"bromsbyte" och en fjäder

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jonne

"bromsbyte" och en fjäder

Post by jonne »

ska för första gången byta bromsskivor där bak på min 406a 2,2 sport, fick efter en del bankande o slitande av ena bromskivan och där damp ner två fjädrar :shock: , det ser ut som dom är knäckta och kanske har suttit ihop men dom är i olika tjocklek??? Är där nån vänlig själ som kan hjälpa mej med var dom ska sitta och kanske var man inhandlar ny????
R.O.B.

Post by R.O.B. »

två längre... ca 6cm... den tjocke ska hålla hop backarna uppe o den smala ska sitta nere över det lilla kugghjulet man ställer in bromsarna med. sen sitter det två små, 1cm ca, på piggar som håller in backarna... mitt på backarna å så sitter piggarna i hål i bromskölden. piggarna vrids 90 grader så lossar de

edit: att du fick banka beror nog på att backarna hakar i ett slitspår i gamla skivan. justerar du det lilla kugghjulet så backarna går in lite så går den av lättare. risk att själva bromsytan eller vad man ska kalla det lossar från backarna annars då de brukar va rätt rostiga.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
jonne

Post by jonne »

edit: att du fick banka beror nog på att backarna hakar i ett slitspår i gamla skivan. justerar du det lilla kugghjulet så backarna går in lite så går den av lättare. risk att själva bromsytan eller vad man ska kalla det lossar från backarna annars då de brukar va rätt rostiga.

ahha har fått av den andra skivan typ halvägs o kan skymta en fjäder, dock är det den tjocka som sitter nere och kugghjulet sitter uppe? om jag förståt det rätt så expanderar backarna när man snurar på kugghjulet eller minskar såklart, kan dock tyvär ej komma åt det för bromsskivan är i vägen fram och skölden där bak :( aha så backarna sitter med två fjädrar då ja, kan juh inte dra för mycke i bromsskivan för backarna följer med ut o fjädrar tillbaka, rädd att dra i sönder fler fjädrar, lutar åt vinkelslipen på skivorna så jag kan se hur allt ska sitta :D vad säger du som är lärd, bara att smacka på dom nya skivorna o beläggen sen o tuta o köra, eller ska man smörja upp nått först med koppar pasta el dyl, känner att jag tagigt mej vatten över huvet här, verka juh lätt när man läste om det :lol: otroligt tacksamm för din hjälp !!!! snart kan jag detta :)
jonne

Post by jonne »

ahha har fått av den andra skivan typ halvägs o kan skymta en fjäder, dock är det den tjocka som sitter nere och kugghjulet sitter uppe? om jag förståt det rätt så expanderar backarna när man snurar på kugghjulet eller minskar såklart, kan dock tyvär ej komma åt det för bromsskivan är i vägen fram och skölden där bak :( aha så backarna sitter med två fjädrar då ja, kan juh inte dra för mycke i bromsskivan för backarna följer med ut o fjädrar tillbaka, rädd att dra i sönder fler fjädrar, lutar åt vinkelslipen på skivorna så jag kan se hur allt ska sitta :D vad säger du som är lärd, bara att smacka på dom nya skivorna o beläggen sen o tuta o köra, eller ska man smörja upp nått först med koppar pasta el dyl, känner att jag tagigt mej vatten över huvet här, verka juh lätt när man läste om det :lol: otroligt tacksamm för din hjälp !!!! snart kan jag detta :)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

sitter ett hål i skivan som passar mot kugghjulet (snurra skivan med en ficklampa lysandes i hålet så ser du kugghjuet)... in med skruvmejsel o snurra... du märker åt vilket håll efter ett tag... antingen åker skivan av eller så greppar bromsen å du kan inte snurra hjulet. detta är ena delen av justeringen till parkeringsbromsen. när du satt ihop allt igen så snurrar du på samma kugghjul tills det precis börjar ta emot å bromsarna tar... sen justerar du under bilen dit wirearna från hjulen möts... en gängad pinne där som justerar när spaken börjar ta. jag brukar alltid dränka in såna gängade justerprylar med underredsvax när jag är klar... blir en klump annars.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

jonne wrote:ahha har fått av den andra skivan typ halvägs o kan skymta en fjäder, dock är det den tjocka som sitter nere och kugghjulet sitter uppe? om jag förståt det rätt så expanderar backarna när man snurar på kugghjulet eller minskar såklart, kan dock tyvär ej komma åt det för bromsskivan är i vägen fram och skölden där bak :( aha så backarna sitter med två fjädrar då ja, kan juh inte dra för mycke i bromsskivan för backarna följer med ut o fjädrar tillbaka, rädd att dra i sönder fler fjädrar, lutar åt vinkelslipen på skivorna så jag kan se hur allt ska sitta :D vad säger du som är lärd, bara att smacka på dom nya skivorna o beläggen sen o tuta o köra, eller ska man smörja upp nått först med koppar pasta el dyl, känner att jag tagigt mej vatten över huvet här, verka juh lätt när man läste om det :lol: otroligt tacksamm för din hjälp !!!! snart kan jag detta :)

Det finns ett litet hål i skivan, det ska placeras framför "kuggarna". Sen stoppar du in en smal mejsel, hakar i kuggarna och drar i sidled så justeras backarna. Ha inte handbromsen i utan justera till hjulet bromsar lite. Kollar du lite extra på skivorna så ser du en "urtavla" med visare. Den visar på viklet "klockslag" skivan ska vridas till för att en justering ska kunna genomföras.

Köp en ny monteringssats och även nya handbromsbackar. Man bör byta både belägg o backar vid ett skivbromsbyte.

Se till att oken rör sig ledigt o fritt, går bra att smörja upp med lite automatväxellådsolja. Mineralolja o dy tar så småningom kål på gummit.

Ta isär och smörj upp handbromsjusteringen med olja och ha sen på lite kopparpasta.

Kärvar oken ändå sen så ska du köpa renoveringssatser och renovera dom. Du behöver kanske inte renovera själva cylindrarna uten endast där oken löper i varandra. Eller hur f*n man nu säger om det där. :lol:

Bättre att göra det ordentligt på en gång än att hålla på att jävlas med skiten om o om igen. :wink:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Haahaaa, två lika tips med två minuters mellanrum. :lol: :lol:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Post Reply