Kupévärme-strul... eller inte? Hjälp önskas, 605 SVE -98

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Kupévärme-strul... eller inte? Hjälp önskas, 605 SVE -98

Post by Dr. Mabuse »

Oops! Inlägget blev lite mer invecklat än jag tänkte med från början.
Hoppas i alla fall att kunniga kan/orkar hjälpa mig... :oops:

Först lite bakgrund:

Under en längre tid, (ett år kanske lite till) har jag kört omkring med en dålig termostat. Sommartid har motortempen legat runt 70° och vintertid 5-10° lägre beroende på yttertemp.
Inne i kupén har jag dock alltid haft bra drag på värmen, och har därför inte reflekterat så mycket på att motortempen varit låg. Jag resonerat att det antagligen var fel antingen på temp-givaren som är kopplad till instrumenteringen, eller själva nålen i instrumentet som var felkalibrerat. Min andra 406:a (även den en ES9J4) led också av låg motortemp, men Jonsson Bil i Örebro rapporterade att de inte hittade några fel när de felsökte den bilen.

I tisdags lämnade jag i alla fall in bilen till Jonsson Bil för att få termostaten utbytt. Nu går tempen upp till 80°C och stabiliserar sig där. Efter kallstart, när temp-mätare nått upp till ca 70° är kylaren fortfarade iskall, vilket den inte var före termostat-bytet, så det verkar definitivt som att den nya termostaten fungerar som den ska. (Om än ca 10° svalare än jag hoppats på)

Nu till mitt problem:

Jag upplever att det inte är lika bra värme i kupén längre. Vid kallstart (med klimatanläggningen inställd på 23° och Auto) är ju fläkten avstängd de första hundratalet meter tills motorn börjar för upp tempen, och då startar fläkten upp.
Men fläkten blåser kall luft! I alla fall tills man ser temp-mätaren kommit upp en bit. Det gjorde den inte förut, då kunde man känna ljummen luft men inte kall när fläkten drog igång.
När man kört en stund har man fått upp kupétemperaturen, så man fryser ju inte. Själva regleringen av tempen verkar fungera som den ska.

Jag tog med bilen tillbaka till verkstaden och bad dem titta på bilen. Mekanikern kopplade upp ODB-analysverktyg, och hittade inget annat än ett gammalt larm från glappkontakten av fläktmotorn, men den stannar bara någon gång ibland och det var flera månader sedan sist.

Jag föreslog att värmepaketet kanske inte var riktigt luftat, men mekanikern avfärdade den hypotesen. Han menade på att luftbubblor försvann ganska fort när man började använda bilen.

Mekarn blåste rent kupélufttempgivaren (det var en hel del damm där) och kollade att den lilla fläkten gick. Men varför skulle den läga av samtidigt som man byter termostat?

Nu blir det klurigt...
Ställer man på värmen till 28-30° blir det ordentligt varm luft framme vid rutan och i mittkonsolen, men vid 23° blir luft-tempen 23° vid mittkonsolen. Nere vid fötterna är luften ca 30°. (Bilen stod då inne i det tempererade garaget med dörrarna öppna)

Jag tycker det är lustigt/märkligt med differentierad temperatur på uppåt-luft och neråt-luft. Ska det vara så?

Kan någon tänka sig att mäta på sin egen 605:a?

Är det någon som har någon teori om vad som hänt?

Min tanke är att det trots allt är en luftbubbla i värmepaketet. I så fall borde den/dem ligga i den övre delen av värmepaketet och luften so blåser igenom skulle vara varmare längst ner (den luft som går till fötterna) och kallare högst upp (som går till mittkonsolen och framrutan).

Hur blir man av med såna luftbubblor? Man får väl anta att mekanikern redan luftat den delen av värmesystemet...
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
607-VIK

Post by 607-VIK »

jag tror att luftskruven sitter på slangen som går in genom torpedväggen, skruva av den ventilhatten och ifall det kommer rent vatten så finns det ingen luft men pyser det och kommer en ojämn stråle så är det bara att låta den vara öppen tills det blir bra, sen om jag kommer ihåg rätt så finns det en luftventil på termostathuset också (antingen en plasthatt eller en insexskruv), och de är samma där kommer de rent vatten så finns det ingen luft.

men mest troligt är väll att det kanske finns luft kvar i värmepaketet som du är inne på så kolla luftningen vid torpedväggen.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag har en 605 V6 -90 (ZPJ) och har bytt åtskilliga värmepaket och kylare. Jag har aldrig luftat när vattnet varit ute. (Jag har heller aldrig tömt ordentligt genom att öppna dränaget på motorblocket.) Luftfickor har jag aldrig haft problem med, det är bara något jag läst om här. Tror att det då rört sig om 4-cylindriga 605:or.

En sak som påverkar systemet mycket är cupéluftfiltret. Det blir igensatt efter ca 5000 mil och måste då ersättas. (Inte nödvändigtvis med orignal, man kan bygga själv med luftfiltervadd.) När man byter blir ventilationen påtagligt bättre och systemet hållet t.ex. undan imma på ett bättre sätt. Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att ett igensatt luftfilter och kanske ett otätt recirkulationsspjäll skulle kunna ge lite konstiga effekter.

Vidare, ditt värmelement är naturlgtvis varmare nu. Därmed står säkert spjället som blandar varm och kall luft i en annan position och det kanske leder till att luften liksom skiktar sig på ett olyckligt sätt när den sedan fördelas ut i panelen (bara en tanke). Tidigare har säkert en större del av luften gått genom värmepaketet. När du nu ställer värmen på max går antagligen all luft genom vämepaketet och därmed har du väl samma temp i alla uttag? Sätter du det på en lägre temp så är tanken att kall luft ska blandas in i den varma. Men kanske att det missluckas och att företrädelsevis kall luft når något uttag och varm ett annat. Kanske är blandningszonen lite för liten. Jag har emellertid inte märk några sdan här skitningar. Min bil når 80-90 grader, beroende på årstid och hastighet.
Pendlaren

Post by Pendlaren »

Hej. Kan det ha att göra med spjället som reglerar värmen, jag råkade ut för att det blåste kallt nere men varmt uppe och enl. verkstad så är detta inte möjligt för antingen så skall det blåsa varmt överallt elr. ingenstans. Jag prövade då att köra reglaget max varmt-max kallt många ggr. och då blev det betydligt bättre. Alltså är det i mitt fall något fel på spjällreglaget.
Bara en tanke.
Peugeot 605 srdt 1995
Unik3505

Post by Unik3505 »

Ställer jag tempen på 21,5 grader,blåser det lika varmt överallt tills temparatur är uppnådd..
Efter det blåser det betydligt varmare vid fötterna än i i-brädan..
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Post Reply