behöver hjälp med byta urtrampningslagret 405 mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
peugeot_406

behöver hjälp med byta urtrampningslagret 405 mi16

Post by peugeot_406 »

Hur ser det ut är det någon som har lite bilder..

Är det svårt att byta..
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Sitter imellan motor och växellådan, Det runda lagret som sitter på axeln i mitten

Image
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
peugeot_406

Post by peugeot_406 »

Är det svårt att byta det eller.. något man ska tänka på

sen är det att jag har papper på att dom har byt koppling på den byter man inte den med då eller...

Har haft bilen i 2 månader..
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

peugeot_406 wrote:Är det svårt att byta det eller.. något man ska tänka på

sen är det att jag har papper på att dom har byt koppling på den byter man inte den med då eller...

Har haft bilen i 2 månader..

Det brukar man byta i samband med kopplingsbytet ja om man inte är riktigt snål.

Viner det i lagret och slutar när du trycker ner kopplingen eller tvärt om??
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
peugeot_406

Post by peugeot_406 »

Ja asså låter konstig när bilen står på tomgång men sen när jag trycker ner koppligen så slutar det ljudet ..
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

peugeot_406 wrote:Ja asså låter konstig när bilen står på tomgång men sen när jag trycker ner koppligen så slutar det ljudet ..

Då borde det vara det
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
peugeot_406

Post by peugeot_406 »

Ja.. men då måste dom varit jävligt snåla då ju...

Jag menar när man köper ett kopplings kit så får man ju den till eller...
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

peugeot_406 wrote:Ja.. men då måste dom varit jävligt snåla då ju...

Jag menar när man köper ett kopplings kit så får man ju den till eller...

Japp, eller om han/hon bara köpt kopplingen
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
peugeot_406

Post by peugeot_406 »

Ja så är det nog jaja är det svårt att byta..

Du har ingen ritning på det hela.. har sök på internet som f*n men hittar inget...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Fast lådor som gått några mil kan låta en hel del när de ligger i friläge, bästa är om du låter någon som är van vid Peugeot/Citroën lådorna lyssna, om du inte har så stor erfarenhet av dem själv :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
peugeot_406

Post by peugeot_406 »

Jo det vet ja.... såå mycket detta låter ska det inte göra det vet och det har jag gjort...
och dom sa det måste vara urtrampningslagret ..

SNILLET wrote:Fast lådor som gått några mil kan låta en hel del när de ligger i friläge, bästa är om du låter någon som är van vid Peugeot/Citroën lådorna lyssna, om du inte har så stor erfarenhet av dem själv :)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

peugeot_406 wrote:Jo det vet ja.... såå mycket detta låter ska det inte göra det vet och det har jag gjort...

SNILLET wrote:Fast lådor som gått några mil kan låta en hel del när de ligger i friläge, bästa är om du låter någon som är van vid Peugeot/Citroën lådorna lyssna, om du inte har så stor erfarenhet av dem själv :)

Njae, urtrampningslagret låter när man trampar ur, låter det när man släpper upp kopplingen brukar det vara lådan som skramlar. elle nåt annat som är felmonterat eller trasigt. Om det är lagerljud kan det ju tyvärr vara så illa som ingående lager i lådan, men då borde det låta rätt mycket vid belastning. Håller med Snillet, nån mer än den som lyssnat på det borde lyssna.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Claes B wrote:
peugeot_406 wrote:Jo det vet ja.... såå mycket detta låter ska det inte göra det vet och det har jag gjort...

Njae, urtrampningslagret låter när man trampar ur, låter det när man släpper upp kopplingen brukar det vara lådan som skramlar. elle nåt annat som är felmonterat eller trasigt. Om det är lagerljud kan det ju tyvärr vara så illa som ingående lager i lådan, men då borde det låta rätt mycket vid belastning. Håller med Snillet, nån mer än den som lyssnat på det borde lyssna.

Dom lagren jag har bytt har skrammlat när man inte kopplat då dom är obelastade och rasslar
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Decimal wrote:
Dom lagren jag har bytt har skrammlat när man inte kopplat då dom är obelastade och rasslar

Skramla och rassla är enhelt annan sak än ett lagermissljud, ett kasst urtrampningslager blir tystare när det inte belastas, när du hör ett så vet du. Att det kan rassla litegrann om ett lager som suttit där i ett antal tusen mil är helt normalt, kan ju vara allt från solfjädern till att lagret är lite torrt som gör det, oftast är det skrammel i växellådan som misstas för urtrampningslagermissljud.
Om det är lagermissljud i bilen det handlar om så tror jag inte det är urtrampningslagret, skulle givetvis inte sätta pengar på det men av felbeskrivningen att döma så skulle det vara riktigt osannolikt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Stofer »

Varför inte ta och spela in ljudet, och lägg upp de här? Så blir de kanske lättare!
Hade 205 Turbo
Nu Evo 3

www.garaget.org/stofer
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Stofer wrote:Varför inte ta och spela in ljudet, och lägg upp de här? Så blir de kanske lättare!

Svårt å fånga ljudet skulle jag tro....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Claes B wrote:
Decimal wrote:

Skramla och rassla är enhelt annan sak än ett lagermissljud, ett kasst urtrampningslager blir tystare när det inte belastas, när du hör ett så vet du. Att det kan rassla litegrann om ett lager som suttit där i ett antal tusen mil är helt normalt, kan ju vara allt från solfjädern till att lagret är lite torrt som gör det, oftast är det skrammel i växellådan som misstas för urtrampningslagermissljud.
Om det är lagermissljud i bilen det handlar om så tror jag inte det är urtrampningslagret, skulle givetvis inte sätta pengar på det men av felbeskrivningen att döma så skulle det vara riktigt osannolikt.

:) Klart jag vet hur det låter
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Post Reply