Det är så att jag har fått en kabelbrand i kabelhärvan från mittkonsolen till kupéfläkten och vidare upp till spjällmotorn.
Jag ringde till den lokala Peugeot-verkstaden och frågade ifall dem hade en ny härva till bilen, men kablaget har slutat tillverkats .
Är det nån som har några tips om var man kan hitta fabriksnya härvor?
Jag har rivit av eltejpen runt kablarna och tittat efter vad som brunnit.
Det förefaller vara så att det är bara en tråd med blå isolering som är skadad. Kan man eltejpa kabeln hela vägen så att man är säker på att tråden inte går fri någonstans eller är det vanskligt?
Många frågor, men om jag känner pegg-forat rätt så kommer det minst lika många svar Tacksam för hjälp .
Med ett blåmärke lika stort som Halland
Samt: För fet för ett fuck
Först och främst behöver du laga det egentliga felet så att den nya kabeln inte brinner upp, eller hur?
Sedan: Om nu bara en kabel är trasig kan du ju byta den i stället för att tejpa. Skaffa en med rätt tjocklek (och gärna blå). Du kan ju klippa kabeln och skarva i närheten av kontakterna om du inte kan komma in till kontakthylsorna och fixa det lite mer ordentligt.
Svårigheten kan vara att skarva in kabeln om koppartråden har blivit rosa. Den kan bli det om den glödgats. Ska man då skarva med en lödning tror jag tennet väter dåligt. Det är bättre att ta sig in till kontakthylsorna och peta upp dem eller löda kabeln på dem.
Aha, ok! Tror det är fläkten som har kortat och dragit för mycket ström så kabeln har blivit överbelastad. Provsnurrade fläktbladen och dem gick tungt som f-n.
Ifall man råkat skava av isoleringen på kabeln när man grottade i det här med värmepaketet, kan det bli kabelbrand då?
Jag tror att kabelisoleringen var orange i färgen. Var får man tag i en ny härva då, blir det skroten eller?
Vad är det för pryl som sitter i höjd med spjället? Har kikat i ett rep-handboksblad och delen har nummer 8070.
Kabeln har brunnit vidare upp mot denna del.
Är tacksam för svar för nu börjar det bli svinkallt i bilen på morronen, vi har haft vår första frost här i Sundsvall
Det är troligen en elektrisk spjällmotor som blandar varm och kall luft. Vi har diskuterat den i denna tråd. Kanske har du fått kortslutning i servot och att då ledningar brinner i stället för att säkringar går förvånar mig inte alls eftersom det handlar om en Peugeot.
Att detta servo slutar att fungera är vanligt men jag vet inte om kortslutning i detsamma är särskilt troligt. Kolla lite efter klämda kablar (vid t.ex. bilstereomontage) eller att någon skruv gått in i kablaget eller så.
Jag ser nu att du haft problem tidigare i t.ex. denna och denna tråd. Är det så att du inte haft värme sedan dess (april) så är väl troligen problemen nu relaterade till det som hända då? Jag misstänker att ditt fel egentligen är gammalt och att du aldrig lagat det egentliga felet. Som en följd går inte servomotorn nu. Hade du inte brända komponenter i värmeelktroniken? Eventuellt hänger det ihop med att din fläktmotor kärvar. Hur det än är med det ena och det andra ska inte en fläkt kärva. Det kan mycket väl leda till överbelastning.
Bengt C wrote:Kanske har du fått kortslutning i servot och att då ledningar brinner i stället för att säkringar går förvånar mig inte alls eftersom det handlar om en Peugeot.
OnT: Jag har haft värme i bilen fram till det att kablarna brann, men fläkten har bara gått på fulla varv emellanåt, samt att när man har vridit ner fläktvredet från max till 2:an t. ex har det tagit ungefär 15-20 sekunder innan den sänkt farten på fläkten. Kan felet sitta i elektronikplattan på mittkonsolen? Annnars är inte klämda kablar helt otroligt, man har ju kunnat råka skavt av isoleringen och fått till följd att kablarna brunnit..
Det verkar som att du har fler symptom än att en kabel brunnit. I någon gammal tråd skrev du att komponenter i elektroniken för värmen såg ut som grillad korv. Vidare är det lite skumt att bara en kabel upp till servomotorn brunnit. Om det går hög ström i en kabel upp till servot måste den höga strömmen gå tillbaka i någon annan kabel. Så en kabel till borde vara bränd. Om så inte är fallet finns några olika möjligheter; 1) Strömmen har gått tillbaka i flera kablar (inte troligt), 2) Strömmen har gått tillbaka i en grövre kabel, 3) Strömmen går tillbaka via något annat än en kabel. T.ex. en metalldel som är jordad.
Detta fel är lite småavancerat och det hjälper att man har ett schema samt goda el- och elektronikkunskaper när man river i skiten. I någon av trådarna ovan redogör jag för vad de 5 kablarna till servot har för funktion. Det kanske skulle klarna en smula om du kollar att du verkligen har 5 kablar till servomotorn samt vilken funktion den kabel har som brunnit. Du har ju tyvärr en -97:a så det kan vara så att schemor som jag är van vid (90-91) inte alls är tillämpliga här.
5 kablar till servon stämmer bra det! Jag sitter och kikar i ett elschema jag också, och jag har fått för mig att det är nummer 5 (potentiometer max temp) som har brunnit.
Om man kikar på kontaktstycket som sitter i smalbenshöjd är det i alla fall den längst till höger som har brunnit. Jag är inte riktigt säker nu men jag tror i alla fall till 75% på att det är kabeln till potensometern..
Glömde säga att kabelhärvan hade brunnit ihop bakom bilstereon så att 3-4 kablar var det ingen isolering alls kvar. Kan man råkat skavt av isoleringen på 1 kabel och sen har den bränt hål på de andra 3 så dem har kortat mot varann? Jag såg det när jag drog av eltejpen på kabelhärvan i höjd med stereon
Ja, det är väldigt troligt att när det brinner smälter flera kablar som sedan kortsluter mot varandra. Absolut!
Inte roligt att ta hand om sådant där. Svårt att avgöra skadornas omfattning. Lätt att man lagar lite kablar och kontakter, reparerar någon komponent åsså funkar det inte i alla fall pga fler fel...
Jag tror strömmen till fläkten går i en horisontell kabelstam högt upp i panelen. Jag hade en tid en liten kompass uppe på panelen, mellan defrosterutblåsen. Men det funkade dåligt för att den påverkades mycket av strömmen till fläkten. Jag var tvungen att stänga av fläkten för att kunna läsa av kompassen.
Alla bekymmer började alldeles efter att jag hade bytt värmepaketet, så det är nog inte helt otroligt att jag skavt av isoleringen då jag höll på att mickla med instrumentbrädan.
Nu ska jag bara vänta på delarna från skroten så jag kan montera tillbaka allt.
Tack för att du tar dej tid att svara Bengt, du ska veta att det är oerhört uppskattat med lite hjälp på traven.
Jag uppdaterar senare så du får veta hur det går med grisbilen
Kul att kunna hjälpa lite grand. Jag har haft ur min panel några gånger och vet hur meckigt det är när man inte känner till konstruktionen. Bra då att få lite hjälp av någon som gjort det tidigare. Jag tror iofs inte att jag kommer så långt med dina uppeldade kablar, eftersom jag själv inte råkat ut för dessa problem.
Jag drar mig till minnes att någon skrivit om sin spjällmotor här på forumet och kablaget till denna. Det var något om att spjällmotorn inte fungerade för att kablaget blivit klämt eller att han hade klippt av kablaget av misstag. (Tror inte det var du?) Jag har försökt söka lite efter detta, men sökfunktionen har just nu ballat ur. Ska se om jag finner något vid en annan tidpunkt.
Sökfunktionen är tillbaks och det stod alltså i en av trådarna jag angivit tidigare. Där var det signatur "605" som själv hade lyckats klippa av lite trådar då han klipte upp någon plast runt värmepaketet. Ingen brand eller så, bara att spjället slutade funka och därmed kall cupé.