206 GTI ostabil på motorväg, vad ska kollas/bytas?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
huggybear

206 GTI ostabil på motorväg, vad ska kollas/bytas?

Post by huggybear »

Hej :)

Tjejen köpte för någon månad sedan en 206GIT -01 som gått en hel del (24.000mil).

Bilen är allmänt ostabil i högre farter (120+ på glädjemätaren).

Till historien hör att framvagnen behöver ställas in (ordentligt spårkänslig även på vinterdäcken) men enligt förra ägaren så ville firman först byta fjädrar, fjäderbenslagring och lite stag fram eftersom dessa skulle vara dåliga. Men inte dämpare?!?

Är det rimligt att fjädrarna är kassa men inte dämparna??? Den har ju visserligen gått en del, men min gamla Audi 90 har gått längre och ligger fortfarande som ett strykjärn längs vägen med originalfjädrar upp till ca 190 (med skitdäck).

Dessutom för mig känns det som att det inte bara är fram som är problem, mycket av det ostabila tyckar jag känns som det kommer bakifrån. Det hoppar och skuttar lite allmänt oroväckande från ändan i moderat högre farter (120+). Är det "som det ska vara" med denna typ av bakaxel, speciellt med problemen fram, eller är det kanske läge att kolla upp om/vad som e fel i bakvagnen med? Har själv bara haft fjäderben bak så är helt nybörjare med 206ans lösning.

Vad är de troligaste felen och vilka saker bör man lämpligen köpa för att få ordning på stabiliteten? (Tjejen gasar gärna och väghållningen är prio men det ska inte vara dyra specialprylar)

Taksam för tips, länkar mm. :)

PS Bilen är nybesiktigad utan anmärkning och jag har aldrig mindre däckstryck än 2,5. Men just nu känns den lite farlig att köra, speciellt på halt underlag.
J_Römer

Post by J_Römer »

kan vara kass bakaxel , minns att någon här på klubben som bytat MostWanted-LKPG sök på han så hittar du massa ifall det e bakaxlen på din. men låter som det när du beskriver det.. det e torisionstav där tror jag så kan den bli kass.
kimrl

Post by kimrl »

hvis den sporer og er rar i fronten kan det være styrestag eller bussninger i lenarmene frem. og bak kan det være at bakakslingen har skjært seg slik at nålelagrene er rustet fast og slitt istykker. da vil du kjenne at hjulet vingler bak i høy fart og forsvinner ved andre hastigheter. men det vil ikke dette av med det første for den sitter med2 tosjonsstaver og et krengestag i splines. jeg kjøpte en begagnet bakstilling og byttet lagrene før jeg satte den tilbake. den slakken som blir der merker du stortsett bare på veien eller om krengestaget er fra montert. er en helt vanlig feil som har kommet oftere og oftere opp på dette forunet i det siste.

her ser du nålelagrene i armen bak:
Image

her er lagrene som ofte er slitt ut:
Image

krengestaget:
Image

så lett skal lagrene gå:
Image

best er det å dra til peugot for å sjekke for det er de som kan tosjon best.
fjærer frem er det neppe men støtdempere har mye å si på veiholdningen
kimrl

Post by kimrl »

http://img8.imageshack.us/i/bakstilling.jpg/

i prinsipp vil det se slik ut hvis lagrene bak er gåene. og i fart vil hjulet slå utover siden det har litt plass og bevege seg oppover igjen på.
huggybear

Post by huggybear »

kimrl wrote:så lett skal lagrene gå:

Hehe, lyfte upp bakvagnen idag och släppte sakta ner den igen. Framförallt höger sida gick inte ner mjukt utan med tydliga "ryck". Gissar på att det är ett tecken på att den är helkass.

best er det å dra til peugot for å sjekke for det er de som kan tosjon best.

Mjo, men det är ju också en dyr lösning, de tar ju nästan 1000kr bara bilen kommer innanför porten. Tänkte försöka göra så mycket som möjligt själv. Börjar nog byta stötdämpare och leder/bussningar fram och eventuellt fjädrar om jag hittar bättre begagnade här på forumet för en billig peng. Sen kan peug-verkstan få göra en framvagnsinställning. :)

Bakvagnen låter som ett lite större projekt (hittade den där stora tråden om 205ans bakaxel, samma problem vad jag förstår.) Blir nog en ny bakaxel från skroten, renovering och sen byta hela paketet när man har tid (typ i sommar).

Tack förresten för utomordentligt bra förklaring + bilder. Den där skissen tillsammans med förklaringen gör att jag fattar precis vad det är frågan om (och jo, det är nog det fenomenet jag känner från bakvagnen vid högre fart).
kimrl

Post by kimrl »

fjærene frem ville jeg tatt til slutt hvis de ikke er knekte noen plass. stort sett demperne som går først. byttet mine dempere frem pga min høyre var helt gått. når jeg fks toppet i lyskryss så sank høyre side ned og på en måte gynget opp og ned litt. noe som tyder på at de er døde. går oxo ut over veg holdningen. men lykke til. et tips når du er på skroten er å løse av krengestaget der det er festet i armen med en skrue for da er det lettere å se om din (ny bakstilling) er ok for renovering. man får glapp i de nye lagrene hvis det er altfor mye rust og slitasje inni der.
Post Reply