idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

SNILLET wrote:
Fimpen wrote:Peugeot 205 GTI -89. Stått still i ca 3veckor. När jag kör iväg från start så ryker det blått ibland från avgasröret. Vad kan vara fel? Varvat ut den rejält nyss.

Låter som ett ganska typiskt fall av dåliga ventiltätningar.

Så sant :)
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Briby wrote:
R-Gubbe wrote:Du har ju namnet på färgen hoppas jag. Googla fram ett faktablad på den där står det oftast mer om blandningsförhållanden. Smt om pot-life som du undrade över. Ofta går det att förlänga pot-life tiden genom att förvara färgen svalteller tom i frysen.

OK, då blir det till att googla på lunchen. Vet iallafall att det är en Sikkens färg.

Då är det ju ett känt märke, så då ska det inte vara svårt att få tag på ett produktblad. Lycka till!
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Fimpen

Post by Fimpen »

Decimal wrote:
SNILLET wrote:
Fimpen wrote:Peugeot 205 GTI -89. Stått still i ca 3veckor. När jag kör iväg från start så ryker det blått ibland från avgasröret. Vad kan vara fel? Varvat ut den rejält nyss.

Låter som ett ganska typiskt fall av dåliga ventiltätningar.

Så sant :)

är det svårt att byta den? finns det nått smidigt sätt att göra det? Har inget garage så måste antagligen höra med några bekanta eller lämna in den till nån verkstad. Vad tror ni det kostar att lämna in den till en verkstad?
chilibyte

Post by chilibyte »

Vilka tar över leveransen i Sverige skickat från England med UK Mail?
Skillnaden mellan män och pojkar är priset på deras leksaker.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

chilibyte wrote:Vilka tar över leveransen i Sverige skickat från England med UK Mail?

Posten.

Parcelforce grejer brukar hamna hos Schenker.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
chilibyte

Post by chilibyte »

SNILLET wrote:
chilibyte wrote:Vilka tar över leveransen i Sverige skickat från England med UK Mail?

Posten.

Tack =)

Helt snurrigt är sånt här :P Vet att jag en gång väntade paket från Tyskland skickat med Deutsche Post som ägs av/äger DHL, trots detta hamnade paketet hos Svenska Posten :P

edit: sökning hos UK Mail visar Current: cr Parcelforce Road och då är det Schenker?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

chilibyte wrote:
SNILLET wrote:

Posten.

Tack =)

Helt snurrigt är sånt här :P Vet att jag en gång väntade paket från Tyskland skickat med Deutsche Post som ägs av/äger DHL, trots detta hamnade paketet hos Svenska Posten :P

edit: sökning hos UK Mail visar Current: cr Parcelforce Road och då är det Schenker?

Yes boss.

Alltså... Posten är ju "DPD" Deutsche Post.... egentligen 8), det där orkar jag inte fördjupa mig i men så är det, och Deutsche post äger som sagt DHL......

Surrig kan man bli :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Rx37

Post by Rx37 »

Är det olika utväxling på växellådorna BE3/5 & BE3/5N?
Nåt annat som skiljer?
Nik

Post by Nik »

SNILLET wrote:
chilibyte wrote:
SNILLET wrote:

Posten.

Tack =)

Yes boss.

Alltså... Posten är ju "DPD" Deutsche Post.... egentligen 8), det där orkar jag inte fördjupa mig i men så är det, och Deutsche post äger som sagt DHL......

Surrig kan man bli :lol:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Posten
http://en.wikipedia.org/wiki/Deutscher_Paket_Dienst
http://sv.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Post

DPD != Deutche post
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
MarcMalmo

Post by MarcMalmo »

Âr det vanligt att bilar tappar mycket effekt efter bara några år?
typ 40hk såg på topgear.... :)

haha turobo är gay!...
// Aka Björne Bus, Beaka det du har och inte det du förlorat..
das Auto: svart 206 RC -04
http://www.garaget.org/?car=108818
Rx37

Post by Rx37 »

MarcMalmo wrote:Âr det vanligt att bilar tappar mycket effekt efter bara några år?
typ 40hk såg på topgear.... :)

haha turobo är gay!...

Tappar nog ingen märkvärd prestanda bara du servar bilen, vilket de inte hade gjort på Top Gear.
Fimpen

Post by Fimpen »

Mycket strul med bilen. Ifall det inte fixar sig så blir det nog en Mi16 motor. Men exakt vad behöver man göra för att regga om den? Ifall man läser på sfro under Ändrat/uppbyggt fordon. Så verkar det inte vara så svårt att uppnå. Låt säga att jag sätter i en mi16 motor. Fixar bättre bromsar, stabiliserar upp den bättre osv. Går den igenom då?

Och ja den ska registreras ifall jag byter motor.

Sfro:s sida - http://www.sfro.com/bilarframe.html
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Har ganska hastigt (under några mil) fått ett oljud från bakvagnen på 406an som inte alls låter roligt. Är ju alltid svårt med sånt undan att höra det på riktigt men tänkte om ni kanske har något förslag?

Det hörs mycket tydligt om man i låg hastighet kör lite slalom. När bilen då kränger till så "gnekar/knarrar" det. Det låter både när man svänger höger och vänster men har då lite olika karaktär. Över ojämnheter i vägen så låter det inte mycket, bara någon gång ibland. Är kanske för att det då rör sig mycket snabbare.
Står jag still och trycker ner/upp bilen själv så kan jag inte få fram detta ljud. Kanske för att jag är för svag eller att krafterna i sidled när man svänger gör att det låter?

Förslag?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Rx37

Post by Rx37 »

Har för mig att jag har läst en tråd med likadana problem på 406 här på forumet för inte så länge sen. De hade bilder och allt där. Prova sök.

Nåt stag runt bakaxeln elr nåt som var slut. Alternativt bussningar/lager, nåt sånt...
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Rx37 wrote:Har för mig att jag har läst en tråd med likadana problem på 406 här på forumet för inte så länge sen. De hade bilder och allt där. Prova sök.

Nåt stag runt bakaxeln elr nåt som var slut. Alternativt bussningar/lager, nåt sånt...
Har sökt på forumet nu en stund men kan inte hitta något liknande. Har ju skrivits många gånger om toe-instagen (bytte den vänstra i somras) men då bör det väl klonka istället. Hissade upp bakhjulen tidigare ikväll och kunde inte känna något glapp iallafall.
Mike.

Post by Mike. »

Var sitter tomgångsstabilisatorn på en 406 2.0st -97 och går det att använda en som kommer från en likadan bil fast med 2liters turbo

Och olja i spjällhuset vad kan vara fel?
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Är det normalt att lyset tonas ner när man svänger runt lite snabbt i låg hastighet på en 407a? Det är väl elservo, käkar den så mycket ström?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

406_Jonathan wrote:Är det normalt att lyset tonas ner när man svänger runt lite snabbt i låg hastighet på en 407a? Det är väl elservo, käkar den så mycket ström?

Dåligt batteri och/eller generator? :)
Ahlbeerg

Post by Ahlbeerg »

Skillnaden mellan länkarmarna efter och före 2002? Peugeot 206 XSi -03. Spindellederna olika grova? Finns bara en på Meca men två på Mekonomen och ABR... :?
Peugeot 206 xsi -03
chilibyte

Post by chilibyte »

Pug 106 Rallye Fas2

Monteringsordning för den fjädrande bulten mellan grenrör och kat-rör? :O Har bult, bricka, fjäder, bricka och mutter. Bult med bricka på och trä igenom båda hålen, sen på andra sidan fjäder, bricka och mutter?

Montering av grenrörsfästet i växellådan, har bult, bricka och fjäder. Ska där vara bult, sen bricka och sist fjäder och sen dra ihop så grenröret vilar mot lådan?

Tur man har bra minne hur det var när man skruvade isär det iaf :lol:
Post Reply