605 V6: Kraftigt oljeläckage

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Bengt C

605 V6: Kraftigt oljeläckage

Post by Bengt C »

Min PRV 6:a har börjat läcka motorolja, en hel del dessutom. Med motorn igång och uppvärmd kommer det ungefär en droppe i sekunden ur den. Tråget och subframen är sölig. När jag köpte den hade den gått 28.000 mil och föregående ägare har vid något tillfälle haft av sumpen och tätat av den. Nu har bilen gått 46.000 mil men det verkar inte vara sumpen som läcker. Jag kröp under efter jobbet idag (bilen står på pallbock och jag ska under igen i morgon) och kände på skruvarna runt sumpen. Alla kändes bra. Jag drog åt allihop 1/8 varv eller så. De "släpte" och "tog" vid samma momentnivå allihop. Jag tyckte inte plåten vid remskivan och remkretsen såg så värst grisig ut. Däremot var motorn ganska oljig i bakkant i skarven till kåpan som täcker kamkedjan. Där fanns gamla avlagringar likväl som nya mer oljiga zooner. Inre drivknuten på höger sida (ej vid växellådan) var också sölig.

Jag undrar sitter det något på baksidan av motorn som kan läcka olja, eller börjar läcka olja när det blir gammalt? Oljepumpen är väl ordentligt inbyggd, så den kan väl inte läcka på utsidan? Kan oljetrycksgivaren börja läcka, och var sitter den? (Givaren för oljenivå och temp nere i sumpen såg tät ut.)

Snabba svar uppskattas eftersom jag ska krypa under aset efter jobbet i morgon kväll (behöver bilen på Onsdag dessutom.)
danielr112

Post by danielr112 »

Packboxen vid vevaxlen är ganska vanligt.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Peggamannen

Post by Peggamannen »

Jag reagera instingtift när jag läste din tråd...
Eftersom jag själv haft oljeläckage utom Rimligt vett på min 205 cabbe så kan jag säga att jag aldrig trodde läckaget berodde på de jag senare upptäckte...
Toppen var sprucken och de precis vid en av ventilsätena för ventiltryckarna... Man såg inte detta för de var på baksidan motorn mot torpedväggen... Överallt jag stanna vart det en oljepöl på backen samt att jag fick dosera olja till motorn lite då och då... När jag fann en ny motor så kunde jag vid urlyftet av den gamla spisen konstatera att någon hade svetsat toppen nån gång... Och denna lagning hade inte blivit fullgott gjort så med tiden sprack toppen mer och mer... Vid köpet av bilen var det just inget läckage... Och jag syna bilen väldigt noga... Ändå missa jag denna lagning... Så tips till er som ska köpa bil... Kolla så inte toppen är sprucken mot torpedväggen... :wink:

Använd en spegel så går det fint att inspektera toppens baksida... :P
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97

Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
Bengt C

Post by Bengt C »

Beträffande toppen så ska jag kanske nämnat att bakre avgasflänsen smattrar en hel del också. Kan det leda till deformation och oljeläckage?

Beträffande vevaxelgenomföringen (som jag också misstänker lite grand förstås) undrar jag om den är trycksatt på baksidan eller något? (Så kan det ju knappast funka.) Jag kan liksom inte fatta att den skulle läcka så mycket. Eller kan den trasas sönder på något sätt så att det uppstår flera millimeters glipa?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kan ju vara en toppackning som gett sig. Nackdelen med sexan är ju att det är så in i bänken svårt att se. Särskilt om det är mot mitten av motorn.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by danielr112 »

Det kan lätt och ledigt läcka så mycket från en vevaxeltätning. Det kan gå ganska fort. Såpass fort att det blir stooora pölar under.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Bengt C

Post by Bengt C »

Fixat! :D När jag tagit av höger framhjul såg jag att oljetrycksgivaren satt rakt över inre drivknuten och att det droppade från den. Det var lite svårt att se pga att den var insvept och dold i en strumpa. Jag demonterade och tvättade den för inspektion. När jag blåste i den med munnen bubblade det fram olja kring flatstiftskontakten. Ett gängsnitt och en liten M4 skruv i givarens inloppshål löste problemet. Nu kör jag utan oljetrycksövervakning men det är ju ljusår trevligare än att oljan pissar ut i sådana mängder som det rörde sig om här.

Ibland går saker lättare än man befarat och det är ju skönt.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Gratulerar. Ja det var ju lätt fixat när du hittade läckan.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

*skönt*

:)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply