motor problem ford transit 05
motor problem ford transit 05
morsan körde hem från typ 2.5 mil den börja knacka lite sen när hon körde hem och var hemma så lät det som kolven slår i ventilen vad kan vara fel? den har gått 34.500 mil vad e det första man ska kolla? kan något gått helt fel? för den varvar max 2000 varv och knackar satan
2.5 tdci ford transit
Cylindrarna måste ju få så lika bränslemängd som möjligt på en diesel, eftersom det vanligen är BARA bränslemängden som reglerar kraft/varvtal.
Finns alltså inget gasspjäll.
Tänk själv hur snedbelastat det blir om bränslemängden är fel till någon cylinder då
Finns alltså inget gasspjäll.
Tänk själv hur snedbelastat det blir om bränslemängden är fel till någon cylinder då
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
J_Römer wrote:är det vanligt att spridarna ger upp efter 34.500 mil?`
kan man inte lossa spridar bryggan och ta med kompressortrycks luft o prova trycka upp dom med luft? eller det går inte?
Skaffa nya spridare och byt, det kan ju inte vara så jäkla svårt?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
J_Römer wrote:är det vanligt att spridarna ger upp efter 34.500 mil?`
kan man inte lossa spridar bryggan och ta med kompressortrycks luft o prova trycka upp dom med luft? eller det går inte?
Tryckluften räcker inte så långt... 8-9 bar mot spridarnas maxtryck på kanske 1500 bar. De regleras dessutom elektroniskt på en commonrailmotor. Så loss med grejerna och till en verkstad med utrustning för att kolla dem.
Anton407 wrote:borde inte det klassiska gamla knepet funka för att se om det är en spridare som väsnas?, lätta upp bränslerören ett och ett för att se ifall det blir skillnad.. Vet iofs inte hur dessa ser ut på dom här motorerna..
Jag är rätt säker på att alla TDCi-motorer är commonrail så det blir ju lite svårt.
Claes B wrote:Anton407 wrote:borde inte det klassiska gamla knepet funka för att se om det är en spridare som väsnas?, lätta upp bränslerören ett och ett för att se ifall det blir skillnad.. Vet iofs inte hur dessa ser ut på dom här motorerna..
Jag är rätt säker på att alla TDCi-motorer är commonrail så det blir ju lite svårt.
ÄR DET TDCi motor i en Transit från -05 ?
Hans Hellström
Jag vet inget om diesel.. *nästan* Men är inte spridarna elstyrda där också?
Kan man lyssna på dom om dom tickar för att veta vilken?
Skruvmejseltricket eller stetoskop..
Kan man lyssna på dom om dom tickar för att veta vilken?
Skruvmejseltricket eller stetoskop..
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111