Växelproblem i BE3/6 lådan som kommer och går
Växelproblem i BE3/6 lådan som kommer och går
Har fått problem med min Växellåda i min 306 gti.
Kan fungera bra i lådan en längre stund, men rätt som det är så börjar den jävlas på 1:an, 2:an och 3:an.
1:an och 2:an "försvinner", spaken går förbi sitt läge(om den lutar 30grader normalt så lutar den 45grader när den "går förbi") och det känns bara tomt.
När det händer går inte heller 3:an att få i, men där tar det emot och det går inte att få i växeln.
Men 4:an, 5:an, 6:an och backen går att få i.
Lyckades även vid ett tillfälle att "låsa" lådan. Det var som att en växel låg i, gick ej att få ur eller i någon annan växel men när jag släppte upp kopplingen sakta så ville ej bilen driva utan det var mera som om lådan var"låst".
Ska plocka ur lådan och göra ett försök att renovera eller lämna in den, men är det någon som har någon ide om vad det är för fel?
Skiftgaffeln för 1:an och 2:an som fått sig en smäll kanske?
Det konstiga är ju att den kan gå felfritt under 1mils körning med konstantväxlande fram och tillbaka?
Svårt att konstatera felet så här kanske, men tips mottages tacksamt.
Spekulera fritt... =)
Kan fungera bra i lådan en längre stund, men rätt som det är så börjar den jävlas på 1:an, 2:an och 3:an.
1:an och 2:an "försvinner", spaken går förbi sitt läge(om den lutar 30grader normalt så lutar den 45grader när den "går förbi") och det känns bara tomt.
När det händer går inte heller 3:an att få i, men där tar det emot och det går inte att få i växeln.
Men 4:an, 5:an, 6:an och backen går att få i.
Lyckades även vid ett tillfälle att "låsa" lådan. Det var som att en växel låg i, gick ej att få ur eller i någon annan växel men när jag släppte upp kopplingen sakta så ville ej bilen driva utan det var mera som om lådan var"låst".
Ska plocka ur lådan och göra ett försök att renovera eller lämna in den, men är det någon som har någon ide om vad det är för fel?
Skiftgaffeln för 1:an och 2:an som fått sig en smäll kanske?
Det konstiga är ju att den kan gå felfritt under 1mils körning med konstantväxlande fram och tillbaka?
Svårt att konstatera felet så här kanske, men tips mottages tacksamt.
Spekulera fritt... =)
Långsökt kanske. Men jag skulle nog börja med att kolla alla stag så att det inte glappar någonstans. Vissa saker är ju ledade runt någon bult och har den gängat upp sig lite så kan det ju glappa där och därför blir länkaget inte som det ska. Långsökt som sagt och du har redan kollat det kan jag tro. Men ändå ett tips i all välmening.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Långsökt kanske. Men jag skulle nog börja med att kolla alla stag så att det inte glappar någonstans. Vissa saker är ju ledade runt någon bult och har den gängat upp sig lite så kan det ju glappa där och därför blir länkaget inte som det ska. Långsökt som sagt och du har redan kollat det kan jag tro. Men ändå ett tips i all välmening.
Jag är som sagt tacksam för alla tips och spekulationer.
Jo jag glömde faktiskt skriva det att jag tagit bort alla leder, kollat så de inte gängat upp sig, eller liknande, gjort rent och fettat in på nytt.
De gick lite trögt och så hade en bult till fästet på lådan lossnat så det satt lite löst.
Ville kolla allt utvändigt i hopp om att det var något sånt men icke.
Man vill ju gärna slippa riva bort lådan om man inte behöver, men nu är det bara att bita i det "sura"
R-Gubbe wrote:Det var ju tråkigt. Men ibland är det ju så dessvärre.
Visst är det så, men återstår ju frågan? Vad kan det vara för fel i lådan? Det är det jag gärna skulle få tips på, är ju inte så jätte erfaren på växellådor, tagit isär några och bytt något drev, bytt diffen men inte mycket mera.
Men de gångerna har det varit ganska tydliga fel när man väl öppnat lådan i och med att det varit ras.
Kan ju synas tydligt nu med, men det känns som ett skitfel...
Det som ser ut som mässingsfragment kan väl vara en illa tilltygad synkring.
Last edited by R-Gubbe on Thu Aug 13, 2009 13:35, edited 1 time in total.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Det som ser ut som mässingsfragment kan väl vara en illa tilltygad synkring.
Jo att det är mässingsfärgat är jag säker på och jag tänkte också så att det är nog någon/några synkringar som är slut.
Såg även på någon sida där de rev en BE3/5 låda att skiftgafflarna såg lite mässingsfärgade ut, men de är väl inte av mässing? Eller?
Men det är förmodligen något annat med som är kaputt i lådan, borde väl inte få dessa symtom bara pga slut synkringar? Eller kanske om den gått sönder helt och kanske lägger sig ivägen ibland?
Vad tror ni? Mardrömmen är väl att det är något som är krokigt men så lite att det knappt syns... Då blir det inte lätt att hitta felet.
-
D_sundsvall
Piggen wrote:R-Gubbe wrote:Det som ser ut som mässingsfragment kan väl vara en illa tilltygad synkring.
Jo att det är mässingsfärgat är jag säker på och jag tänkte också så att det är nog någon/några synkringar som är slut.
Såg även på någon sida där de rev en BE3/5 låda att skiftgafflarna såg lite mässingsfärgade ut, men de är väl inte av mässing? Eller?
Men det är förmodligen något annat med som är kaputt i lådan, borde väl inte få dessa symtom bara pga slut synkringar? Eller kanske om den gått sönder helt och kanske lägger sig ivägen ibland?
Vad tror ni? Mardrömmen är väl att det är något som är krokigt men så lite att det knappt syns... Då blir det inte lätt att hitta felet.
Hur gick det, hittat något fel eller blev det en ny låda ?
Peugeot 406 1.8 -03 kombi
Yamaha FZS 600 -01
Audi A6 2.6 quattro -95 *såld*
Yamaha FZS 600 -01
Audi A6 2.6 quattro -95 *såld*
D_sundsvall wrote:Piggen wrote:R-Gubbe wrote:Det som ser ut som mässingsfragment kan väl vara en illa tilltygad synkring.
Hur gick det, hittat något fel eller blev det en ny låda ?
Jo vi har rivit ner lådan och det var 1-2:ans skift gaffel som var trasig, "ena" fingret var av + att muttern som håller drevsatsen hade lossnat så vi hade tur att det inte blev total haveri.
Nya delar beställda och väntar på leverans från fransoserna!