idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

Joi wrote:
Flood wrote:Läste en annons på en bil av ett annat märke och den bilen har "kamkedja". Säljaren använde det som argument med att man därmed inte behövde byta kamren, men någon hake måste det finnas, eller?

Klart man inte behöver byta kamrem om man har kamkedja? :) :wink:

Men kamkedjor ska också bytas. Men det är typ var 20 000 mil eller nåt i den stilen. Men spännare o så kan ju bli taskiga på såna med, fast dom sitter ju "i" motorn så dom smörjs ju med olja osv hela tiden så de kanske inte slits lika hårt som spännare till en kamrem.
Någon som kan det här med kamkedja kanske kan berätta?

Jag har länge också grubblat på det där, att från scratch bygga en bil med kamkedja tordes ju vara bra mkt smidigare och även lättare för framtida servicetillfällen, reparationer och liknande, dock har jag aldrig hört speciellt mycket om "servicen" de kräver, så vore skitskoj att få veta lite mer från någon som har koll!
Flood

Post by Flood »

Joi wrote:Klart man inte behöver byta kamrem om man har kamkedja? :) :wink:

Ska man behöva skriva en hel novell varje gång man gör ett inlägg på forumet? :x :| :) :D
Har haft en 205 CTI 88a
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Vad tyder det här på?
Image
Image
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
pugg_90

Post by pugg_90 »

dåliga bromsbelägg :) som sliter fel
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Rostig skiva pga. taskigt klimat, byta skivor eller svarva befintliga samt nya belägg.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by 406_Jonathan »

Jag vet inte om det syns så tydligt på bilden men det är en djup fåra i mitten på skivan, precis mellan "innerpartiet" där skivan ser ut som den ska och "ytterpartiet" där belägget inte verkar ta...

Varför har det blivit så där?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Hur kommer det sig att man höjer trycket när man ska köra bana på standarddäck ifrån det normala, jämfört med att R-däck där man kör på ett betydligt lägre tryck?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Alex wrote:Hur kommer det sig att man höjer trycket när man ska köra bana på standarddäck ifrån det normala, jämfört med att R-däck där man kör på ett betydligt lägre tryck?

jag undrar med varför folk säger det? luften blir ju varmare även i ett vanligt däck och tar mer plats...man borde ju sänka trycket i ett vanligt däck med för att få "rätt" tryck när det blir varmare. helskumt
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

Var i hela världen kan jag få tag på orginalliknande "gti" och "1.9" dekaler av den form som sitter på bilens sidor, har en spräckt bakpanel och tänkte köra flatpanel med en dekal i ena hörnet i denna stil:

Image

har tittat mig blind på google och engelska ebay utan någon som helst lycka, någon som har koll?
kan tänka mig att peugeot tar grova överpriser för orginal
Nik

Post by Nik »

Alex wrote:Hur kommer det sig att man höjer trycket när man ska köra bana på standarddäck ifrån det normala, jämfört med att R-däck där man kör på ett betydligt lägre tryck?

Antagligen för att man inte ska riskera att kränga av däcket!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Nik wrote:

Antagligen för att man inte ska riskera att kränga av däcket!

Men borde inte det gälla R-däcket då också, eller i ännu högre grad då det har ännu mer fäste?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det är stor skillnad i hårdhet på sidorna av ett R-däck o ett standarddäck. Så R-däcken kränger man inte av så lätt om man en gång fått på dom. Det är ju bland annat det som gör att man ska ha i mera luft i standarddäck vid bankörning. Eller inspirerad körning i allmänhet.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stig-Arne »

Agent 205 wrote:Var i hela världen kan jag få tag på orginalliknande "gti" och "1.9" dekaler av den form som sitter på bilens sidor, har en spräckt bakpanel och tänkte köra flatpanel med en dekal i ena hörnet i denna stil:

Image

har tittat mig blind på google och engelska ebay utan någon som helst lycka, någon som har koll?

Har du frågat på Peugeot?
Vill minnas att jag betalade runt en hundring styck för mina orginal-dekaler där. Ok visst kan kanske tyckas mycket för en plastbit men men ska det va så ska det va...
Fördelen med nya jämfört med beg är att då har du fräscha monterings"pinnar" på baksidan. Brukar lätt gå av och saknas ofta om man köper beg

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

Ojvafortdetgick wrote:
Agent 205 wrote:Var i hela världen kan jag få tag på orginalliknande "gti" och "1.9" dekaler av den form som sitter på bilens sidor, har en spräckt bakpanel och tänkte köra flatpanel med en dekal i ena hörnet i denna stil:

Image

Har du frågat på Peugeot?
Vill minnas att jag betalade runt en hundring styck för mina orginal-dekaler där. Ok visst kan kanske tyckas mycket för en plastbit men men ska det va så ska det va...
Fördelen med nya jämfört med beg är att då har du fräscha monterings"pinnar" på baksidan. Brukar lätt gå av och saknas ofta om man köper beg

Är ute efter bara själva dekalen inte hela sido-plasten, ska alltså göra ngt liknande som i bilden ovan
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Vet inte om jag sett enbart en dekal i det formatet. Det är möjligt att det är något påklistrat orginal. Men de som jag vet som fixar till sina målar ju ny färg på den befintliga plasten. Jag skulle råda dig att gå till en firma som gör bilreklam som klistras på och få dom att ta fram rätt teckensnitt. Sedan kan du få det utskuret i precis vilken storlek du vill. Dom kanske vill ha en hundring till kaffekassan.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Varför lyser vissa bilars xenonlampor med ett mer rödaktigt eller likarosa aktigt sken? Ibland ser man dessutom att ena lampan lyser med vitt sken, 4000k medans den andra inte ser lika frisk ut. Är det lampor som är i slutskedet av sin livslängd? Saab 9-5 verkar vara extra drabbade av detta, framförallt generation 2, från 02-05. Ställer mig samma fråga varje gång jag ser detta. Någon som vet?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
Benjamin

Post by Benjamin »

PuggenTO wrote:Varför lyser vissa bilars xenonlampor med ett mer rödaktigt eller likarosa aktigt sken? Ibland ser man dessutom att ena lampan lyser med vitt sken, 4000k medans den andra inte ser lika frisk ut. Är det lampor som är i slutskedet av sin livslängd? Saab 9-5 verkar vara extra drabbade av detta, framförallt generation 2, från 02-05. Ställer mig samma fråga varje gång jag ser detta. Någon som vet?

Japp, då har de blivit dåliga.

krille! wrote:Hur ser man skillnad på en metallisk och en keramisk katalysator?
Finns det någon uppenbar skillnad rent visuellt på innanmätet eller något annat?

Image

Innanmätet ser ut ungefär på det viset. Har själv kollat och jämfört en gång.

Flood wrote: Läste en annons på en bil av ett annat märke och den bilen har "kamkedja". Säljaren använde det som argument med att man därmed inte behövde byta kamren, men någon hake måste det finnas, eller?

Joi wrote:
Klart man inte behöver byta kamrem om man har kamkedja? Smile Wink

Men kamkedjor ska också bytas. Men det är typ var 20 000 mil eller nåt i den stilen. Men spännare o så kan ju bli taskiga på såna med, fast dom sitter ju "i" motorn så dom smörjs ju med olja osv hela tiden så de kanske inte slits lika hårt som spännare till en kamrem.
Någon som kan det här med kamkedja kanske kan berätta?

Jag har heller aldrig riktigt förstått största fördelen med kamrem vs kedja. Kan det vara att remmar är billigare?

Min Mercedes W124 jag hade som vinterbil förut hade en rak sexa med en kamaxel och där var instruktionerna att kamkedja med sträckning skulle kontrolleras var 6000mil, men det fanns ingen bytesintervall.
En arbetskamrat som kört mycket merca w202 och w124 sade att det väldigt sällan behövs bytas. Finns bilar som gått 90.000 mil utan behov av byte av kamkedja.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Helt rätt, kedjor kan gå mycket längre.. det är bara det att man rekommenderar till att byta kedja då det inte är alla som är kvaliciferade till att kontrollera och godkänna slitaget på en kedja, det ska ju mätas och kontrolleras. Har det funnits ett onormalt slitage så ska ju den bytas.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Rx37

Post by Rx37 »

Benjamin wrote:Jag har heller aldrig riktigt förstått största fördelen med kamrem vs kedja. Kan det vara att remmar är billigare?

Förr i tiden så hade ju kedjor mera oljud så det var delvis därför man inte använde kedjor, men det problemet är väl fixat i dagens läge. Så varför man inte använder kedjor i dagens läge vet jag inte. Kanske är dyrare att tillverka än med rem.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Benjamin wrote:Jag har heller aldrig riktigt förstått största fördelen med kamrem vs kedja. Kan det vara att remmar är billigare?

Japp, billigare är väl typ enda anledningen till det. Vissa hävdar att det har med ljudnivån att göra med men det tror jag inte ett dugg på.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496