trodde faktiskt inte alls att han skulle komma på vänster sida.. lite läskigt :O
Trodde inte jag heller, trodde han skulle välja andra sidan när han såg vilket spår jag tog. Såg inte han föränn han var rätt nära.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jag tror att bestämma en sida att köra om på bara blir problem. Bara att se till senast. Vi i Fiestorna körde om på vänster, blev inte bra. Hade vi kört om på höger se på Sierran och RS:en inte bra. Jag tror mer på att har du en snabbare bil bakom, gå ut blinka och släpp förbi. Känner du dej osäker släpp förbi. Det gjorde jag hela dagen på Kinnekulle och det var inga problem. Jag hade roligt och pressade bilen ändå.
Mikke_sti wrote:Gemensamt forum tycker jag låter som en bra ide, alltid kul att läsa lite eftersnackstrådar med bilder och filmer, vore nog inte tokigt att samla alla klubbar på ett ställe.
Trevlig träff, nu vet man ju hur det är att köra i blött också Får hoppas inte jag gjorde någon av de icke omtyckta omkörningarna men jag tror icke det..
Det är ingen som har någon bild på min kärra på banan? en blå sti 06a, vore trevligt
//Mikke
Hade du såndäringa coola rallyspeglar i coolfiber? Isf låg jag o jaga dig lite under lunchen, riktigt roligt med en som inte släpper av så fort bilen börjar gå lite i vinkel!
Hehe jepp det stämmer bra det. Hade man släppt så hade det ju garanterat snurrat Men din gick ju som ett skott i kurvorna, visste inte om jag skulle släppa förbi dig eller inte riktigt, hoppas jag inte var i vägen för mycket bara
Du höll i bra så du var aldrig i vägen/jag kom aldrig riktigt ikapp. Snygg kört iaf!
Volvo Suger wrote:Sen e det ju så att ser man en snabbare bil bakom så får man ju oxå va såpass smart o lämna idealspåret för o hjälpa till.
Det finns lägen då man inte vill riskera att hamna i "skottlinjen" om den som kör om skulle köra på sig också, lämna idealspåret gör man ju i möjligaste mån men i huvudsak placerar iaf jag mig dikt an höger kant och sänker farten, ibland ger jag tecken, för att släppa folk.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Volvo Suger wrote:Sen e det ju så att ser man en snabbare bil bakom så får man ju oxå va såpass smart o lämna idealspåret för o hjälpa till.
Det finns lägen då man inte vill riskera att hamna i "skottlinjen" om den som kör om skulle köra på sig också, lämna idealspåret gör man ju i möjligaste mån men i huvudsak placerar iaf jag mig dikt an höger kant och sänker farten, ibland ger jag tecken, för att släppa folk.
Håller helt med.
Vart lite irriterad på en bil, (behöver inte hänga ut någon men låt oss säga att det var en turboladdad, bakhjulsdriven bil), som var snabb rakt fram men långsam i kurvorna. Jag hade inte en chans att gå förbi på rakorna och jag kände mig inte bekväm med att bromsa mig förbi i ingången till en kurva i det väglaget. Det hela hade blivit mycket enklare om han hade hållt undan lite bättre, det är ju som sagt förarutveckling och inte tävling - det finns ingen anledning att inte släppa förbi snabbare bilar.
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)
Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
Ojdå. Är inte säker på att jag sett precis alla diskussionspunkter om att köra om / släppa förbi. Men...
Att man som upphunnen blinka åt det håll man håller undan för en omkörande har funkat förr i alla fall. Det håller inte att bara den omkörande har ansvaret utan att den omkörde hjälper till.
Det finns olika sätt att komma ikapp, en del är snabbare på rakorna medan andra är snabbare i kurvorna, så att begränsa omkörningar till endast rakor är inte heller någon bra modell.
Samarbete och tydlighet (med blinkers) som dras på förarmötet är min favorit.
Jag håller på att ladda upp film inifrån min bil om nån är intresserad
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Jag håller på att ladda upp film inifrån min bil om nån är intresserad
Ja!
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Pär H wrote:Ojdå. Är inte säker på att jag sett precis alla diskussionspunkter om att köra om / släppa förbi. Men...
Att man som upphunnen blinka åt det håll man håller undan för en omkörande har funkat förr i alla fall. Det håller inte att bara den omkörande har ansvaret utan att den omkörde hjälper till.
Det finns olika sätt att komma ikapp, en del är snabbare på rakorna medan andra är snabbare i kurvorna, så att begränsa omkörningar till endast rakor är inte heller någon bra modell.
Samarbete och tydlighet (med blinkers) som dras på förarmötet är min favorit.
Ligger mycket i det.. Blinkar han inte så kan du räkna med att han inte sett dig och bör vänta till nästa raka där du är säker på spåret.
Det kan ju vara någon med radikalt sämre erfarenhet än du, och som verkligen behöver marginalen att hålla idealspåret i kanske 60%s hastighet. Att sen gå in och sno linjen kan stressa en hel del.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit Suzis dagbok ändrad 20100111