Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jag skulle köpa en 206 GTI i somras. Eller någonting liknande. Tycker att 206 är väldigt snygg, skön designe. Så fick jag höra om att Clio var en tuff bil också. Jag blev inte direkt till mig när jag lästa om den. Då designe är viktigt för mig så var väl inte Clio direkt vinnare. Provkörde några 206 GTI. Var väl OK, för den prisklassen.
Men jag tänkte ge Clion en chans, så jag provkörde en sådan också. Blev totalt såld. Den var min 1 timme senare.
Jag är fullt medveten om att det kan kosta upp mot 15-18´000 att byta kamrem. Det skiter jag i. Jag kommer att göra det själv nästa gång, Bra tillfälle att trimma lite mer också Tack o Lov är det några tusen mil kvar till nästa kamremsservice.
Jag är supernöjd.
DOCK... nu har jag bara jämförrt orginalbilar mot varandra. En moddad 206 blir säkert lika spänstig som en Clio.
Mats, det är trots allt Clion vs. 206RC som är den rättvisa jämförelsen, RC och GTI är definitivt inte samma modell.
306:an är ju en "annan bil" helt och hållet så jämförelsen haltar egentligen lite eftersom den är snäppet större och har ett väldigt speciellt uppträdande med den medstyrande bakaxeln. Nästan lite läskigt de första milen man kör när man pressar på lite, när man tror att bilen ligger på gränsen till vad den kan så är det snarare så att den hjälper dig vid instyrningen, men det känns....läbbigt... i början kan jag intyga
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nja Clion (172) kom -00 då fanns det ingen RC så prismässigt samt åldersmässigt så är det nog GTI man skall jämföra med annars får du jämföra clio 182 (fas3) mot RC
Däremot att jämföra en 306 mot en Cliosport är väl inte riktigt rättvist
SNILLET wrote:Mats, det är trots allt Clion vs. 206RC som är den rättvisa jämförelsen, RC och GTI är definitivt inte samma modell.
306:an är ju en "annan bil" helt och hållet så jämförelsen haltar egentligen lite eftersom den är snäppet större och har ett väldigt speciellt uppträdande med den medstyrande bakaxeln. Nästan lite läskigt de första milen man kör när man pressar på lite, när man tror att bilen ligger på gränsen till vad den kan så är det snarare så att den hjälper dig vid instyrningen, men det känns....läbbigt... i början kan jag intyga
Jag vet inte om jag har märkt av medstyrningen så mycket på min gamla 306.a, visseligen bytte jag alla bussningarna i bak till nya så därför kanske min kändes väldigt neutral. Hur är dina bussningar Hans?
Magnus Janard wrote:Nja Clion (172) kom -00 då fanns det ingen RC så prismässigt samt åldersmässigt så är det nog GTI man skall jämföra med annars får du jämföra clio 182 (fas3) mot RC
Däremot att jämföra en 306 mot en Cliosport är väl inte riktigt rättvist
Jag vill nog jämföra 306gti mot den tidiga cliosporten och från 03 mot 206rc.
206gti har ju bara 136hk emot clions 172 då passar ju 306gtins 167 bättre emot det i hk jämförelse.Dem följde ju varandra lite i hk där ett tag.
206gti kan vi jämföra mot clio16v den hade ju lika mycket häst och nä det är inte samma motor 206 har vrid clio16v ska varvas! .
Peugeot har legat lite efter i motor alternativen ett tag på nittiotalet då Citroen verkade fått dom vassare motorerna lite tidigare text ZX16v.
Känner att det vore smartast med en 306'a. Har haft Alfa tidigare och det verkar som Renault har samma prissättning på service och reparationer. Hade en 306'a på G för 15.000.- men den verkar bli såld imorgon. Får spana vidare. Har tidigare haft 104, 307 och 207 så man får väl fortsätta i Peugeot träsket.
Mr C wrote:Känner att det vore smartast med en 306'a. Har haft Alfa tidigare och det verkar som Renault har samma prissättning på service och reparationer. Hade en 306'a på G för 15.000.- men den verkar bli såld imorgon. Får spana vidare. Har tidigare haft 104, 307 och 207 så man får väl fortsätta i Peugeot träsket.
Glöm inte Xsara VTS
Samma mekanik, dock 5 växlad (sån jäkla skillnad lär det dock inte va...).
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.