206 XSi Misständning?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
sl3000

206 XSi Misständning?

Post by sl3000 »

Hej!

Jag har precis köpt en 206 XSi 03a som jag tror misständer när motorn går på tomgång. Bilen har snart gått 8000 mil och är nyservad med stora servicen inkl. ny kamrem.

"Misständningarna" känns i hela bilen, bilen typ skuttar till lite då och då. Tomgången ligger på ca: 750 rpm, lite högre när ACn är på.

Går det här att fixa på egen hand eller får man leva med en skuttande bil :wink:

Bilen går bra för övrigt...

Tackar!
kimrl

Post by kimrl »

sikker på at det ikke bare er nar ac vifta slår inn. for da kjennes det i hele bilen. dier ganske høyt klikk og så øker turtallet til ca 950. normalt før ac kommer er 750-800
sl3000

Post by sl3000 »

Nope, misständningarna känns när ACn är av också...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Man kan ju hoppas att servicen är fullständigt utförd (jag har låga tankar om verkstäder...).

Precis innan jag gjorde 6000mila service på partnern betedde den sig nämligen så, därför att tändstiften, som jag har för mig byttes första gången då, var REJÄLT nedslitna. Soppaförbrukningen sjönk också markant efter tändstiftsbytet, vilket får mig att tro, att man nog gör sig själv en tjänst på bränsleekonomin att sådär halvera tändstiftsintervallen till cirka 3000mil istället, som ordinarie oljebytesintervall.

Är ju samma motor som i vår bil så intervallerna bör väl vara likvärdiga.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
sl3000

Post by sl3000 »

Okej... ja stiften ska ju va bytta om verkstaden gjorde en stor service men som sagt jag litar inte heller på bilverkstäder, jag får väl ta en titt på stiften om dom är bytta eller inte...
Post Reply