Eftersnack Kinnekulle 090912

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Post Reply
Putt

Post by Putt »

Helt klart en kul träff. 106:an gick riktigt bra på Kullen,dock lite mkt trafik ibland.

Under bron började jag med att hålla ~120 km/h, för att öka till som mest ca 145-150. Går väl att köra fortare men känner inte bilen till 100%. Den känns stadig men OM det släpper så är det lite otrevligt att det händer i sådana hastigheter... :roll:
Rallye!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Putt wrote:Helt klart en kul träff. 106:an gick riktigt bra på Kullen,dock lite mkt trafik ibland.

Under bron började jag med att hålla ~120 km/h, för att öka till som mest ca 145-150. Går väl att köra fortare men känner inte bilen till 100%. Den känns stadig men OM det släpper så är det lite otrevligt att det händer i sådana hastigheter... :roll:

När det släpper där är det ganska odramatiskt, du "hasar" ju i sidled åt höger fram mot kvarnen, du skall bara ha tillräckligt långt kvar för att hinna gå ut till vänster, annars kasar du av rakt fram, jag har nog inte varit närmare högerkanten än sådär 1-2 meter någon gång, har som målsättning att komma hem efter varje träff också :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Team_Hink_Racing wrote:Hårdare torisionstavar i bak och krängare är väll nått jag vill ha nu.

Nu är ju inte mina stavar så grova men krängaren är 25mm. Det var första gången jag körde med den setupen 309 axel, så lite grövre stavar är det ju. Det var skillnad som natt o dag på bilen iaf. Krängaren kostade ju nästan 2000 men hade den kostat 5000 så hade den varit värd varenda krona ändå.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
raukroland

Post by raukroland »

Team_Hink_Racing wrote:
raukroland wrote:
Team_Hink_Racing wrote:
Jesper Cronelid wrote:Förresten, hur snabbt körde ni under bron efter rakan? Jag höll ~160km/h... Vågade inte hålla fullt spett från hela rakan

ca 160km/h enl mätaren, känns dock inte som om den stämde, kommer inte ihåg hur fort 306an gick där. Jag håller stumt med bägge iaf.
Hur fort höll raukoland?

Åkte du fortare?
Min mätare stämmer nästan exakt med hastighet uppmätt med GPS.
Jag kom upp i drygt 170km/h på rakan, oftast bromsade jag ned och låg strax över 150km/h in under bron och strax över 155km/h ut ur böjen.
Någon enstaka gång höll jag över 160km/h in under bron men det kändes inte trevligt... Hade iofs mycket asfalt tillgodo då med men bilen känns lite mjuk i de hastigheterna.
Alla hastigheter är GPS-hastigheter.

Det kändes som det kanske gick fortare, mätaren kanske visar mindre än vad det faktiska hastigheten är, som du fick fram på gps:en.
Men din mätare stämde mot gps:en?
Jag vågade bara titta på mätaren precis innan man siktar in sig på kurvan så 160km/h är en uppskattning, får faktist rätt dåliga utgångar på rakan så det kanske stämmer?

Jag fick iaf en snabbaste tid 1.05.610 om vi nu får diskutera tider.
Hårdare torisionstavar i bak och krängare är väll nått jag vill ha nu.

Jag kör med originalfälgar på min med däck i orignaldimension 205/40 -17 och min hastighetsmätare har nålen inom 100-strecket när GPS-en visar 100km/h så någon större felvisning har inte jag i min bil... Borde väl vara samma på alla RC?
Vi var ju aldrig på banan samtidigt i lördags så jag har ingen uppfattning om hur stor skillnad det kan ha varit på oss... Jag vågade aldrig hålla stumt hela vägen in under bron, skulle tippa på att jag hade haft närmare 175km/h då och det tycker jag är väl snabbt... Har åkt så fort med hoj in under bron men det berodde på att jag fick i friläge istället för en lägre växel strax innan ingången på kurvan... :shock:
Blå 206 RC -04
Grå VW Passat Variant TDI 4Motion Highline -07
Gul Volvo 144 -68
--------------------------------------------------
Såld Svart Mazda 6 kombi 2,5 Sport -08
Såld Blå Mitsubishi Colt Gti -92
Såld Svart Suzuki GSX-R 1000 -06
Såld Grå Mazda 6 kombi 2,3 Sport -05
Såld Grön Kawazaki ZX-9R -00
Såld Silver Mitsubishi Galant kombi GDi -99
Såld Svart Kawazaki GPX 750R
Såld Vinröd Mitsubishi Galant GLSi -95
Såld Blå Volvo 244 GL -77
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

raukroland wrote:
Team_Hink_Racing wrote:
raukroland wrote:
Team_Hink_Racing wrote:
Jesper Cronelid wrote:Förresten, hur snabbt körde ni under bron efter rakan? Jag höll ~160km/h... Vågade inte hålla fullt spett från hela rakan

ca 160km/h enl mätaren, känns dock inte som om den stämde, kommer inte ihåg hur fort 306an gick där. Jag håller stumt med bägge iaf.
Hur fort höll raukoland?

Åkte du fortare?
Min mätare stämmer nästan exakt med hastighet uppmätt med GPS.
Jag kom upp i drygt 170km/h på rakan, oftast bromsade jag ned och låg strax över 150km/h in under bron och strax över 155km/h ut ur böjen.
Någon enstaka gång höll jag över 160km/h in under bron men det kändes inte trevligt... Hade iofs mycket asfalt tillgodo då med men bilen känns lite mjuk i de hastigheterna.
Alla hastigheter är GPS-hastigheter.

Det kändes som det kanske gick fortare, mätaren kanske visar mindre än vad det faktiska hastigheten är, som du fick fram på gps:en.
Men din mätare stämde mot gps:en?
Jag vågade bara titta på mätaren precis innan man siktar in sig på kurvan så 160km/h är en uppskattning, får faktist rätt dåliga utgångar på rakan så det kanske stämmer?

Jag fick iaf en snabbaste tid 1.05.610 om vi nu får diskutera tider.
Hårdare torisionstavar i bak och krängare är väll nått jag vill ha nu.

Jag kör med originalfälgar på min med däck i orignaldimension 205/40 -17 och min hastighetsmätare har nålen inom 100-strecket när GPS-en visar 100km/h så någon större felvisning har inte jag i min bil... Borde väl vara samma på alla RC?
Vi var ju aldrig på banan samtidigt i lördags så jag har ingen uppfattning om hur stor skillnad det kan ha varit på oss... Jag vågade aldrig hålla stumt hela vägen in under bron, skulle tippa på att jag hade haft närmare 175km/h då och det tycker jag är väl snabbt... Har åkt så fort med hoj in under bron men det berodde på att jag fick i friläge istället för en lägre växel strax innan ingången på kurvan... :shock:

Jag körde oxå med 205/40/17 så det borde ha stämt då, jag har faktist rätt så dålig utgång på rakan, kan vara det som gör det.

Vi skulle förbi chefen som firade 60 så fick fick dra lite tidigare, tänkte jag skulle leta upp dig så vi kunde få åka lite ihop på kullen oxå, men det blir inte alltid som man vill.
Vi får ta det på Anderstorp ist.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

R-Gubbe wrote:
Team_Hink_Racing wrote:Hårdare torisionstavar i bak och krängare är väll nått jag vill ha nu.

Nu är ju inte mina stavar så grova men krängaren är 25mm. Det var första gången jag körde med den setupen 309 axel, så lite grövre stavar är det ju. Det var skillnad som natt o dag på bilen iaf. Krängaren kostade ju nästan 2000 men hade den kostat 5000 så hade den varit värd varenda krona ändå.

Det är synd bara att den ifram till 206an "bara" är 2mm tjockare än org, jag vet inte riktigt hur Nik känner för sin när han uppdaterat, kanske räcker med den i fram?
Stavarna på boutiqen finns upp till 23mm kräng och 25 i fjädring så dom borde göra stor skillnad.
raukroland

Post by raukroland »

Team_Hink_Racing wrote:Jag körde oxå med 205/40/17 så det borde ha stämt då, jag har faktist rätt så dålig utgång på rakan, kan vara det som gör det.

Vi skulle förbi chefen som firade 60 så fick fick dra lite tidigare, tänkte jag skulle leta upp dig så vi kunde få åka lite ihop på kullen oxå, men det blir inte alltid som man vill.
Vi får ta det på Anderstorp ist.

Tror du var snabbare på hela varvet men det hade varit kul...
Blir inget Anderstorp för mig, gillar inte den banan så mycket, har slut på däck och tänkte inte köpa nya förän nästa säsong och så har jag ingen barnvakt den helgen heller...
Team_Hink_Racing wrote:Det är synd bara att den ifram till 206an "bara" är 2mm tjockare än org, jag vet inte riktigt hur Nik känner för sin när han uppdaterat, kanske räcker med den i fram?
Stavarna på boutiqen finns upp till 23mm kräng och 25 i fjädring så dom borde göra stor skillnad.

Du har gjort lite ändringar på ditt chassi?
På min är det bara sänkfjädrar fram av okänt märke, troligen Eibach men jag är inte säker. Det satt på när jag köpte bilen.
Sedan är den sänkt bak, tror jag, men inte till samma nivå som fram så det finns en del att göra på min bil.
Blå 206 RC -04
Grå VW Passat Variant TDI 4Motion Highline -07
Gul Volvo 144 -68
--------------------------------------------------
Såld Svart Mazda 6 kombi 2,5 Sport -08
Såld Blå Mitsubishi Colt Gti -92
Såld Svart Suzuki GSX-R 1000 -06
Såld Grå Mazda 6 kombi 2,3 Sport -05
Såld Grön Kawazaki ZX-9R -00
Såld Silver Mitsubishi Galant kombi GDi -99
Såld Svart Kawazaki GPX 750R
Såld Vinröd Mitsubishi Galant GLSi -95
Såld Blå Volvo 244 GL -77
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

raukroland wrote:Du har gjort lite ändringar på ditt chassi?
På min är det bara sänkfjädrar fram av okänt märke, troligen Eibach men jag är inte säker. Det satt på när jag köpte bilen.
Sedan är den sänkt bak, tror jag, men inte till samma nivå som fram så det finns en del att göra på min bil.

Jag har bytt leda frambenen till Peugeotsport asfalt ben i fram, och nya fjädrar från sellholm, tyckte han kändes lite mjuk ändå. Min chassikunnande mek tycker jag ska ha värre krängare fram så ( och bak och hårdare torisionstavar i bak och ) helt ok varkar hon inte på banan än, men jag tycker hon känns bättre än gelleråsen.
Nu hade jag monterat riktiga stolar oxå det gör en jävla skildna oxå, framför allt att man känner ALLT nu, varenda liten håla typ.
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

R-Gubbe wrote:Nu är ju inte mina stavar så grova men krängaren är 25mm. Det var första gången jag körde med den setupen 309 axel, så lite grövre stavar är det ju. Det var skillnad som natt o dag på bilen iaf. Krängaren kostade ju nästan 2000 men hade den kostat 5000 så hade den varit värd varenda krona ändå.

Är det bara krängaren som du har bytt ut till grövre doningar inte de andra stavarna?
Robert Briby - Peugeot Sport Club | CREW Sekreterare

Tack till: Kewlar & Carbon
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Briby wrote:
R-Gubbe wrote:Nu är ju inte mina stavar så grova men krängaren är 25mm. Det var första gången jag körde med den setupen 309 axel, så lite grövre stavar är det ju. Det var skillnad som natt o dag på bilen iaf. Krängaren kostade ju nästan 2000 men hade den kostat 5000 så hade den varit värd varenda krona ändå.

Är det bara krängaren som du har bytt ut till grövre doningar inte de andra stavarna?

Jepp bara krängaren. Men i o med 309 axeln så blev det ju lite grövre stavar också. Skulle säker inte skada med grövre o framförallt en värre krängare fram. Det börjar närma sig gokart mer o mer.

Men nu är det motorbyte som hägrar, och så en diffbroms.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Nik

Post by Nik »

Team_Hink_Racing wrote:Det är synd bara att den ifram till 206an "bara" är 2mm tjockare än org, jag vet inte riktigt hur Nik känner för sin när han uppdaterat, kanske räcker med den i fram?

Ingen katastrof, som jag ser det men kanske inte optimalt heller. Iom att det är standard-dimension på fjädrar så går det att få nästan hur hårda som helst och därmed nästan precis hur rollstyv som helst.
De två problemen som jag ser det är;
1. Kan bli onödigt hård fjädring på drivhjulen vilket leder till att dom studsar och spinner, vilket gör det ännu viktigare med eftermarknadsdiff.
2. Bakvagnen har ju sina fysiska begränsningar vilket gör att det är svårt att hänga med för att bibehålla balansen. Detta är den största utmaningen, att hitta den kompromiss mellan grepp fram och balans som ger bäst varvtider!

Team_Hink_Racing wrote:Stavarna på boutiqen finns upp till 23mm kräng och 25 i fjädring så dom borde göra stor skillnad.

Som natt o dag! Torsions från boutiqen och 27-30 mm krängare från UK rekommenderas dock till ett seriöst banvapen.
Fjädring och diff är det som jag rankar som de viktigaste och nödvändigaste förändringarna på i princip alla bilar som man vill använda för seriöst banbruk!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote: Detta är den största utmaningen, att hitta den kompromiss mellan grepp fram och balans som ger bäst varvtider!

Den säger nog ingen emot :)
Hans Hellström

R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jaaacob!

Vi väntar fortfarande på film. Det är helg nu, så att du inte missat det.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

R-Gubbe wrote:Jaaacob!

Vi väntar fortfarande på film. Det är helg nu, så att du inte missat det.

Han har ju varit i Gbg å jobbets vägnar de sista dagarna i veckan, vi får nog vänta lite 8)
Hans Hellström

R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jo jag vet. Men han sa till helgen eller i helgen. Men det är väl bara jag som är så jäkla nyfiken på att se hur den ser ut utifrån. Den som väntar på något gott.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

R-Gubbe wrote:Jo jag vet. Men han sa till helgen eller i helgen. Men det är väl bara jag som är så jäkla nyfiken på att se hur den ser ut utifrån. Den som väntar på något gott.

Jag vill se när jag kastade grus efter mig oxå :lol:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Team_Hink_Racing wrote:
R-Gubbe wrote:Jo jag vet. Men han sa till helgen eller i helgen. Men det är väl bara jag som är så jäkla nyfiken på att se hur den ser ut utifrån. Den som väntar på något gott.

Jag vill se när jag kastade grus efter mig oxå :lol:

Vart mycket snack om det så det är vi nog fler om :)
Hans Hellström

Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

SNILLET wrote:
Putt wrote: .......... . Den känns stadig men OM det släpper så är det lite otrevligt att det händer i sådana hastigheter... :roll:

När det släpper där är det ganska odramatiskt, du "hasar" ju i sidled åt höger fram mot kvarnen, du skall bara ha tillräckligt långt kvar för att hinna gå ut till vänster, annars kasar du av rakt fram, jag har nog inte varit närmare högerkanten än sådär 1-2 meter någon gång, har som målsättning att komma hem efter varje träff också :)
Njaeee... vill inte skriva under i blod på den analysen.

En hyfsat vanlig failure-mode under bron är att det släpper i bak och att man går ut i räcket till vänster. Antagligen beror det på att man släpper gasen eller bromsar när det börjar släppa. Man har heller inte i allmänhet pulver nog att "gasa sig ur" situationen i dessa hastigheter.

Så riskerna "under bron" är högst reella, men hanterbara. Den största fienden är de instinktiva reaktioner som många av oss har, inklusive undertecknad.

Sen är det skillnad på banträff och tävling i så måtto att man inte får överskrida vita linjen till rallycrossbanan vid instyrning när man tävlar.

Dessutom tycker jag att det verkar löna sig att hålla ut nån halvmeter från apex precis under bron, eftersom det är guppigt och ofta står vatten där.
EN 14497
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Helt klart en omdiskuterad och underbar kurva.

Suger i magen varje varv...
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Har lagt upp Mickes film på tuben också: http://www.youtube.com/watch?v=MVacZWDRlPg

Har någon funderat på att hålla stumt under bron på baksidan?

Jag gjorde det ett par ggr när jag fick en dålig utgång ur kvarnen. Men de "confidence dips" jag gjorde där var nog egentligen onödiga.

Generalfelet vi ofta gör där är att vi styr in för tidigt, vänta till 5-10 m innan i högerkanten i torrt. I vått väntar man ännu längre och vräker in bilen på den torra fläcken precis under bron.
EN 14497
Post Reply