Burbyggar-tråden

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Glor man lite på diverse engelska forum så är det rätt många som har den varianten du pratar om Dagger, vet dock inte hur de har fäst den i golvet dock.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Morbidio wrote:Glor man lite på diverse engelska forum så är det rätt många som har den varianten du pratar om Dagger, vet dock inte hur de har fäst den i golvet dock.
De få nedslag jag gjort i engelska forum har fått mig att inse att de har väldigt lite, om något, att lära oss vad gäller fordonsdynamik samt styvhets- och hållfasthetanalys.
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Många engelsmän har satt en sträva mellan bältesinfästningarna bak på 205:an för att fästa flerpunktsbälte i denna.
Vad man skapat är ett väldigt styvt spett, som om det lossnar i ena änden vid en kollision, har utmärkta egenskaper för att göra ett cylindriskt hål med hög precision genom rumpa, rygg, huvud eller annat objekt som råkar vara i vägen!

Av dylika anledningar skall man alltså endast bygga en "komplett" bur, som är stark nog att ta stora laster vid kollisioner utan att rör kan lossna och börjar peta iväg i olika riktningar.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Pär H wrote:
TheDagger wrote:Skulle det vara nån vits att tillverka en enkel båge som man fäster i bältesinfästningarna fram och bak? Tänker mest som ett rullningsskydd av enklare snitt.
Jag svarar nej.

Klart att det skulle ge en ökad säkerhet, men när man ändå håller på å bänglar, så är det att tillråda att göra det ordentligt.

Som portabel lösning är det en intressant idé i grunden. Hur löser man isåfall stöden för huvudbågen?

Kan du illustrera stöden för huvudbågen?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Morbidio wrote:Glor man lite på diverse engelska forum så är det rätt många som har den varianten du pratar om Dagger, vet dock inte hur de har fäst den i golvet dock.

Kan tänkas att det kallas halvbur på svenska.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

T.P wrote:en dålig bild på mitt bur bygge
Image

Mycket rör och lite kaross kan bara betyda en speciell variant av 205:an. :headbang:
Robert Briby - Peugeot Sport Club | CREW Sekreterare

Tack till: Kewlar & Carbon
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:Många engelsmän har satt en sträva mellan bältesinfästningarna bak på 205:an för att fästa flerpunktsbälte i denna.
Vad man skapat är ett väldigt styvt spett, som om det lossnar i ena änden vid en kollision, har utmärkta egenskaper för att göra ett cylindriskt hål med hög precision genom rumpa, rygg, huvud eller annat objekt som råkar vara i vägen!

Av dylika anledningar skall man alltså endast bygga en "komplett" bur, som är stark nog att ta stora laster vid kollisioner utan att rör kan lossna och börjar peta iväg i olika riktningar.

Man är väl ändå inte så dum att man konstruerar nåt som kan lossna och skada en.

Det FINNS godkända halvburar, så varför skulle man inte kunna bygga en sådan?

Är nåt liknande dessa jag tänker på: http://www.bmsengineering.co.uk/Roll-Ca ... _Cage.html
Nik

Post by Nik »

TheDagger wrote:
Nik wrote:Många engelsmän har satt en sträva mellan bältesinfästningarna bak på 205:an för att fästa flerpunktsbälte i denna.

Man är väl ändå inte så dum att man konstruerar nåt som kan lossna och skada en.

Det FINNS godkända halvburar, så varför skulle man inte kunna bygga en sådan?

Är nåt liknande dessa jag tänker på: http://www.bmsengineering.co.uk/Roll-Ca ... _Cage.html

Det finns många som gör det tyvärr, men Darwin är inte sen att straffa dessa!

En halvbur är i regel inga problem som helst! Sätt huvudbågen långt bak bara så man inte riskerar att slå huvudet i den vid en kollision (finns de på forumet som upplevt det).
Men som sagt, bara en separat bältessträva infäst i två punkter i karossen (typ bältesinfästningarna) är inte jättebra!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:
Det finns många som gör det tyvärr, men Darwin är inte sen att straffa dessa!

En halvbur är i regel inga problem som helst! Sätt huvudbågen långt bak bara så man inte riskerar att slå huvudet i den vid en kollision (finns de på forumet som upplevt det).
Men som sagt, bara en separat bältessträva infäst i två punkter i karossen (typ bältesinfästningarna) är inte jättebra!

Märkligt att folk inte tänker till när det gäller sånt :?

Jag sitter ju dessutom skitlångt bak så bågen måste långt bak automatiskt.

Jag har sneglat på ideer på en "stylingbur" som säljs till 106. Den har huvudbågen fäst i övre och nedre bältespunkterna. Bak vet jag inte hur dom fäst, men där är jag inte lika kinkig.
Grejen är att jag vill inte ha en fullbur i en bruksbil, men jag vill gärna ha en huvudbåge ifall man rullar. Jag kan alltså tänka mig att svetsa där det inte syns FÖR mycket i bilen. Jag ska göra en skiss hur jag tänkt lite senare.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

@Dagger: Jag missuppfattade din idé. Halvbur är givetvis ett lyft från ingenting, de kör ju t ex Roadsport med det. Jag skulle inte vilja tävla med halvbur, men det är en annan sak.

Stöden för huvudbågen: Det jag menar är att man måste se till att sprida lasterna så att inte bågen åker rakt igenom golv/tröskel, men det har du nog koll på.
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Pär H wrote:@Dagger: Jag missuppfattade din idé. Halvbur är givetvis ett lyft från ingenting, de kör ju t ex Roadsport med det. Jag skulle inte vilja tävla med halvbur, men det är en annan sak.

Stöden för huvudbågen: Det jag menar är att man måste se till att sprida lasterna så att inte bågen åker rakt igenom golv/tröskel, men det har du nog koll på.

Nu menade jag inte att jag skulle bygga en "godkänd" halvbur heller, utan nåt som känns rimligt och tryggt ändå, dvs nåt som bara kan göra nytta och inte skada.
Jag har som sagt lite ideer, ska försöka skissa och lägga upp sen.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
Pär H wrote:@Dagger: Jag missuppfattade din idé. Halvbur är givetvis ett lyft från ingenting, de kör ju t ex Roadsport med det. Jag skulle inte vilja tävla med halvbur, men det är en annan sak.

Nu menade jag inte att jag skulle bygga en "godkänd" halvbur heller, utan nåt som känns rimligt och tryggt ändå, dvs nåt som bara kan göra nytta och inte skada.
Jag har som sagt lite ideer, ska försöka skissa och lägga upp sen.

Du är inne på samma spår som jag kikade på en del på 309:an, blir inte aktuellt förrän en renodlad banbil står hos mig igen dock... måste ha baksätet.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
JohanX
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by JohanX »

T.P wrote:en dålig bild på mitt bur bygge
Image

Ser också vad det där ska bli... :partying:
Ska du regga som amatörbygt fordon?

Hur gör du med fästena på b-stolparna för 3-punkts bälten isf?
Är nyfiken för jag har ett liknande problem i min banbil (inte Peugeot men börjar på P) som jag tänkte försöka regga som ombygt fordon. D.v.s. huvudbågen sitter ivägen för bältesfästena i b-stolparna.

Någon annan kanske har någon kreativ idé om hur man löser ett dylikt problem?

EDIT rättat, se följande inlägg
Last edited by JohanX on Sat Aug 29, 2009 11:00, edited 2 times in total.
PSC #1119
205 Mi16
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

JohanX wrote:Hur gör du med fästen vid a-stolpen för 3-punkts bälten isf?
Är nyfiken för jag har ett liknande problem i min banbil (inte Peugeot men börjar på P) som jag tänkte försöka regga som ombygt fordon. D.v.s. huvudbågen sitter ivägen för bältesfästena i a-stolpen.

Någon annan kanske har någon kreativ idé om hur man löser ett dylikt problem?

Antar att du menar b stolpen?
Jag flyttade bak huvudbågen så pass mycket så att bältet går fritt.

Image

JohanX
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by JohanX »

Klart jag menar b-stolparna, var nog lite trött när jag skrev det där :oops: ska editera det.
Hade jag bygt den buren som sitter i bilen idag hade jag såklart gjort som du visar, men jag köpte en bil med bur där huvudbågen sitter ihöjd med b-stoplarna, ungefär som i T.P's projekt. Antar att han tänkt lösa detta på något smart sätt som inte jag tänkt på.

Ett alternativ är ju att kapa ur den bakre delen av buren och bygga nytt baktill och skarva dörrsträvorna och sidobågarna vid taklinjen, men jag skulle helst slippa det. (Ska se om jag kan hitta några bilder från bilen)

En annan fråga till er som bygger/byggt godkänd fullbur, behöver man inte ha minst en diagonalsträva under taket från ena främre hörnet till motstående bakre hörn, (hoppas ni fattar vad jag menar nu :? ), eller är det en valfri förstärkning?
PSC #1119
205 Mi16
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

JohanX wrote:En annan fråga till er som bygger/byggt godkänd fullbur, behöver man inte ha minst en diagonalsträva under taket från ena främre hörnet till motstående bakre hörn, (hoppas ni fattar vad jag menar nu :? ), eller är det en valfri förstärkning?

Tror inte att det är ett krav. Lyckades inte hitta reglementet på sbf's hemsida.

Nik

Post by Nik »

Briby wrote:
JohanX wrote:En annan fråga till er som bygger/byggt godkänd fullbur, behöver man inte ha minst en diagonalsträva under taket från ena främre hörnet till motstående bakre hörn, (hoppas ni fattar vad jag menar nu :? ), eller är det en valfri förstärkning?

Tror inte att det är ett krav. Lyckades inte hitta reglementet på sbf's hemsida.

Nej det är inget krav
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Så här säger TR.
TR 5.8.3.2.1.3 Takförstärkning
Endast för bilar homologerade fr.o.m. 2005-01-01:
Den övre delen på skyddsburen ska överensstämma med någon av följande skisser 253-12, 253-13, 253-14.
Förstärkningen får följa takets form.
Vid tävling utan co-driver, om skiss 253-12 används, är det tillåtet med bara ett diagonalstag. Men då ska dess främre anslutning vara på förarsidan.
Anslutning av förstärkningarna får inte vara mer än 100 mm från knutpunkten där huvudbåge och anslutningrör möter varann. (Detta gäller inte bottendelen på V, i skisser 253-13 och 253-14).
253-12 253-13 253-14
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Nik

Post by Nik »

Image
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

vad gäller för regler med att svetsa buren mot karossen? jag har letat men inte hittat något om det, antar att det är ok då? vagnbok är väl inte överintressant, mer om bilprovningen eller SFRO har några åsikter kanske... fins det några nackdelar? ev bur ska givetvis INTE kunna plockas ur :wink:

som denna 205:
Image
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Post Reply