idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Joi

Post by Joi »

406_Jonathan wrote:Är det normalt att lyset tonas ner när man svänger runt lite snabbt i låg hastighet på en 407a? Det är väl elservo, käkar den så mycket ström?

De är nog rätt normalt. Vet andra märken som det blir så på också.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Har äntligen tagit tag i 406:ans handbromsbyte, men tro f*n att ena bromsskölden ger med sig! Så nu när jag ska köpa nya sådana tänkte jag rostskydda dem lite extra, min fråga är då vad ska jag köpa för rostskydd?

Någon som har koll på vart man får tag i bromssköldar för ett bra pris? :)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Morbidio wrote:
406_Jonathan wrote:Är det normalt att lyset tonas ner när man svänger runt lite snabbt i låg hastighet på en 407a? Det är väl elservo, käkar den så mycket ström?

Dåligt batteri och/eller generator? :)
Inte vad jag vet, iofs är den ganska "tungstartad" (man får tugga lite på starten) men Peugeot i Kalmar trodde det var startmotorn som var problemet.

Kanske ska tillägga att servostyrningen brukar vibrera ibland när man svänger runt. Det känns då i hela bilen.

Joi wrote:De är nog rätt normalt. Vet andra märken som det blir så på också.

Ok :)
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Sammy

Post by Sammy »

En riktigt dum fråga men jag tänkte byta bränslefiltret på saaben, och det är ju bara att koppla loss den (endast gjort detta en gång tidgare på 405:an). Men jag kan inte minnas om det läckte besin så man behövde ha något under bilen (för hela tanken rinner väl inte ut utan bara en del)?

själva filtret ser ut att vara hedenhös gammalt, det verkar hållas kvar av ren vilja eftersom anslutningarna verkar vara genomruttna, ska bli intressant att försöka få loss det.
Last edited by Sammy on Tue Sep 29, 2009 9:08, edited 1 time in total.
9-3 AERO Maptun Steg 2
Nik

Post by Nik »

Sammy wrote:En riktigt dum fråga men jag tänkte byta bränslefiltret på saaben, och det är ju bara att koppla loss den (endast gjort detta en gång tidgare på 405:an). Men jag kan inte minnas om det läckte besin så man behövde ha något under bilen (för hela tanken rinner väl inte ut utan bara en del)?

själva filtret ser ut att vara hedenhös gammalt, det verkar hållas kvar av ren vilja eftersom anslutningarna verkar vara genomruttna, ska bli intressant att försöka få loss det.

Ha inte motorn igång bara så är det ingen fara ;)
Men det kommer bli en liten pöl så det kan väl vara bra att försöka fånga upp det mesta och lämna in på en återvinningsstation :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Sammy

Post by Sammy »

Nik wrote:
Sammy wrote:En riktigt dum fråga men jag tänkte byta bränslefiltret på saaben, och det är ju bara att koppla loss den (endast gjort detta en gång tidgare på 405:an). Men jag kan inte minnas om det läckte besin så man behövde ha något under bilen (för hela tanken rinner väl inte ut utan bara en del)?

Men det kommer bli en liten pöl så det kan väl vara bra att försöka fånga upp det mesta och lämna in på en återvinningsstation :)

Tack Nik, ungefär så jag minns det med. Bra att få det bekräftat :)
9-3 AERO Maptun Steg 2
Rx37

Post by Rx37 »

Sammy wrote:
Nik wrote:

Tack Nik, ungefär så jag minns det med. Bra att få det bekräftat :)

Varför ge bort dyrt bränsle? Kan ju lägga det tillbaka i tanken.
Ahlbeerg

Post by Ahlbeerg »

Hur funkar det med att köra 195/45/16 bak och 205/50/16 fram? Eller tvärtom..
Peugeot 206 xsi -03
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Ahlbeerg wrote:Hur funkar det med att köra 195/45/16 bak och 205/50/16 fram? Eller tvärtom..

Det ska gå ;)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Ahlbeerg

Post by Ahlbeerg »

Någon som har erfarenhet av de? Typ om de påverkar något..
Peugeot 206 xsi -03
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Ahlbeerg wrote:Någon som har erfarenhet av de? Typ om de påverkar något..

vet att landberg körde olika dimensioner :)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Nik wrote:Men det kommer bli en liten pöl så det kan väl vara bra att försöka fånga upp det mesta och lämna in på en återvinningsstation :)

Är det någon som är miljövänlig? Har ni inte ledsnat på det där tjafset ännu? Det tjatas ju om miljö vad man än lyssnar på i media. :) :)
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Peder_306 wrote:
Ahlbeerg wrote:Någon som har erfarenhet av de? Typ om de påverkar något..

vet att landberg körde olika dimensioner :)

Har jag också gjort flera gånger på olika bilar.
Ibland är det faktiskt t.o.m. bättre.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det är ju rätt många bilar som har olika dimensioner original.. Fast de brukar husera på övre delen av prestandaskalan.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Ahlbeerg »

Skönt och höra, då blire nog att jag köper jockes däck då..
Peugeot 206 xsi -03
Nik

Post by Nik »

R-Gubbe wrote:
Nik wrote:Men det kommer bli en liten pöl så det kan väl vara bra att försöka fånga upp det mesta och lämna in på en återvinningsstation :)

Är det någon som är miljövänlig? Har ni inte ledsnat på det där tjafset ännu? Det tjatas ju om miljö vad man än lyssnar på i media. :) :)

Jo miljösnacket i sig är rätt "traggigt" men jag tycker att diverse kemikalier som oljor, bensin o sådant kan man försöka lämna in.
Om man sedan inte vill källsortera hemma känns inte som nån big deal...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

Har flyttat bak batteriet på min blivande mi16 och dragit fram en 50mm kabel genom bilen (som självklart ska säkras vid batteriet)

Men jag hittade en så finurlig slapp-lösning, nämligen den gamla kabelgenomföringen i torbeden för motorvärmare, med gummi-pryl och hela kittet.

Det enda problemet är att den mynnar ut i "växellådstunneln" (kan det heta så på bilar utan lådan där?) Precis ovanför downpipe.

Om jag nu skulle förlänga undre motorfästet, behålla orginal heatshield och bygga en liten extra skulle kabelstackaren överleva?

Är lite emot att ta upp nya hål i torpeden nämligen och dessutom är den ju så jäkla fint dold där så det ser inte så hemmapulat ut inför en kommande besiktning.

Lite väl lång fråga kanske, men någon som har erfarenhet av kablar och värme?

En additional fråga är var får jag tag på en säkring för vettiga pengar som överlever en bak-flyttning och starter?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Hål i torpeden skall ju vara väl tätade ifall du får motorbrand, blir ju fort varmt utavbaraf-n i motorrummet och då skall egnomföringen palla det så länge som möjligt.

Själv tätar jag alla torpedgenomföringar med "brandtätning" på patronspruta.

Läget i närheten av downpipe är ju inte direkt optimalt, men det finns ju värmeskyddande kapslingar.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

Jo, just därför vore det ju skönt att slippa ta upp nya hål, men antar att man får göra det i slutändan ändå, för om man lyckas smälta ned bat+ kabeln så jordar den ju direkt mot närmaste metall sen är det ju poff på säkring eller brand i mattan och det vore ju inte frid och fröjd direkt.

Usch, varför blir allt alltid krångligare än man hoppats på!
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

306gti finns ju i england som Rallye, då i vitt. Någon som vet om 306gti såldes i andra länder i vitt? Tycker dom e så satans porriga i vitt!!!
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Post Reply