrig kvalitet på oljan.
datapata wrote: självklart mineral då, kommer aldig köra syntet på mina motorer
Får man fråga varför? Syntetolja är bättre på alla punkter än mineral (all syntetolja är ju inte bättre än all mieralolja, men du förstår vad jag menar), men visst klarar sig motorn med mineral och det är ju billigare.
Claes B wrote:datapata wrote: självklart mineral då, kommer aldig köra syntet på mina motorer
Får man fråga varför? Syntetolja är bättre på alla punkter än mineral (all syntetolja är ju inte bättre än all mieralolja, men du förstår vad jag menar), men visst klarar sig motorn med mineral och det är ju billigare.
jag förstår vad du menar. det är av flera anledningar. jag kör hellre på en riktig olja än ett syntetiskt framställt imitation, och dels så byter jag hellre än gång oftare med en bra mineral, än att köra på dyr helsyntet, som jag upplever väldigt blaskig när det är dags för byte. vet att det hänt en hel del med tekniken att göra olja men jag litar fortfarande inte helt på "falsk" olja.
finns också många som kör/kört racing på olika nivåer som hävdar att de fått underliga slitage i motorn med syntet, och gått tillbaka till riktigt bra mineral istället. en bekant fick en kamaxel nersliten på racemotorn efter oljebyte till syntet. de tar ju isär motorn ofta och gången efter de kört med syntet var kamaxel och tryckare i princip värdelösa. jag kan ju inte svära på varför, men mineralolja har fungerat i alla tider och går att lita på, så varför köra gamla pugmotorer på dyr syntetolja?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Det handlar nog iofsig mycket om att BRA syntetolja för tävlingsbruk kostar så mycket att ingen normalt funtad människa häller det i sin bruksbil
Mineraloljorna är billigare att fås till att klara DEN specen om man bara byter den tillräckligt ofta.
Dessutom skall man nog hålla ett öga på hur gamla iakttagelserna är, precis som Sölve Ståhl skriver på sin hemsida har syntetoljor inte alltid varit guds bästa barn.
En QS "racing" 20w-50 olja kostar ju typ som en biltemaolja
, men är en högkompetent "racing" olja, så man förstår ju varför mineralvarianterna är populära.
Mineraloljorna är billigare att fås till att klara DEN specen om man bara byter den tillräckligt ofta.
Dessutom skall man nog hålla ett öga på hur gamla iakttagelserna är, precis som Sölve Ståhl skriver på sin hemsida har syntetoljor inte alltid varit guds bästa barn.
En QS "racing" 20w-50 olja kostar ju typ som en biltemaolja
Hans Hellström
Nu är ju syntetolja inte syntetisk (det finns det med, men det är inget som hälls i vanliga bilar) egentligen trots namnet utan en förädlad mineralolja där man har tagit till vara på de bra egenskaperna och tagit bort dåliga.
Att oljan upplevs blaskig vid byte är nog just bara en upplevelse, en syntetolja håller viskositeten bättre än mineralolja. Det finns många myter om olja, även inom motorsporten och hos motortrimmare.
Att oljan upplevs blaskig vid byte är nog just bara en upplevelse, en syntetolja håller viskositeten bättre än mineralolja. Det finns många myter om olja, även inom motorsporten och hos motortrimmare.
- danielr112
- el cacique
- Klubbmedlem

Enligt Bosse bildoktorn är en idealisk oljetemp runt 100 grader för att plocka med sig kondensvatten i motorn, samt bränsle, vatten och annat skit som blåser förbi kolvarna under förbränningen. Runt 100 grader ger även den bästa prestandan då oljan rinner lätt. (undrar om detta gäller Peugeot?) Tycker dem går hyfsat svalt typ runt 90-95
Han menar även att en temp på 130 grader inte kräver någon panikåtgärd, men den är givetvis inte idealisk.
Bosses bytesintervall i förhållande till temperaturer eftersom oljan oxidationsprocess ökar i takt med högre temp:
Oljebytesintervallen ska alltså halveras med varje 10 grader som oljan överstiger 100 grader.
Så om oljan skulle bytas var 1000:e mil skulle den alltså ist bytas vid var 500:e mil om man kör oljan till 110 grader.
Varje 250:e mil om man kör oljan till 120 grader osv osv...
I sådana fall så skulle kanske en oljekylare komma väl till pass hmm...
Han menar även att en temp på 130 grader inte kräver någon panikåtgärd, men den är givetvis inte idealisk.
Bosses bytesintervall i förhållande till temperaturer eftersom oljan oxidationsprocess ökar i takt med högre temp:
Oljebytesintervallen ska alltså halveras med varje 10 grader som oljan överstiger 100 grader.
Så om oljan skulle bytas var 1000:e mil skulle den alltså ist bytas vid var 500:e mil om man kör oljan till 110 grader.
Varje 250:e mil om man kör oljan till 120 grader osv osv...
I sådana fall så skulle kanske en oljekylare komma väl till pass hmm...
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique wrote:Oljebytesintervallen ska alltså halveras med varje 10 grader som oljan överstiger 100 grader.
Gäller detta även om man vid bara något enstaka tillfälle per oljebyte kommer upp i den tempen?
Exempelvis 110 grader under 2-3 mils körning på landsväg, max 2 gånger "per olja" om man säger så, övriga mil 80-95 grader.
- el cacique
- Klubbmedlem

krille! wrote:el cacique wrote:Oljebytesintervallen ska alltså halveras med varje 10 grader som oljan överstiger 100 grader.
Gäller detta även om man vid bara något enstaka tillfälle per oljebyte kommer upp i den tempen?
Exempelvis 110 grader under 2-3 mils körning på landsväg, max 2 gånger "per olja" om man säger så, övriga mil 80-95 grader.
Det där är ju en rekomendation från Bosse bildoktor, vet inte hur vetenskapligt han går tillväga, men helt kass i hatten är han nog inte.
Kan tänka mig att det där kan variera från olja till olja också. I mitt fall byter jag alltid vid ca: 500 mil eller lite mindre. Sen kör jag ju på rätt så bra med så det behövs säkert i mina motorer
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Förstår ju att det är en rekommendation, tänkte mer om det händer något magiskt vid just höga temperaturer att oljan i princip blir automatiskt kasserad såfort man når den tempen
Men det är nog kanske inget man behöver tänka på om man ett fåtal gånger är uppe i liknande temperaturer, byter också 1-2 gånger per år, max 7-800 mil mellan bytena.
Men det är nog kanske inget man behöver tänka på om man ett fåtal gånger är uppe i liknande temperaturer, byter också 1-2 gånger per år, max 7-800 mil mellan bytena.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

- el cacique
- Klubbmedlem

krille! wrote:Förstår ju att det är en rekommendation, tänkte mer om det händer något magiskt vid just höga temperaturer att oljan i princip blir automatiskt kasserad såfort man når den tempen
Tror faktiskt det är rätt lugnt Krille. Tror absolut inte att man sabbar oljan bara för att man når lite högre temp emellanåt, som Bosse säger så påskyndas oxidationsprocessen, men inte att oljan direkt blir oduglig.
På mina 205 Mi16 har jag säkerligen överstigit 110 grader mer än 5 ggr typ vid bankörning och hård landsvägskörning (bara ingen läser det här om man någonsin skulle sälja bilarna
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Den allmänna rekommendationen är ju att inte gå över cirka 130 grader för det är vad oljorna är tillverkade för att hantera.
Men då skall man inte glömma att det gäller att ligga lågt i "sump" temp, för ute vid lagerytor m.m. blir det betydligt varmare, oljan hinner kylas på vägen tillbaka till sumpen
.
Så över 140 grader i sumptemp är en mycket dålig idé kort och gott.
100-110grader är perfekt, men då får man ligga på bra med oljekylningen om man skall pressa på ordentligt och/eller köra bana. De flesta landar ju runt 120-130grader, vilket verkar fungera bra.
NU har jag ovan iofsig rapat upp en massa saker som de flesta redan vet
, men ändå.
Men då skall man inte glömma att det gäller att ligga lågt i "sump" temp, för ute vid lagerytor m.m. blir det betydligt varmare, oljan hinner kylas på vägen tillbaka till sumpen
Så över 140 grader i sumptemp är en mycket dålig idé kort och gott.
100-110grader är perfekt, men då får man ligga på bra med oljekylningen om man skall pressa på ordentligt och/eller köra bana. De flesta landar ju runt 120-130grader, vilket verkar fungera bra.
NU har jag ovan iofsig rapat upp en massa saker som de flesta redan vet
Hans Hellström
SNILLET wrote:NU har jag ovan iofsig rapat upp en massa saker som de flesta redan vet![]()
, men ändå.
Tååååls att upprepas känns det som
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jesper Cronelid wrote:pugg_90 wrote:ja kör castrol magnatec 5-30 i min mi16 som rullat 13.000 mil och det funkar jävligt fint:)
Tycker dels det är bortkastade pengar pga att den oljan är dyr, och dels tycker jag inte den gör sig i en gammal sliten motor. Rekommendationen på så gamla bilar brukar oftast vara 10w/40 och jag skulle aldrig köra nåt lägre än 40 själv.
Jag är också mineraloljefanatiker och byter oftare.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.