Hej.
Jag har just upptäckt Peugeot 205 och hur jävlar bra och duktig denna lilla bil är,dock 20 år försent
Så givetvis inhandlade jag mig en 205:a GR,5 dörrar till mig och barnen.
Nu till min fråga.
Växellådan är sladdrig i spaken dvs alfa romeo-känsla när man har en växel ilagd kan man flytta spaken mer i sidled än på de flesta bilar med spaken i neutralläget dvs inte bra.
Jag har kollat på länkarmarna som löper mellan spak och låda och ingen av dem glappar så mycket att det stör,däremot gör en lite fjupp som sticker ur lådan och det jättemycket,går detta laga på något vis eller är det byta låda som gäller?
Om du kikar under bilen finns det en mutter som håller växelspaken, den är lite gömd innanför en balk men det är ett hål i den så man får in ett spärrskaft med förlängare. Kommer inte ihåg om det är en trettons nyckel eller något större men det är bara att prova sig fram. Om du har tur är det bara att dra åt den muttern så får du en växelspak som funkar perfekt.
Lite flummig beskrivning kanske, har för mig det visas i detta klipp (som är ganska bra och roligt att se):
Sitter även två plastbussningar på det L-formade staget. Kan vara en god ide att byta dem. Jag tröttnade på mina plastbussningar så jag har ett nållager där istället. Och det är helt glappfritt.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
_________________ www.beloveddogs.se
Jag kände på alla kullederna på länkaget mellan spak och låda och de glappar försumbart lite om det är dessa som du menar,annars så får jag kolla igen om det är något annat som du hade i åtanke.
Något i växellänkaget är det garanterat som glappar. Har aldrig varit med om att det glappar i lådan eller armarna på den.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
robban30+ wrote:Jag kände på alla kullederna på länkaget mellan spak och låda och de glappar försumbart lite om det är dessa som du menar,annars så får jag kolla igen om det är något annat som du hade i åtanke.
Menade inte kullederna. Sitter två bussningar i L-staget som skruven går igenom. Kolla om det glappar. Även om det känns som lite så får du tänka dig att "slaget" blir större längst ut på staget.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
_________________ www.beloveddogs.se