Cajsa wrote:Utöver detta felet jag nämner nu och som tråden handlar om har jag det där underbara metalliska skramlet som låter när man startar bilen och den är kall.
Tänkte bara meddela att idag lämnade jag in bilen på Peugeot för att bli av med skramlet. Ett skrammel som jag i min enfald trodde berodde på en lös värmeplatta eller att några "clips" inte satt fast ordentligt.
Döm om min förvåning när de ringer och talar om vad felet är. Jo, de fyra rören som sitter inne i grenröret orsakade detta ljudet. Nu är jag ingen expert på motorer men jag visste inte ens att det fanns rör inne i grenröret. Jaja, man lär sig något nytt varje dag.
Åtgärd? De svetsades fast och nu ska bilen vara skrammelfri. Får se nästa gång när jag kallstartar den om jag väcker området eller inte.
Ställde såklart frågan om inte dessa skulle vara fastsvetsade från början men fick inget bra svar på den frågan. Oavsett så tycker jag det här är otroligt märkligt. Struntsamma. Var bara att betala och se någorlunda glad ut. Fick i alla fall 344 kr i rabatt på arbetskostnade pga bilen är äldre än fem år. Hejja Peugeot!
Jag har flera 406:or och en av dem har lukt av Klykol när man kör fläkten till cupén... Eftersom vi har kört otroligt långt med våra 406:or så vet jag att det går åt kyl-vätska... Värmepaketet läcker små små mängder kyl-vätska... Knappt märkbart... Men den lilla droppen eller flera som kommer ut räcker för att känna doften... Vid ett gaspådrag blir kylsystemet trycksatt och då läcker det ut en droppe eller två som rätt snabbt kondenseras till ånga... Klykolen sätter sig gärna som en film inne i fläcktrören... Som ni vet är klykol rätt kladdande om man får på fingrarna... Med tiden blir läckan större och större... Men kan hållas på denna irriterande nivå i många år... Jag har en tro om att värmepaketet har en konstruktionsmiss eller en felaktig montering som orsakar detta...
Min ena 406:a har vid några tidpunker stått och då har jag fått en rejäl lukt i bilen vid uppstart...
Jag håller på att skrota den 406:an som har lukt i cupén så jag ska ta en djupkoll på värmepaketet åt er sen... Men är rätt säker på den förklaringen jag har ovan där... *Pekar uppåt*
Peggamannen wrote:Jag håller på att skrota den 406:an som har lukt i cupén så jag ska ta en djupkoll på värmepaketet åt er sen...
Det vore trevligt! Min 406a var riktigt jobbig förra vinter, immade igen jämt och ständigt. Man fick ha AC:n på för att rutan skulle kunna hållas imfri. En vi känner tyckte att det luktade glykol i bilen och när farsan kände under gummimattan på förarplatsen idag så var där lite klibbigt och handen luktade sen lite sötaktigt tyckte han. Häromkvällen så fick han köra med ac:n på med full fart på fläkten för att kunna se ut. Vill inte tänka på hur det kommer bli till vintern...
Peggamannen wrote:Jag håller på att skrota den 406:an som har lukt i cupén så jag ska ta en djupkoll på värmepaketet åt er sen...
Det vore trevligt! Min 406a var riktigt jobbig förra vinter, immade igen jämt och ständigt. Man fick ha AC:n på för att rutan skulle kunna hållas imfri. En vi känner tyckte att det luktade glykol i bilen och när farsan kände under gummimattan på förarplatsen idag så var där lite klibbigt och handen luktade sen lite sötaktigt tyckte han. Häromkvällen så fick han köra med ac:n på med full fart på fläkten för att kunna se ut. Vill inte tänka på hur det kommer bli till vintern...
Nu har en kille trycksatt systemet och kommit fram till att värmeelementet läcker. Det finns tydligen två olika modeller till 406an och han visste inte vilken vi hade, antingen kostade den 600 eller 1200 ny. Hos honom skulle arbetet att byta gå på 3200. Han tyckte inte att det var värt att leta upp ett annat på skroten.
Men hur kollar jag vilket värmeelement som passar min enklast? Den dyrare är Valeo och den billigare Behr enligt Autoexperten och Mekonomen.
Hur kommer man åt värmeelementet lättast om man ska försöka ge sig på det själv? Var exakt sitter det? Är det några konstigheter att byta det själv eller är det bara lite tidödande med tanke på att arbetet verkar rätt dyrt...
Som det ser ut nu lutar det år att vi provar så i Bars Leaks och ser om det funkar, annars blir det väl byte av värmeelementet.
Kan meddela att jag fortfarande har det här problemet. Trodde det skulle försvinna när man hade kört med värmen lite mer som man fått göra sista tiden men den där "glykollukten" är kvar vid de första lite kraftigare gaspådragningarna.
Ingen fel på värmen eller kylan dock. Allt funkar klockrent och imman försvinner i ett nafs. Orkar dock inte ta tag i detta just nu. Är less på att köra bilar till verkstan i parti och minut...