vill ha en bil att åka fort med
cerveza wrote:Nik wrote:TheDagger wrote:zetec wrote:SNILLET wrote:Mmm, en 306GTI (Eller ZX16V, tycker de är coola
) med fixad väghållning och turbomaskin på 300+ kusar, så lär det gå undan.
Kan man komma så långt? Det känns dock väldigt avlägset för mig just nu men berätta gärna vad som behövs för de olika stegen på vägen dit och vilken budget man behöver ha?
Så jag vet vad jag har att sikta på.
Originaldelar HÅLLER för 300hk, så det behöver inte bli så dyrt. Du behöver en lagom stor turbo, nån form av kompsänkning och lämpligt bränslesystem. Sen tillkommer ju såklart en massa arbete
Turbo går ju att köpa ny för typ 3000 spänn idag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatigue_(material)
om det är utmattning av materialet du vill påpeka vid 300 turbo hk så stressar man materialet avsevärt mkt mer med 200+ icke turbo hk... detta trodde jag alla visste som uttalar sig?
jag kan skriva en hel sida med vad som försigår i en motor när den är överladda vs icke.
tycker att det bästa hade varit att läsa på om det man skriver eller testa i verkligheten, eller ?
hur lång brinntid tror du en 2liters motor har med 250-280 N/A hk ? ..sen tar du en tex en snik chipad saab 2liters turbomotor, hur många timmar håller N/A motorn innan det är dax för totalrenovering? ca 20-40 timmar på sin höjd om det inte rasat innan dess... den gammla äckliga saaben rullar fortfarande på glatt när det gått ett par tusen timmar.
kan faktiskt bli lite trött på folk som kläcker ur sig saker utan att igentligen ha en uns kunskap i det aktuella samtalsämnet, och samtidigt vara lite smådryg.
Mvh Mattias
En massa personangrepp, stavfel och påståenden tagna utan något konkret faktapåstående eller hänvisning till faktapåståenden. Svårt att se det som ett seriöst inlägg i debatten men bemöter det för denna gången.
Det är ju inte direkt några exakta specifikationer du utgår ifrån men sett till det vaga materialet vi har att gå på;
1. Vi har ganska mycket högre förbränningstryck på en 300 hk turbomotor vs en 200 hk NA-motor, förutsatt att vi snackar ungefär samma spec, typ 2l radfyra. Vi har nämligen lägre statiskt kompförhållande men däremot en hel del laddtryck.
2. I samma fall som ovan kommer turbo-maskinen i 9 fall utav 10 att ha ett mycket högre k-värde på effektkurvan vid den punkt där motorn utvecklar bäst acceleration (om man t.ex. väljer ett mycket snävt område på kurvan och tittar på den enligt modellen y=kx+m). Denna koefficient visar ju att motorns interna delar accelereras snabbare än på motsvarande NA-motor.
Bägge dessa fall leder till högre belastningar på turbomotorn.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
jag undrar vart nånstans Nik påtalade att en sugmotor skulle vara mycket bättre än en turbo från början? det är snart dags att låsa den här tråden innan det spårar ur, jag tycker att det börjar bli lite väl mycket zandlådan även här på psc ibland, med massa gnäll om vem som kan mest om motorer, vad man byggt i verkligheten osv. det är sånt här som gör att man tröttnar på psc.
enligt mig blir stämningen sämre och sämre här med åren, snart orkar man inte längre... själv kollar jag oftast bara säljes numera, samt prestanda och om man kan hjälpa nån lite med enkel mekhjälp.
ja, jag är bitter och trött på allt gnäll
enligt mig blir stämningen sämre och sämre här med åren, snart orkar man inte längre... själv kollar jag oftast bara säljes numera, samt prestanda och om man kan hjälpa nån lite med enkel mekhjälp.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:jag undrar vart nånstans Nik påtalade att en sugmotor skulle vara mycket bättre än en turbo från början? det är snart dags att låsa den här tråden innan det spårar ur, jag tycker att det börjar bli lite väl mycket zandlådan även här på psc ibland, med massa gnäll om vem som kan mest om motorer, vad man byggt i verkligheten osv. det är sånt här som gör att man tröttnar på psc.
när han skickade länken till tobbe vid disskutionen om just turbo,, sen hjälper hans signatur till en hel del
cerveza wrote:datapata wrote:jag undrar vart nånstans Nik påtalade att en sugmotor skulle vara mycket bättre än en turbo från början? det är snart dags att låsa den här tråden innan det spårar ur, jag tycker att det börjar bli lite väl mycket zandlådan även här på psc ibland, med massa gnäll om vem som kan mest om motorer, vad man byggt i verkligheten osv. det är sånt här som gör att man tröttnar på psc.
när han skickade länken till tobbe vid disskutionen om just turbo,, sen hjälper hans signatur till en hel del
visst, men jag tror bestämt inte han från början sa nåt om att det skulle hålla bättre med samma antal hk med sugmotor vs turbo
själv tycker jag bägge varianter har sin charm
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Nu ska jag berätta min historia vare sig ni vill, eller inte.
För mig gäller det att få "smak" på grejer i en ordning som passar mig.
Har plöjt en del mil i standardbilar på bana. Det har alltid varit såpass kul att jag ibland blivit deprimerad på väg hem. På riktigt.
f*n, när man känner i ratten eller arslet vad bilen är på väg att göra och kunna bemästra detta. Det är en rush och en utmaning för just mig. För andra (olsén t ex
) är det OK att damma av då & då.
Oavsett vad som får en att ticka, så får man denna mentala erektion även på gatdäck, rent sopiga såna t o m, så länge man inte provat r-däck.
Redan då börjar kostnadsspiralen snurra och skruva.
Jag tyckte inte att det var särskilt kul att köra bana på gatdäck efter att ha känt på r-däcken. Men bättre bromsar var ett måste. Jag var först i världen (internet-wise) med att sätta 406 Coupé-bromsar på något annat än en 406 C. Jag köpte grejerna nya, det fanns inte 406C på skrotarna då.
Köpte frambromsbelägg för 3500 och avverkade däck som f*n på min 406 Break. Började bli dyrt.
Hade rätt bra inkomst på den tiden och tog fasta på ett externt utlåtande som löd ungefär: "dä ser man att dö väärklien kan köre räjsing. töcker du ska fundere på å tävle".
Jamenvafan. Köpte tävlingsbil och började tävla. Sög.
Men nu duger ju ingenting längre och man har blivit en forumfossil som surt konstaterar att det var bättre förr och snobbar sig.
Köp en liten Peugeot eller Citroën. Ha koll på att chassikomponenterna och bromsarna fungerar som de ska, byt till Motul RBF 600 i hela systemet och du är, bokstavligen, på banan för lång tid framöver.
Motstå frestelserna!
Jag vägrar t ex att trimma motorn även om att jag fullt förstår att det är roligare med mer knuff. Men i tävlingssammanhang får man då byta koppling, diff, drivaxlar, däck, bromsar, smörjsystem...
Byggkostnaden för en budgetbyggd tävlingsbil stiger från 60 till 200 tusen och driftkostnaden stiger från typ 40 till 100 tusen per år.
Nu tar jag exempel från tävlingsvärlden, men relationerna i kostnader borde gälla även för en banträffsbil.
"Öka effekten 25%, tredubbla kostnaden... minst"
Har plöjt en del mil i standardbilar på bana. Det har alltid varit såpass kul att jag ibland blivit deprimerad på väg hem. På riktigt.
f*n, när man känner i ratten eller arslet vad bilen är på väg att göra och kunna bemästra detta. Det är en rush och en utmaning för just mig. För andra (olsén t ex
Oavsett vad som får en att ticka, så får man denna mentala erektion även på gatdäck, rent sopiga såna t o m, så länge man inte provat r-däck.
Jag tyckte inte att det var särskilt kul att köra bana på gatdäck efter att ha känt på r-däcken. Men bättre bromsar var ett måste. Jag var först i världen (internet-wise) med att sätta 406 Coupé-bromsar på något annat än en 406 C. Jag köpte grejerna nya, det fanns inte 406C på skrotarna då.
Köpte frambromsbelägg för 3500 och avverkade däck som f*n på min 406 Break. Började bli dyrt.
Hade rätt bra inkomst på den tiden och tog fasta på ett externt utlåtande som löd ungefär: "dä ser man att dö väärklien kan köre räjsing. töcker du ska fundere på å tävle".
Men nu duger ju ingenting längre och man har blivit en forumfossil som surt konstaterar att det var bättre förr och snobbar sig.
Köp en liten Peugeot eller Citroën. Ha koll på att chassikomponenterna och bromsarna fungerar som de ska, byt till Motul RBF 600 i hela systemet och du är, bokstavligen, på banan för lång tid framöver.
Motstå frestelserna!
Jag vägrar t ex att trimma motorn även om att jag fullt förstår att det är roligare med mer knuff. Men i tävlingssammanhang får man då byta koppling, diff, drivaxlar, däck, bromsar, smörjsystem...
Byggkostnaden för en budgetbyggd tävlingsbil stiger från 60 till 200 tusen och driftkostnaden stiger från typ 40 till 100 tusen per år.
Nu tar jag exempel från tävlingsvärlden, men relationerna i kostnader borde gälla även för en banträffsbil.

EN 14497
Pär H wrote:
Det gäller även mig, och förmodligen de flesta här.
----------------
Men grejen i denna tråden är att ingen kan acceptera att det finns så olika sätt att ha kul på. Vissa gillar chokladglass, vissa vanilj. Svårare än så är det väl inte?
Med andra ord, vissa kör på väghållning/klocka och andra för underhållningens skull.
JAG ser det som underhållande när det går brett, kränger och spinner lite okontrollerat även om det inte i själva verket går så fort. Mitt antispinn sitter i högerfoten, min abs i vänsterfoten och mitt antisladd i ratten. Och en bra förare kan faktiskt köra fort med dåligt material även om det för vissa förefaller orimligt.
Sen verkar det som många oinsatta tror att bygga en turbomotor bara handlar om att ladda så många bar det bara går, och att det är där effekten sitter. Glöm ALDRIG att en riktigt bra turbomotor baseras på en bra sugmotor + ett antal parametrar till att ta hänsyn till, som exempelvis storlekar på turbinhus osv. Att vissa föredrar turbo är inte för att de inte klarar att bygga en bra sugmotor utan för att vi vill och kan få ut 300% MER ur våra fina sugmotorer.
Så tänk på det alla, det handlar om SMAK, och smaken är ju som baken för att använda en gammal klyscha.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är jag långt ifrån en bra förare, det har jag sett till att bevisa genom att testa mig själv gentemot riktigt duktiga förare.TheDagger wrote:Pär H wrote:
Det gäller även mig, och förmodligen de flesta här.
----------------
Men grejen i denna tråden är att ingen kan acceptera att det finns så olika sätt att ha kul på. Vissa gillar chokladglass, vissa vanilj. Svårare än så är det väl inte?
Med andra ord, vissa kör på väghållning/klocka och andra för underhållningens skull.
JAG ser det som underhållande när det går brett, kränger och spinner lite okontrollerat även om det inte i själva verket går så fort. Mitt antispinn sitter i högerfoten, min abs i vänsterfoten och mitt antisladd i ratten. Och en bra förare kan faktiskt köra fort med dåligt material även om det för vissa förefaller orimligt.
..........
Så tänk på det alla, det handlar om SMAK, och smaken är ju som baken för att använda en gammal klyscha.
Hur duktig 'bilbyggare' jag är, återstår att se. Det blev bara liksom så att jag råkade börja bygga en tävlingsbil. Jag hatar att skruva egentligen.
Att ha riktigt kul i en bil som jag designat själv är det lilla driv jag har vad gäller bilbyggande.
Att slå Fredrik Ring som chaufför, är ett mycket mer konkret mål för mig som idrottsman.
EN 14497
Pär H wrote:
Att slå Fredrik Ring som chaufför, är ett mycket mer konkret mål för mig som idrottsman.
Jag har inga konkreta mål utan vill bara ha skoj
Jag skruvar motorer för att det är skoj under tiden, och framför allt själva uppstarten och första provkörningen är enormt tillfredställande.
Jag kör bana på samma premisser, det är kul att komma iväg hemifrån, sladda runt lite och snacka med folk. Jag tycker även det är kul att skruva ute på fältet och hjälper gärna andra ute på banträffarna.
Högre krav än så har jag inte i livet, och det är faktiskt ganska skönt
TheDagger wrote:Pär H wrote:
Jag har inga konkreta mål utan vill bara ha skojDet är "för mycket" för mig att bygga en bil enbart för klubbens bankörningar, jag anser det inte värt det om jag inte ska tävla på riktigt. Och jag tror inte jag är förare nog att tävla heller.
Jag skruvar motorer för att det är skoj under tiden, och framför allt själva uppstarten och första provkörningen är enormt tillfredställande.
Jag kör bana på samma premisser, det är kul att komma iväg hemifrån, sladda runt lite och snacka med folk. Jag tycker även det är kul att skruva ute på fältet och hjälper gärna andra ute på banträffarna.
Högre krav än så har jag inte i livet, och det är faktiskt ganska skönt
En del av det du skrivit innan är jag inte 100% med på(innan citatet ovan).
Men detta, efter att ha läst igenom det några gånger, sammanfattar även mig
Jag var inne på "banträffsbilspåret" ett slag men insåg att det inte verkar bli lika roligt som det kostar när man sätter sig ned och räknar ihop sakerna.
Så Pär är ju rätt ute i det första han skriver, en liten bil som är rolig att köra, sedan kan man skuffa lite banträff och umgås för att det är ROLIGT.
Trådskaparen får väl klura lite och sila lite i Zatzynivån som uppstått
Finns en hel del tips som är värda att köra på i tråden.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
datapata wrote:jag undrar vart nånstans Nik påtalade att en sugmotor skulle vara mycket bättre än en turbo från början? det är snart dags att låsa den här tråden innan det spårar ur, jag tycker att det börjar bli lite väl mycket zandlådan även här på psc ibland, med massa gnäll om vem som kan mest om motorer, vad man byggt i verkligheten osv. det är sånt här som gör att man tröttnar på psc.
Nej jag håller med, nivån är låg. Men tyvärr så funkar det här som på många andra internetforum, t.ex. rejsa har gått dithän också i mångt o mycket; Det handlar om att ha rätt o trycka ner andra till varje pris, istället för att vidga de tekniska vyerna och utveckla kompetensnivån.
Och många gånger sitter det osäkra människor som inte blivit vuxna ännu och kommer med en massa påhopp för att få igenom sitt tyckande o tänkande.
Grejen är ju den, som du nämner, att jag bara pekade på att hållbarhet inte är en binär eller statisk grej, á la antingen håller det eller så rasar det. Utan de långtgående påfrestningarna får material att utmattas, och kan leda eller icke leda till haverier.
Och på just turbomaskiner handlar det mycket om utmattningsslitage beroende på just de höga cylindertrycken. Det ska man INTE förbise med vad som är på väg att bli klyschiga påståenden.
För övrigt tar jag i mycket mindre utsträckning diskussioner med vad vi kan kalla för "idioter" idag, utan låter hellre saken bero. Vill man inte föra en diskussion på rätt nivå, så kan inte enbart den ena parten förändra detta.
Case closed.
Det är drömmar som driver mig.. Inte att göra om det jag redan gjort.
Jag drömmer om att bemästra Caprin och få den att gå snabbare än Lionne runt Mantorp, utan att behöva driva ett långdistansteam för en hel serie. (Att slippa göra saker är också nåt man kan längta efter.)
Jag drömmer om att bygga en Appendix-K-bil och få köra sprint i sverige i Historic OCH klunna traila ner den till Spa.. (Och jag tror jag vet vad jag skulle bygga i så fall..men först ska Caprin bli klar)
Jag drömmer om att ha en banträffbil och få vara med på träffarna och vekligen köra.. MsZoe kanske blir inreggad på en träff nån gång framöver om längtan blir för stor..
Bygga bil ekonomiskt, både tids- och panga- är mycket planererig, ett nödvändigt ont men som lönar sig i längden.
Att konstruera är kul, att bygga och få grejorna klara är rätt OK, det mesta är transport fram till som där korta jublande stunderna när man gör en bra omkörning.
Jag drömmer om att bemästra Caprin och få den att gå snabbare än Lionne runt Mantorp, utan att behöva driva ett långdistansteam för en hel serie. (Att slippa göra saker är också nåt man kan längta efter.)
Jag drömmer om att bygga en Appendix-K-bil och få köra sprint i sverige i Historic OCH klunna traila ner den till Spa.. (Och jag tror jag vet vad jag skulle bygga i så fall..men först ska Caprin bli klar)
Jag drömmer om att ha en banträffbil och få vara med på träffarna och vekligen köra.. MsZoe kanske blir inreggad på en träff nån gång framöver om längtan blir för stor..
Bygga bil ekonomiskt, både tids- och panga- är mycket planererig, ett nödvändigt ont men som lönar sig i längden.
Att konstruera är kul, att bygga och få grejorna klara är rätt OK, det mesta är transport fram till som där korta jublande stunderna när man gör en bra omkörning.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Pär H wrote:Nu ska jag berätta min historia vare sig ni vill, eller inte.
f*n, när man känner i ratten eller arslet vad bilen är på väg att göra och kunna bemästra detta. Det är en rush och en utmaning för just mig. För andra (olsén t ex) är det OK att damma av då & då.
Motstå frestelserna!
Jag håller med om att börja smått och sedan växa vartefter ens nivå och/eller krav utvecklas.
Sedan spelar det stor roll hur man är som människa också, och häri ligger inga värderingar i sig utan bara ett konstaterande att vi alla är olika.
En del är mer tävlingsinriktade, andra är perfektionister (aka retar sig på i sammanhanget kanske skitdetaljer) och en del är bara lyckligt laid back o skiter i vilket.
Oavsett så påverkar detta ambitionen såklart!
För egen del så finns det inget som irriterar så mycket som "när det inte känns rätt", och där är ju den ständiga kampen mot understyrdhet det största dilemmat.
Sen är jag medveten om att feg körstil är en del av problemet i mitt fall, men det tar sin tid att arbeta bort!
Det är inte nödvändigtvis tiderna i sig som gör mig mest frustrerad utan just känslan av att "det känns inte bra"!
Och det kan vara hårfina detaljer som att t.ex. bilen känns balanserad på gatdäck men inte på rdäck osv! (Ja det är faktiskt ett befintligt problem!)
Nik wrote:datapata wrote:jag undrar vart nånstans Nik påtalade att en sugmotor skulle vara mycket bättre än en turbo från början? det är snart dags att låsa den här tråden innan det spårar ur, jag tycker att det börjar bli lite väl mycket zandlådan även här på psc ibland, med massa gnäll om vem som kan mest om motorer, vad man byggt i verkligheten osv. det är sånt här som gör att man tröttnar på psc.
Nej jag håller med, nivån är låg. Men tyvärr så funkar det här som på många andra internetforum, t.ex. rejsa har gått dithän också i mångt o mycket; Det handlar om att ha rätt o trycka ner andra till varje pris, istället för att vidga de tekniska vyerna och utveckla kompetensnivån.
Och många gånger sitter det osäkra människor som inte blivit vuxna ännu och kommer med en massa påhopp för att få igenom sitt tyckande o tänkande.
Grejen är ju den, som du nämner, att jag bara pekade på att hållbarhet inte är en binär eller statisk grej, á la antingen håller det eller så rasar det. Utan de långtgående påfrestningarna får material att utmattas, och kan leda eller icke leda till haverier.
Och på just turbomaskiner handlar det mycket om utmattningsslitage beroende på just de höga cylindertrycken. Det ska man INTE förbise med vad som är på väg att bli klyschiga påståenden.
För övrigt tar jag i mycket mindre utsträckning diskussioner med vad vi kan kalla för "idioter" idag, utan låter hellre saken bero. Vill man inte föra en diskussion på rätt nivå, så kan inte enbart den ena parten förändra detta.
Case closed.
Jag förstår bara inte varför du tvivlar på en kille med så mycket erfarenhet av extrema motorbyggen som cerveza? Allt MÅSTE inte stå på internet för att vara sant.
Och diskussionen om hållbarhet på sugmotor vs överladd lägger jag inte mig i, men min erfarenhet säger mig att 300hk på en 2-liters överladdad spis mycket sällan ger problem med hållbarheten om den är byggd på rätt sätt. Man behöver inte ens ladda 1 bar för att uppnå den effekten i en motor som andas väl.