ökad prestanda xm tct, trimchip mm.

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

ökad prestanda xm tct, trimchip mm.

Post by datapata »

inför gelleråsen var jag utan fungerande bil att köra bana med, så jag fick ett ryck och bestämde mig för att försöka hinna göra en 2.0T-konvertering. så på måndagkvällen samma vecka som det var banträff började jag riva ur motorn ur 205:an :lol: snubblade dock på mållinjen på lördagkvällen med lite småfix kvar och gav upp. sen dess har jag haft lite annat att göra men tog tag i saken och gjorde klart konverteringen nu ikväll...

finns lite att finslipa på, jag ville mest se om jag kunde få ihop skiten med el och allt jobb med rör kors och tvärs vilket faktiskt inte var så svårt, bara tidsödande :roll: nu är det bara version 1.0, kommer uppgraderingar vartefter jag orkar skruva :lol:

dock var karaktären på motorn som jag misstänkte innan inte allt för spännande då den dör helt på ca 5k varv... så ska det INTE vara i en gti! anledningen till denna tråd är alltså att jag vill se vad för relativt enkla varianter det finns för att öka effekten lite och få en trevligare karaktär! jag har sökt en del men det verkar mest vara spekulationer vad som funkar :?

trimchip. då min motor kommer ifrån en XM tct från -95 verkar det som att jag har löstagbart chip istället för ett lödet chip som det blev -96 om mina uppgifter stämmer. jag har än så länge bara hittat två alternativ:
alt 1. motornord, ca 3k http://www.motornord.se/system/specials ... 50&FID=313
alt 2. billigt chip på ebay, ca 900 spänn inklusive frakt. vågar man prova? http://cgi.ebay.co.uk/Tuning-Chip-Citro ... 286.c0.m14

kamaxel. det sägs ju att JAZ-kammen ska funka bra i en 2.0:an, men är det nån här som har provat? tittar man på specarna skiljer det ju inte sååå mycket? ska tydligen finnas nån turbokam till denna motor också, nån som vet vart och pris?

övrigt. nån som vet nåt annat jag bör fixa? sitter en hygglig ic från 205 TT på nu så den lär räcka, avgaset ska uppgraderas när jag orkar och luftfiltret ska flyttas så det får lite kallare luft... något mer jag bör göra? pysventiler, skruva på wastegaten osv känns sådär då mappen styrs elektroniskt, isf får man ju komplettera med nån ställbar btr men då lär man ha koll med bredbanslambda också. visst kan man köpa nytt sprut osv men tanken var att hålla denna bilen någotsånär standard och inte som ren busbil. jag vill helt enkelt ha en lite roligare karaktär på motorn bara. grenröret och turbon är det nog inget större fel på då det finns de som plockar 220+ hk i UK, fast med annat sprut då. dessutom kostar det på lite väl mycket om jag ska fixa nytt grenrör, turbo, sprut osv :roll:

tankar?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Dli-teknik tar säljer cat-cams sortiment. Dom brukar ju ha både vassa racekammar och turbokammar i sitt sortiment så kolla på deras hemsida så du får rätt artikelnummer bara. kostar en del dock

http://www.dli-teknik.se/
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

trimchipet verkar skita sig... jag ska öppna boxen och kika för säkerhets skull (bara jag kommer in i den) men enligt boschnummret på boxen, som slutar på 803, verkar den vara utbytt till senare årsmodell, alltså kan jag inte köpa billigt chip från ebay eller bara enkelt haka i ett chip från motornord, då det måste lödas. att hitta en ecu som dessutom är upplåst att köpa och chippa är väl inte heller helt lätt

Edit: efter lite letande på bildelsbasen verkar många xm -95 ha samma boschnummer, så hoppet kanske inte är helt ute. kan ju vara så att källan som säger att det byttes till lödda chip -96 kanske har fel också. får väl bända upp boxen och kika när jag kan.

angående kamaxeln skiljer det massor i lyft på JAZ-axeln jämfört med orginalet på turbon, och även durationen verkar lovande. i UK lovordar de också kamaxeln från JAZ så man kanske borde prova... frågan är ju, funkar orginal motorstyrning som den är då eller måste jag ändra något annat? sen måste jag ju hitta en fin axel billigt också, får öppna mina motorer och ta en koll först...
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

PÅ den här sidan har de som en "biprodukt" av sitt projekt också studerat kamprofilen på 2.0T motorn, Vassare kam bör du ju peta dit tycker jag :)

http://www.websworld.org/marcel/309/tech/heads.html

Fixa en extra topp och lämna över till den spanska ölen samtidigt som du byter kam kanske ?
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

SNILLET wrote:PÅ den här sidan har de som en "biprodukt" av sitt projekt också studerat kamprofilen på 2.0T motorn, Vassare kam bör du ju peta dit tycker jag :)

http://www.websworld.org/marcel/309/tech/heads.html

Fixa en extra topp och lämna över till den spanska ölen samtidigt som du byter kam kanske ?

tack, jag har sett den sidan förut men tappat bort den :)

Snillets länk wrote:Just don't forget that swapping cams on a MAP based engine requires EFI (chip?) mods. There is no airflow meter to correct for the extra airflow, so you WILL run lean and damage your engine!

frågan lyder ju då fortfarande, vad bör jag göra åt motorstyrningen om jag sätter i en JAZ-kam?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Bli medlem och kolla brorsans projekttråd.
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Inte medlem ? 8)
Hans Hellström

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

nä, det har inte blivit av att betala än i år, jag vet inte ens vad jag har för medlemsnummer och jag har varit för lat för att skicka pm till nån i styrelsen :oops:

allt som innebär ny motorstyrning känns ointressant, "enkel" uppgradering är det som gäller för mig med denna bilen. får väl vänta och se om jag får något tips, inte så många som har erfarenhet av denna motor här. och om man inte betalt medlemsavgiften får man ingen hjälp :lol:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Den styrper ju laddtryck och förmodligen också då bränsle över cirka 5000rpm, effektkurvan är ju som en högplatå däröver :lol:

Känns ju bättre att bara chippa tror jag, då klipper den inte maxeffekten utan låter maskinen "löpa ut" så gott den kan med originalgrejorna.

Du såg väl hur effektkurvan ser ut i de bladen jag mailade över till dig, eller har du inte kollat hotmailen :wink:
Hans Hellström

Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

f*n skrev långt härmen det försvann....betala och bli medlemså kan du läsa mitt projekt .....

:lol:
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

SNILLET wrote:Den styrper ju laddtryck och förmodligen också då bränsle över cirka 5000rpm, effektkurvan är ju som en högplatå däröver :lol:

Känns ju bättre att bara chippa tror jag, då klipper den inte maxeffekten utan låter maskinen "löpa ut" så gott den kan med originalgrejorna.

Du såg väl hur effektkurvan ser ut i de bladen jag mailade över till dig, eller har du inte kollat hotmailen :wink:

jodå, jag såg kurvorna. jag var på annan ort då bara och hann inte svara :wink: inte så konstigt att maskinen tappar ork när man ser effektkurvan :shock:

Joakim Enoksson wrote:f*n skrev långt härmen det försvann....betala och bli medlemså kan du läsa mitt projekt .....

:lol:

åh, cp-forum :lol: har du ork och lust kan du väl skriva nåt igen. jag planerar förresten att ta en vända till falun inom kort, kan man kanske få till ett garagebesök i avesta också om du har tid?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Vi i Falun väntar på dig... :roll: :wink:
Det borde väl räcka att ställa på soppatrycket lite bara med JAZ-kammen...
Stig-Arne
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: ökad prestanda xm tct, trimchip mm.

Post by Stig-Arne »

datapata wrote: jag har än så länge bara hittat två alternativ:
alt 1. motornord, ca 3k http://www.motornord.se/system/specials ... 50&FID=313
alt 2. billigt chip på ebay, ca 900 spänn inklusive frakt. vågar man prova? http://cgi.ebay.co.uk/Tuning-Chip-Citro ... 286.c0.m14

hittade denna sidan... http://www.tuningchip.com/trimchip_CarM ... arModel=XM

Image

nån som har erfarenhet av dessa chip ?

205 / 309 / 406 / ZX

Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

kan tillägga att jag såg en sådan cittra med den motorn på ett streetrace, fyfan den gick jäkligt bra!!!
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag kan glatt erkänna att jag inte är så insatt i hela biten med motorstyrning... om man läser på 205gtidrivers verkar det som att många byter kamaxel rakt av utan nån som helst annan modifikation...undrar fortfarande om det verkligen funkar, motorn BORDE väl gå snålt på högre varv då? t.ex http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... dkz++turbo

jag har suttit och läst nån timme på samma forum nu och folk skriver att de kör med allt från 0,5 till 1,0 bars laddtryck. hur fixar dom det? alla kan ju inte ha chippat till olika laddtryck, kör de bara med en sån pysventil? då borde ju också mappen bli fuckad? upplys mig tack någon :roll: nån som vet nåt bra ställe att läsa på om sånt här?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

datapata wrote:jag kan glatt erkänna att jag inte är så insatt i hela biten med motorstyrning... om man läser på 205gtidrivers verkar det som att många byter kamaxel rakt av utan nån som helst annan modifikation...undrar fortfarande om det verkligen funkar, motorn BORDE väl gå snålt på högre varv då? t.ex http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... dkz++turbo

jag har suttit och läst nån timme på samma forum nu och folk skriver att de kör med allt från 0,5 till 1,0 bars laddtryck. hur fixar dom det? alla kan ju inte ha chippat till olika laddtryck, kör de bara med en sån pysventil? då borde ju också mappen bli fuckad? upplys mig tack någon :roll: nån som vet nåt bra ställe att läsa på om sånt här?

Utan att vara expert på just Turbo så tycker jag du är på rätt spår.
Laddtrycket klipps ju av originalboxen, men hur den reagerar på att se ett högre laddtryck än vad den är programmerad att arbeta med, vet jag tyvärr inte.

Spontant tycker jag att det är fel väg att gå att byta en massa mek komponenter utan att först se till å bli av med "strypningen" i motorstyrningen. När den väl tillåts att ladda på och fixa bränsle på högre varvtal kan man kanske funderat på att byta kam och öka bränslemängden med något större spridare eller så.

Byter du SEDAN turbon eller portar eller nåt sånt så behövs det nog en omprog av styrsystemet eller byte till eftermarknadssprut för att du skall våga sova tryggt om natten.

Så "chip" är nog en bra grund för en moderat "trimning".
Tycker jag.
Hans Hellström

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

SNILLET wrote:
datapata wrote:jag kan glatt erkänna att jag inte är så insatt i hela biten med motorstyrning... om man läser på 205gtidrivers verkar det som att många byter kamaxel rakt av utan nån som helst annan modifikation...undrar fortfarande om det verkligen funkar, motorn BORDE väl gå snålt på högre varv då? t.ex http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... dkz++turbo

Utan att vara expert på just Turbo så tycker jag du är på rätt spår.
Laddtrycket klipps ju av originalboxen, men hur den reagerar på att se ett högre laddtryck än vad den är programmerad att arbeta med, vet jag tyvärr inte.

Spontant tycker jag att det är fel väg att gå att byta en massa mek komponenter utan att först se till å bli av med "strypningen" i motorstyrningen. När den väl tillåts att ladda på och fixa bränsle på högre varvtal kan man kanske funderat på att byta kam och öka bränslemängden med något större spridare eller så.

Byter du SEDAN turbon eller portar eller nåt sånt så behövs det nog en omprog av styrsystemet eller byte till eftermarknadssprut för att du skall våga sova tryggt om natten.

Så "chip" är nog en bra grund för en moderat "trimning".
Tycker jag.

jag håller helt med dig, väntar på att få höra om chippen passar min ecu. som jag skrev i första posten vill köra säkert på denna, det lär jag inte göra med pysventiler och annat jox. eftersom jag inte tänkt gå hela vägen ut med denna bilen blir det nog bara chip, friare andning och ev. kamaxelbyte. funkar det bra kan det bli så att jag byter avgashuset på turbon så jag får lite mindre mottryck och ett senare ladd, men roligare karaktär på motorn :)

anledning till denna konvertering var mest en kul grej, se om jag kunde få det att funka :) och efter att ha kört några mil nu med motorn måste jag säga att i orginalutförande passar den inte en gti något vidare, mi16 är bättre alla dagar i veckan! det är liksom mer en gti-maskin 205:an borde levererats med från början.
det märks att motorkaraktären är gjord för en tung bil. jag vill påstå att köra 2,0T är motsatsen till mi16... en mi16 vaknar efter 4500 varv, turbon är tvärt om. först kommer allt, sen kommer ingenting :lol:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

mera noob-frågor. enliget engelsmännen slår ecu:n från om man passerar 1 bars laddtryck, det beroende på att mapsensorn inte klarar att läsa mer. det borde ju innebära att ecu:n och mappsensorn klarar att läsa olika tryck upp till det? om man då sätter dit en pysventil, gör man då det på slangen mellan wastegate och tryckgivaren eller vad det är som sitter monterat i tryckröret från turbon? kommer den då känna av ett högre laddtryck, och tala om för ecu:n att tillsätta mer sås? och vad gör pysventilen, hindrar wastegaten att öppna mer så man kan bygga mer laddtryck?

som sagt, jag har aldrig pysslat med turbo förut och behöver läsa på lite hur turbosystem funkar, nån som vet nån bra sida på nätet, alternativt en bra bok? det är ju allra enklast att bara betala och köpa ett chip, men jag vill ju lära mig lite hur det funkar också :roll:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

datapata wrote:mera noob-frågor. enliget engelsmännen slår ecu:n från om man passerar 1 bars laddtryck, det beroende på att mapsensorn inte klarar att läsa mer. det borde ju innebära att ecu:n och mappsensorn klarar att läsa olika tryck upp till det? om man då sätter dit en pysventil, gör man då det på slangen mellan wastegate och tryckgivaren eller vad det är som sitter monterat i tryckröret från turbon? kommer den då känna av ett högre laddtryck, och tala om för ecu:n att tillsätta mer sås? och vad gör pysventilen, hindrar wastegaten att öppna mer så man kan bygga mer laddtryck?

som sagt, jag har aldrig pysslat med turbo förut och behöver läsa på lite hur turbosystem funkar, nån som vet nån bra sida på nätet, alternativt en bra bok? det är ju allra enklast att bara betala och köpa ett chip, men jag vill ju lära mig lite hur det funkar också :roll:

Sätter du en pysventil lurar du sprutet så den får soppa till ett mindre laddtryck än du egentligen har, dvs farligt. Ska man labba med det är lambdamätare och avgastemp nödvändigt. Har du bara det kan du lura till rätt blandning med bränsletryck och spridarstorlek. Med enbart avgastemp kommer du väldigt långt, kostar 500 på clas ohlson + givare på kjell&co för 89.-

Bästa stället att lära sig om turbo är sävar-forumet.

Men det finns ju några här med kunskapen med :)

Nu ska jag dock vara lite elak. Kasta ut den tråkiga 8v-turbon och i med 16v igen. Sen bygger du turbo på den istället. Är våldsamt mycket extra hk vid avsevärt lägre laddtryck :)

Jag tror faktiskt sprutet från 8v-turbon kan gå att använda på en 16v om man är lite pysslig :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

TheDagger wrote:Nu ska jag dock vara lite elak. Kasta ut den tråkiga 8v-turbon och i med 16v igen. Sen bygger du turbo på den istället. Är våldsamt mycket extra hk vid avsevärt lägre laddtryck :)

Jag tror faktiskt sprutet från 8v-turbon kan gå att använda på en 16v om man är lite pysslig :)

du behöver inte känna dig elak :) jag kör fortfarande 16v i en annan bil, så vem vet vad som händer ;) denna hade en orginalmotor från början, men det stod ju en xm ute på gården så jag ville prova om jag klarade att få skiten att funka. dessutom har jag aldrig haft en turbobil innan så varför inte prova liksom :) om bara motorn fortsatte att ladda lite mer efter 5k vore den skitkul för en billig peng, vridet ända från botten är inte att leka med :shock: får jag bara i ett annat chip så tror jag det blir en helt annan bil!

största nackdelen förutom begränsningen i sprutet med denna motor är nog det väldigt lilla avgashuset som bygger skapligt med mottryck!

måste också säga att när man väl lär sig hantera den ovanliga effektkurvan går det faktiskt använda den, bara med väldigt olik den körstil man är van vid med en mi16 :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Post Reply