idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

krille! wrote:Hur stor inverkan har vikten på fälgar när det gäller toppfarten?
Testade för en stund sen och kom inte upp i mer än ca 207 mätarfart, 210 ska enligt uppgift vara max.
Nådde alltså inte ens varvstoppet, orken tog slut.
Originalstorlek på hjulen är 15 tum, där sitter nu 17.

Är rullomkretsen samma ska det inte vara nån skillnad, med bredden är nog boven i dramat. Däremot så visar mätarn nästan alltid fel. GPS mäter rätt.

Vikten har nog ingen större betydelse vid rakt fram åka
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Jesper Cronelid wrote:
krille! wrote:Hur stor inverkan har vikten på fälgar när det gäller toppfarten?
Testade för en stund sen och kom inte upp i mer än ca 207 mätarfart, 210 ska enligt uppgift vara max.
Nådde alltså inte ens varvstoppet, orken tog slut.
Originalstorlek på hjulen är 15 tum, där sitter nu 17.

Är rullomkretsen samma ska det inte vara nån skillnad, med bredden är nog boven i dramat. Däremot så visar mätarn nästan alltid fel. GPS mäter rätt.

Vikten har nog ingen större betydelse vid rakt fram åka

nja, vänta tills Pär.H får se den här tråden :wink:
det har väl med roterande massa att göra? ju större fälg, desto längre ut på fälgen eller vad man ska kalla det kommer vikten, vilket i sin tur borde göra accelerationen något långsammare, fast åas behålla farten bättre... retardationen borde väl vara lite mindre då antar jag... nu är jag ute på hal is :lol: länge sen man räknade på sånt här i skolan, Pär eller nån annan kunnig får förklara för oss andra som inte vet bättre :lol:

fast största felet är nog att motorn inte är så pigg som den borde vara längre
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
krille!

Post by krille! »

Jesper Cronelid wrote:Är rullomkretsen samma ska det inte vara nån skillnad, med bredden är nog boven i dramat. Däremot så visar mätarn nästan alltid fel. GPS mäter rätt.

Mätaren bör ju dock visa för mycket så det är förmodligen mindre än 207 ändå :)
Det skiljer givetvis 20mm i bredd och rullomkretsen är 2-3% högre än med originaldimensionen.

Var också inne på att vikten egentligen inte behöver vara någon större faktor när man väl fått upp farten, men det kan förstås vara som datapata säger att alla hästar inte är kvar i hagen längre :roll:
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

hej hej

Någon som vet om avgassystemet på 306 gti måste vara jordat?
Satt en jordfläta på bakre burken som var väldigt dålig.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Är rullomkretsen större kommer bilen att gå långsammare på mätaren i toppfart. Men verkligen toppfarten är troligen samma, MEN..., har du bredare grejer så kan det gå lite långsammare också.

Vikten på fälgar påverkar så in i BOMBEN vad det gäller följsamhet i öjämnheter i väg, samt accerelations och bromsegenskaper. Har märkt detta kraftigt på mina egna bilar genom åren.

Har därför i största allmänhet svårt för "tunga" eftermarkads-alusar, de gör liksom bilens hela uppträdande tyngre, studsigare och sämre.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ygger

Post by Ygger »

Hade garanti på bilen 30 dagar... förstår nu varför det inte var längre...

Efter 32 dagar som Peugeot-ägare:
Tempmätarn sjunker till noll och när den gör det rycker bilen, ser ut som en flipper nere till höger. Om man har bilen tomgång varvar den ca 750 på mätarn när tempmätarn går mot noll ökar varvtalet upp till 1200. Testar att plocka batteripolen ett tag...

Funkar utmärkt i någon minut efter "bootning" av systemet sen dyker tempmätarn och blir kvar på 0. STOP STOP STOP börjar blinka i takt med airbag---airbag---airbag, äkta flipperspel. Bootar systemet yttligare en gång, när jag startar motorn rusar den upp till 4000 i varv innan den lugnar sig och är tillbaka vid flipprande tempmätare och svajjig tomgång.

Tomgångsmotor? Glapp i jord någonstans och/eller någon svindyr styrbox som ruttnat sönder??? :roll:

Nu är bilen inlämnad på Peugeot-verkstad där jag köpte den, hoppas det inte blir allt för dyrt. Skulle få arbetstiden men betala delarna själv, trist när man bara haft bilen så kort stund och inte kört mer än 150-200 mil. :?

Tur att man inte ställde av eller sålde 740:n min pålitligaste vän i bilvärden. :)
Peugeot 406ST 2.0 -99
Volvo 740 -88
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

termostaten skulle jag gissa på, testa spruta 5-56 eller något på kontakten osv.
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Ygger

Post by Ygger »

Jo var o fingrade en hel del på allt men sen tröttnade jag. Hoppas du tror rätt, det låter billigare än det jag trodden :) Hör av mig om vad dom kom fram till när jag får tillbaka bilen.
Peugeot 406ST 2.0 -99
Volvo 740 -88
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Peder_306 wrote:termostaten skulle jag gissa på, testa spruta 5-56 eller något på kontakten osv.

Kontakten till termostaten? :lol:
Tempgivaren kanske isf. :wink:
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Ygger wrote:Hade garanti på bilen 30 dagar... förstår nu varför det inte var längre...

Efter 32 dagar som Peugeot-ägare:
Tempmätarn sjunker till noll och när den gör det rycker bilen, ser ut som en flipper nere till höger. Om man har bilen tomgång varvar den ca 750 på mätarn när tempmätarn går mot noll ökar varvtalet upp till 1200. Testar att plocka batteripolen ett tag...

Funkar utmärkt i någon minut efter "bootning" av systemet sen dyker tempmätarn och blir kvar på 0. STOP STOP STOP börjar blinka i takt med airbag---airbag---airbag, äkta flipperspel. Bootar systemet yttligare en gång, när jag startar motorn rusar den upp till 4000 i varv innan den lugnar sig och är tillbaka vid flipprande tempmätare och svajjig tomgång.

Tomgångsmotor? Glapp i jord någonstans och/eller någon svindyr styrbox som ruttnat sönder??? :roll:

Nu är bilen inlämnad på Peugeot-verkstad där jag köpte den, hoppas det inte blir allt för dyrt. Skulle få arbetstiden men betala delarna själv, trist när man bara haft bilen så kort stund och inte kört mer än 150-200 mil. :?

Tur att man inte ställde av eller sålde 740:n min pålitligaste vän i bilvärden. :)

Be att de tar ut ev felkoder åxå.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Ygger

Post by Ygger »

Var förbi verkstan idag och det de hade fått felkod på och bytt var just det som Claes nämde, tempgivaren. Dock ville dom ha den kvar tills imorrn då den kallnat ordentligt och kolla den då också. :)

Hur funkar det med felkoder, finns det någon liten inte allt för dyr mackapär man kan köpa och ha hemma för att få fram/läsa felkoder?
Peugeot 406ST 2.0 -99
Volvo 740 -88
f3ff3

Post by f3ff3 »

Ygger wrote:Var förbi verkstan idag och det de hade fått felkod på och bytt var just det som Claes nämde, tempgivaren. Dock ville dom ha den kvar tills imorrn då den kallnat ordentligt och kolla den då också. :)

Hur funkar det med felkoder, finns det någon liten inte allt för dyr mackapär man kan köpa och ha hemma för att få fram/läsa felkoder?

vet inte om peugeot har obd2 men:
http://www.kjell.com/?item=48224&path=1 ... ,117810000
en sådan kanske?
205 GTI - Rullande projekt
Ygger

Post by Ygger »

Inte så farligt pris annars. Ska fråga om obd2 när jag hämtar kärran imorrn (förhoppningsvis) :)
Peugeot 406ST 2.0 -99
Volvo 740 -88
Bim

Post by Bim »

SNILLET wrote:Är rullomkretsen större kommer bilen att gå långsammare på mätaren i toppfart. Men verkligen toppfarten är troligen samma, MEN..., har du bredare grejer så kan det gå lite långsammare också.

Vikten på fälgar påverkar så in i BOMBEN vad det gäller följsamhet i öjämnheter i väg, samt accerelations och bromsegenskaper. Har märkt detta kraftigt på mina egna bilar genom åren.

Har därför i största allmänhet svårt för "tunga" eftermarkads-alusar, de gör liksom bilens hela uppträdande tyngre, studsigare och sämre.

205GTI fälgar, vad tycker du då om de hans? Kände idag när jag körde de till farsan för att tvätta de.. Att de vägde några kilo , mer än XSI fälgarna..

Och bilen känns mycket mjukare i fjädringen med mina bruksdäck än r-däcken. Är det vanligt?

Däcken har lite skillnader i mönster, då de är beggade men annars är däcken.

165/65 r14 fram, och 175/65 r14 bak (minns ej om de var 60 eller 65).

Och r-däcken 195/50 r15
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det gäller ju att ha så lite ofjädrad vikt som möjligt. Nu är väl 205 fälgarna inga lättviktere precis men heller inte så speciellt tunga (tycker jag) De som är tillverkade i Italien är något lättare än de Franska.

Klart att bilen känns mjukare med standard däck än med R-däck.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

Bim wrote:
SNILLET wrote:Är rullomkretsen större kommer bilen att gå långsammare på mätaren i toppfart. Men verkligen toppfarten är troligen samma, MEN..., har du bredare grejer så kan det gå lite långsammare också.

205GTI fälgar, vad tycker du då om de hans? Kände idag när jag körde de till farsan för att tvätta de.. Att de vägde några kilo , mer än XSI fälgarna..

Och bilen känns mycket mjukare i fjädringen med mina bruksdäck än r-däcken. Är det vanligt?

Däcken har lite skillnader i mönster, då de är beggade men annars är däcken.

165/65 r14 fram, och 175/65 r14 bak (minns ej om de var 60 eller 65).

Och r-däcken 195/50 r15

Du tycker att vikten på fälgarna är ditt största bekymmer?
boh

s2 rallye
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Hannes Alvesson wrote:Du tycker att vikten på fälgarna är ditt största bekymmer?

Lättare så, då slipper han fråga om han orkar bära dem när han vet vad de väger.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
krille!

Post by krille! »

Hur ser man skillnad på en metallisk och en keramisk katalysator?
Finns det någon uppenbar skillnad rent visuellt på innanmätet eller något annat?
Flood

Post by Flood »

Läste en annons på en bil av ett annat märke och den bilen har "kamkedja". Säljaren använde det som argument med att man därmed inte behövde byta kamren, men någon hake måste det finnas, eller?
Har haft en 205 CTI 88a
Joi

Post by Joi »

Flood wrote:Läste en annons på en bil av ett annat märke och den bilen har "kamkedja". Säljaren använde det som argument med att man därmed inte behövde byta kamren, men någon hake måste det finnas, eller?

Klart man inte behöver byta kamrem om man har kamkedja? :) :wink:

Men kamkedjor ska också bytas. Men det är typ var 20 000 mil eller nåt i den stilen. Men spännare o så kan ju bli taskiga på såna med, fast dom sitter ju "i" motorn så dom smörjs ju med olja osv hela tiden så de kanske inte slits lika hårt som spännare till en kamrem.
Någon som kan det här med kamkedja kanske kan berätta?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Post Reply