Dp delad hela vägen från grenrör till första dämp (205gti)
Dp delad hela vägen från grenrör till första dämp (205gti)
Alltså, jag kan inte minnas att downpipen var delad inuti hela vägen från grenrör till framdämp/kat när jag mekade 205a sist....?
Eller är det special på de 205or med XU9JA motor? Import alltså.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Re: Dp delad hela vägen från grenrör till första dämp (205gt
Jaaacob wrote:Alltså, jag kan inte minnas att downpipen var delad inuti hela vägen från grenrör till framdämp/kat när jag mekade 205a sist....?
Det är sådär det skall vara för att den skall riktigt fint, minns att jag monterade en downpipe med det utförandet på 106:an (från en annan 106 modell), samt att tillverkar du en egen downpipe till t.ex. JAZ/J4Z och inte sätter en mellanvägg i så tappar du massor med kraft över 4000rpm.
Det är en mycket viktig puls-splittning, lite "extraktor effekt"
På "Z" motorerna sitter ju katen ivägen, men på "icke "Z" motorer så kan de ju dra bak splitten en bit till, gör nog sitt till för att få bättre snurr på JA:n det också.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ja men det låter väl logiskt. Men på Z- så sitter den väl bara någon decimeter ner i dp:n?
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Ja men det låter väl logiskt. Men på Z- så sitter den väl bara någon decimeter ner i dp:n?
Exakt, rätt pissigt, man kan nog få lite mysigare karaktär om man skruvar in lambdasonden i katen och splittar hela vägen ned till katen. (skär upp röret och svetsar i mellanvägg).
Kan kanske bli lite trångt så man kan ju mecka rejält och gå upp i diam på röret också om man vill.
Hans Hellström
Eller så roffar man en JA-dp. 
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
det är väl lite mer än en dec på jaz, närmare 25-30 cm iaf.
den 1,6 dp jag har ligger är helt tom utan split alls, men den ser i princip ny ut så den är nog utbytt nån gång. villl minnas att den andra 1,6 dp jag hade låg hade mellanvägg nästan hela vägen
den 1,6 dp jag har ligger är helt tom utan split alls, men den ser i princip ny ut så den är nog utbytt nån gång. villl minnas att den andra 1,6 dp jag hade låg hade mellanvägg nästan hela vägen
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jag VET vilken skillnad det blev på min lilla TU med split som går hela vägen ned, avståndet mellan ventil och split var långt över en halvmeter, kommer inte ihåg det exakta men "gissar" på någonstans mellan 70-80cm.
Det jämfört med ingen split alls efter grenröret var som natt och dag, motorn var masivt mer elastisk på mellanvarv och "löpte fritt" bättre hela vägen mot varvstoppen.
Det jämfört med ingen split alls efter grenröret var som natt och dag, motorn var masivt mer elastisk på mellanvarv och "löpte fritt" bättre hela vägen mot varvstoppen.
Hans Hellström