Sportstötdämpare eller coilovers?
Sportstötdämpare eller coilovers?
Som jag har förstått det så kan man ändra sin bils markfrigång med coilovers utan att behöva byta fjädrar fram och skruva med torsionsstavar bak. Är det viktigt att ha ställbar dämpning på sina coilovers och hur lätt är det att ställa in dom om man knte har tillgång till en bana att testa på? Ökar inte den ofjädrade vikten i jämförelse med vanliga stötdämpare? Är det några andra tänkbara nackdelar förutom det högre priset i jämförelse med stötdämpare?
Egentligen är jag bara ute efter att sänka framvagnen med 10-15 mm för att få bort lite understyrning. Bilen ska helst inte bli så låg att jag måste köra upp på plankbitar för att garagedomkraften ska gå in under.
Nu funderar jag på att antingen köpa Bilstein stötdämpare eller coilovers från K&W eller H&R. Ett fjäderbensstag ska monteras också. Komfort är inte prioriterat men bilen ska fungera både på bana och lite kortare vardagskörning året om.
Egentligen är jag bara ute efter att sänka framvagnen med 10-15 mm för att få bort lite understyrning. Bilen ska helst inte bli så låg att jag måste köra upp på plankbitar för att garagedomkraften ska gå in under.
Nu funderar jag på att antingen köpa Bilstein stötdämpare eller coilovers från K&W eller H&R. Ett fjäderbensstag ska monteras också. Komfort är inte prioriterat men bilen ska fungera både på bana och lite kortare vardagskörning året om.
XJR V8 -00
XJR1300 -05
Defender 110 -08
306 GTI -97
XJR1300 -05
Defender 110 -08
306 GTI -97
Olssonz wrote:Peder_306 wrote:Om du vill sänka 10-15mm så får du antingen kapa fjädrarna eller satsa på coilovers. Det finns billiga kit för 4000 och funkar skit bra.
Vart finns dom?
v-maxx, finns ett företag som heter Trackside som säljer dessa.
Beställde därifrån, bra skit faktiskt.
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Du behöver inte pilla med stavarna för att sänka bak,
Du kan även sätta en elvinsch i bagageutrymmet och sätta viren i bakaxeln, sedan kan du ställa in höjden du vill ha för tillfället med en knapptryckning. Inte optimalt kanske för fjädringen blir då hårdare när du vinschar bakaxeln närmare karossen
Du kan även sätta en elvinsch i bagageutrymmet och sätta viren i bakaxeln, sedan kan du ställa in höjden du vill ha för tillfället med en knapptryckning. Inte optimalt kanske för fjädringen blir då hårdare när du vinschar bakaxeln närmare karossen
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Decimal wrote:Du behöver inte pilla med stavarna för att sänka bak,
haha, dagen bästa!
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:Decimal wrote:Du behöver inte pilla med stavarna för att sänka bak,
haha, dagen bästa!
HAHA, nästan värt att testa!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...