SNILLET wrote:GTI har en annan motorserie och växellådsserie. Dock samma som på MASSVIS av andra peugeot/citroenmodeller. Leta t.ex upp delen på meca, tryck sedan på knappen "passar följande bilar" som finns på sidan så ser du ett antal av de som det är samma på.
Jag har ett par friska startmotorer liggande, pm:a om du är intresserad av en.
Okej, kan vara av intresse, måste bara köpa bilen för "rätt" pris först.
Edit* Någon som vet vad detta ljudet uppstår från på denna videon? Ljudet uppstår när motorn startas vid ca 0:24 och är ett slags ljust tjutande ljud.
Rx37 wrote:Varför har ingen tänkt på att bygga kolvar/stakar/ventiler mm. av "carbon ceramic"?
De bygger ju bromsar av det som klarar värmen hur bra som helst. Borde det inte fungera lika bra som motordelar då också?
Skulle ju kosta en oändlig slant men bara för rolighets skull....
Såg ett TV reportage för cirka 15 år sedan om en snubbe i USA som byggt en helt motor i sådana material, den behövde ingen kylning , hur han löste smörjningen har jag glömt.... effektiviteten var iaf över 30-40% på den, vilket är en extremt bra siffra på en "otto-motor".
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Rx37 wrote:Varför har ingen tänkt på att bygga kolvar/stakar/ventiler mm. av "carbon ceramic"?
De bygger ju bromsar av det som klarar värmen hur bra som helst. Borde det inte fungera lika bra som motordelar då också?
Skulle ju kosta en oändlig slant men bara för rolighets skull....
Såg ett TV reportage för cirka 15 år sedan om en snubbe i USA som byggt en helt motor i sådana material, den behövde ingen kylning , hur han löste smörjningen har jag glömt.... effektiviteten var iaf över 30-40% på den, vilket är en extremt bra siffra på en "otto-motor".
30-40% av en vanlig motor eller 30-40% bättre än en vanlig motor?
Tycker den borde ger mer effekt eftersom alla rörliga delar är lättare än vanligt material.
Med tanke på att den inte krävde kylning så gissar jag att SNILLET syftade på verkningsgraden, vilket jag har för mig ligger på relativt låga nivåer för vanliga bensinmotorer, medan diesel har högre
Någon som vet hur bromsljuset i bakrutan på en 407 SW sitter fast? Den sitter nämligen löst i ena kanten och jag ser inte hur det är tänkt att den ska sitta fast... Vågar inte bända så mycket ifall något går sönder.
406_Jonathan wrote:Någon som vet hur bromsljuset i bakrutan på en 407 SW sitter fast? Den sitter nämligen löst i ena kanten och jag ser inte hur det är tänkt att den ska sitta fast... Vågar inte bända så mycket ifall något går sönder.
406_Jonathan wrote:Någon som vet hur bromsljuset i bakrutan på en 407 SW sitter fast? Den sitter nämligen löst i ena kanten och jag ser inte hur det är tänkt att den ska sitta fast... Vågar inte bända så mycket ifall något går sönder.
Limmat på rutan.
Ok Kommer ju inte åt att limma den lösa änden när den sitter fast i den andra. Kan man få dän "ytterhöljet" på något vis och på så vid komma åt där limmet släppt? Eller måste man lossa limmet på sidan som sitter fast också för att komma åt?
Sen har jag en fråga till:
På nyare 407or så sitter det 3 vågräta kromribbor i fronten. Vet någon om dessa bara är limmade eller är grillen omgjord så att de kan knäppas fast eller liknande?
S.Hedström wrote:Vad tusan är det för gänga på spindelleden till mi16 -90? Muttern är ju väck
Brukar inte det vara M10x1 om jg har fattat frågan rätt. Annars kan du väl byta bult o sätta på en vanlig M10.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.