problem med startmotor, 205GTI -89

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
zilog

problem med startmotor, 205GTI -89

Post by zilog »

Ibland (alltid varm motor) så kan bilen vägra vrida runt startmotorn. Det klickar från solenoiden och allt. En gång när detta hände mätte jag upp strömförbrukningen till startmotorn, och kom fram till att nästan ingen ström gick.

Oftast får man försöka vrida på nyckeln flera gånger innan startmotorn börjar snurra. I detta läget kan det även fräsa till från startmotor/solenoid innan man lyckas få snurr på sakerna.

Jag misstänker bränd/oxiderad solenoid alternativt slutkörd kollektor/kol på generatorn. Några funderingar? Hurpass katastrofalt kommer bilen att gå sönder, samt hur lång tid har jag på mig att förhala reparationen? Hinner verkligen inte förrän om 2 månader eller så.

Vidare, kan man byta kol/svarva om kollektorn på den här generatorn, eller är det bara att slänga i en ny startmotor? Hur svår är den att byta?
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Har du kollat anslutningarna på batteriet och jordkabeln till motorn (växellådan)?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
zilog

Post by zilog »

R-Gubbe wrote:Har du kollat anslutningarna på batteriet och jordkabeln till motorn (växellådan)?

Alla de delarna är nybytta vid senaste haveriet..
205GTI -89, RSV1000R -02
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

zilog wrote:
R-Gubbe wrote:Har du kollat anslutningarna på batteriet och jordkabeln till motorn (växellådan)?

Alla de delarna är nybytta vid senaste haveriet..

Den startmotorn borde nog renoveras inom kort. Kan tipsa om att det iaf enligt min erfarenhet inte är lönt att byta mot en bätrre begagnad. Skulle satsa på en ny/renoverad om jag vore du.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Peggamannen

Post by Peggamannen »

En sak som förhalar en hel del är att parkera bilen i en utförsbacke...
Då behöver du ingen startmotor alls och spar således på startkransen när startmotordrevet krasar sig in halvägs in på svänghjulskransen...

Av egen erfarenhet numer så är det lite pill att byta startmotor på en 205 Gti... Men det tar inte mer än ca:2 timmar för den som aldrig gjort de förr om man har alla grejjer framme... Insugsröret ska väck och då behövs kanske en ny packning...
Hurvida man kan plocka kylaren och fronten enbart och få dän startmotorn vet jag inte... Men det kan Ev. med funka...

Att stoppa dit en nyrenoverad är idé att göra , om man nu inte vill träna på insugsrörsdemontering ofta... :D
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97

Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
freda155

Post by freda155 »

Är du hundra på att anslutningarna är friska?

Att du faktiskt varit där och pillat tidigare talar för att det är just där det strular ;)

Annars är ju "signalkabeln" till solenoiden en sårbar historia. Sjukt svår att nå, dock.
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Är spänningen vid solenoidstyrningen rätt, den slår till men du inte får något spänningsfall att tala om mellan B+ på solenoiden och just batteriets pluspol så är det ju läge att byta startmotor.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag plockar kylaren när jag byter starten istället... lättare tycker jag.

har du kvar den värdelösta blyhandsken till +? på min fick jag samma fenomen när kabeln glappa i den... efter att ha tatt isär och snyggat till kollektorn så gick den inte runt alls... tog en huggmejsel och slog ihop den lite så den klämde ihop igen
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Startmotor.. hm en sån kastade jag igår... :?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
zilog

Post by zilog »

Nu har jag börjat tröttna på att kuta igång bilen (jag orkar faktiskt på plan mark) - vilken av de tre modellerna Meca har bör jag köpa? Billigare nån annanstans?
205GTI -89, RSV1000R -02
Post Reply