Samlingstråden för OBD-frågor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Lundin B
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Lundin B »

Kordon wrote:Vad är fördelen med Lexia mot ELM327? Förstår inte skillnaden?

Vad kan man göra med ELM:en ??

Med Lexian kan man göra detta: http://www.auto-diagnostic.biz/products/pro-1-10.htm

Lexia-3 Citroen/Peugeot diagnostic tool

Part No.: D003

This diagnostics software allows you to perform complete diagnostics of all from 1995 until present models. Diagnostics is performed via OBD-II connector (which is located near steering wheel) or via manufacturer-specific connector (only older cars, pre-2001).

Main Features:

Unlike other universal car scanner tools which only read fault codes, this software performs nearly all the functions like the original dealer diagnostic tool. Our diagnostic interface contains K-Line multiplexer, CAN-BUS interfaces and SAE J1850 bus (both PWM and VPW).

Functions:

Read fault codes

Displays all stored and pending fault codes with complete description (e.g. "Rail pressure - too low pressure").
note: Program supports report printing or copy to clipboard.

Clear fault codes

This function clears all stored fault codes and other diagnostic information.

Read identification

Displays complete identification of control unit, e.g. part number, software/hardware version, manufacturer, etc...

Auto Diag Scan (complete car scan/test)

Detects all ECUs (electronic control units) installed in car and reads all diagnostic fault codes.

Measured Values

Program displays live Data like Engine Speed, Battery voltage, Oxygen Sensor, Coolant Temperature, etc.

Note: Values can be displayed in graph, 9 values at once, or full listing (all measured values). Logging to file is also supported, which allows offline analysis.

Actuator test

Actuator test activates particular actuator (e.g. turn on fuel pump, lock/unlock wheel, lock/unlock doors, cut off fuel, etc)

Programming functions/Adaptation

This feature is of great importance in all vehicles because systems like Engine control units, Immobilizers, Airbags, Alarms, Body Control Units, and some others, require you to perform reset or programming procedures after car repair is done, or even configuration after replacing broken Control Unit.

Hardware and software requirements

Software requires at least Intel Celeron/Pentium III 400 MHz, 128 MB RAM, 50MB free HDD space and USB 1.1 port (USB 2.0 recommended) and Microsoft Windows 98 SR2/2000/XP with the latest service pack installed.

Accessories:

•Main unit with extension OBD2 cable
•USB cable
•Software CD for LEXIA-3 Version 4.3
•Software CD for PP2000 Version 21.14
If customer requires, we can prepare laptop(refreshed IBM T30).
Mvh.Lundin B
070-4368862

ID19-60, DS21 Pallas-67, XMx17, C5 2,0 HDI Break-05, Cheva Van-99, 807 2,0 HDI-07, Moto Guzzi Florida-88, Mercury Monarch Ghia-76

Erfarenhet är vad man kallar sina misstag....
siverby

Post by siverby »

Finns det något som fungerar till min XU10J4RS? Verkar vara Peugeot special gränssnitt vad jag förstått.
205 gti -91 SÅLD http://www.cooperationcars.dk/bil.php?Bil=185
306 gti -97 SÅLD
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Kan man justera och ändra i insprutnings- och tändnings-mapparna (och styr/larmgränser) med Lexia-3?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
radiator_11

Problem med ABS-lampa/ESP!

Post by radiator_11 »

Hej!

Läste tidigare i tråden att man kunde köpa en billig hyfsad läsare från Biltema om man behövde läsa och radera felkoder. Jag köpte en sådan och tyvärr fungerade den inte till att släcka eller ens hitta min felkod till ABS/ESP-systemet!

Är det någon här som vet vad man kan köpa för OBD-läsare för att felsöka och släcka ABS/ESP-systemet? Har hört att de från kjell och company klarar av detta, men efter ett telefonsamtal till dem så blev jag mer förvirrad då de inte kan säga vilken av deras läsare som passar till min 407:a från 2005 :?

Någon som har en idé??

Tacksam för svar!
Peugeot 407 2,2 executive
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Du får nog lägga mer pengar om du ska få en som tar airbag och ABS/ESP med.
T.ex. http://www.orebrobildiagnos.se/detail.php?item_id=218

Har sett billigare som ska klara det med men under ett par tusen är nog svårt att komma.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Vrom »

Jag hoppar in i tråden med en fråga om P406 -96.

Den har den äldre PSA30-kontakten, och inte någon modern OBD2-kontakt. Men signalmässigt ska den väl ändå klara av OBD2-kommunikation, eller krävs en speciell lexia-läsare för det?

Jag kopplade in mig med lösa kablar enligt följande:

Code: Select all

PSA30  OBD2  Signal
-----  ----  ------
A1     16    +12V
A3     5     GND
C1     7     K-line ECU
C2     15    L-line ECU

, men lyckades inte få min ELM323 att kommunicera med bilen.

Nu lutar det åt att jag kommer att dra bilen till puggeverkstaden imorgon och låta dem läsa ut felkoderna, men jag är ändå nyfiken på om en vanlig OBD2-läsare ska funka till de gamla PSA30-uttagen, om man använder adapterkabel. Jag är inte ute efter att göra något avancerat, utan nöjer mig med att läsa och släcka felkoder. Men innan jag beställer något alls behöver jag veta om de tidiga 406:orna ska klara av vanlig OBD2 (med adapterkablage).

Någon som har en susning? (Jag har läst de andra trådarna om OBD2, men inte funnit något svar...)
205 GTI 1,9 -88 - Skrotad
406 ST 2,0 -96
Bim

Post by Bim »

Fick du det någonsin att fungera med OBD adaptern?
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Vrom

Post by Vrom »

Nej, det verkar krävas att man har den speciella Lexia-läsaren. OBD-läsaren verkade få kontakt och komma överens om datahastigheten, men jag fick inte ut någon som helst information ur bilen. Jag fick lämna in bilen för felkodsläsning istället, hade inte tid att vänta på att en lexialäsare skulle skickas från Kina. Det är kanske möjligt att man kan få fram koderna på annat sätt, men jag lyckades inte.

Apropå din fråga i den andra tråden så har jag för mig att att jag kom fram till att kontakten sitter uppochner i P406, med rad A längst ner och kolumn 3 längst till vänster.
205 GTI 1,9 -88 - Skrotad
406 ST 2,0 -96
Bim

Post by Bim »

Vrom wrote:Nej, det verkar krävas att man har den speciella Lexia-läsaren. OBD-läsaren verkade få kontakt och komma överens om datahastigheten, men jag fick inte ut någon som helst information ur bilen. Jag fick lämna in bilen för felkodsläsning istället, hade inte tid att vänta på att en lexialäsare skulle skickas från Kina. Det är kanske möjligt att man kan få fram koderna på annat sätt, men jag lyckades inte.

Apropå din fråga i den andra tråden så har jag för mig att att jag kom fram till att kontakten sitter uppochner i P406, med rad A längst ner och kolumn 3 längst till vänster.

Saknade även du ett flertal stift i kontaktstycket?

Jag saknar bla C3 som man skulle kunna koppla till en lysdiod och få ut blinkande felkoder.

Jag hittade ett schema över adapter kabel till PSA30 till OBD
och där verkar det som om den använder C3. Men jag har ju inte ens C3, och det saknas flera stift.

Så vad fasiken, kan väl inte bara min bil som har en massa saknade stift i kontaktstycket? Märkligt!
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
poonta

Post by poonta »

Hej

Köpte mig en Diamex DX35 igår ifrån Kjell o Co, medföljande programvara var moDiag.
Dock så får den ej kontakt med min bil på något underligt vis, kanske inte har något protocol i min bil över huvudtaget, dock känns det som det borde finnas något.
Den får kontakt med interfacet men inte med bilen, "no protocol".
Vad är det för protokoll på min Partner 2,0hdi -04 egentligen?

Hade bra!
Peugeot Partner 2,0HDI
thoreken

Post by thoreken »

Jag beställde en Lexia 3-kopia från Kina till mig själv i julklapp och den funkar väldigt bra. Lyckades äntligen släcka en fruktanvärt irriterande felkod från aut.lådan som Peugeot-verkstaden inte kunde hjälpa mig med. Bara det var värt dom 2.200:- som hela kalaset gick på.
En rejäl diagnoskörning på hela bilen resulterade bara i några enklare felkoder. Inga allvarliga fel.
Inte illa för en häck som gått över 40.000 mil.
406 2.0 ST Break -00
406 2.0 Classic Break -04
Båda med den spännande tomatlådan AL4
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Gah jag blir tokig... letar å letar men får inget svar?!

Jag letar efter en kabel som är kompatibel med volvo, vw och puggs (även modeller efter -01)
är denna ok?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,317000000

Gärna snabbt svar!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Jaaacob wrote:Gah jag blir tokig... letar å letar men får inget svar?!

Jag letar efter en kabel som är kompatibel med volvo, vw och puggs (även modeller efter -01)
är denna ok?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,317000000

Gärna snabbt svar!

Njae, både Volvo och VW har ju egna protokoll. Många puggs har KWP200fast, tex 406 har det.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

njae?
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jaaacob wrote:njae?

Den kontakten passar i uttaget jao. Det Kordon är inne på är själva konfigureringen av kabeln och ev. programvara. Men det finns ju en hel del kablar som passar olika protokoll. Men just VAG och Volvo verkar vara rätt egna. Men ska du ha till VW så finns ju VAG-Com att köpa till bra pris. Volvos protokoll heter VOL-FCR, sök på det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag har 2 interface, ett till "alla" OBD2-bilar och ett till VAG. Båda är testade och funkar. Jag använder Digimoto och VAG-com mjukvara.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

TheDagger wrote:

Jag har 2 interface, ett till "alla" OBD2-bilar och ett till VAG. Båda är testade och funkar. Jag använder Digimoto och VAG-com mjukvara.

Din Digimot, är det en gratisversion? Har nämligen själv inte hittat någon som fungerar :cry:
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Classe: jo vagcom har jag sett att man kan köpa, lär jag göra. Men volvon var de ont om.

Vad jag kan se så finns ju KWP2000 fast & low i kjells- pryl.

Hittar inte skillnaderna på can-bus protokollen och vilket can-busprotokoll de nyare bilarna använder?

EDIT:

Jag goolade på andra verktyg och hittade att ISO ISO15765-4 ÄR can. Men att denna stödjer flera bitar och hastigheter.

Blir till att köpa en sån! :)

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det finns listor på det där....

De som säljer OBD2 pryttlar på EBAY brukar posta de där listorna för att man skall se vad den bilen man har använder.

Men ELM adaptrarna stödjer väl alla de vanliga (osäker på VW, men tror även den).

De kostar inte farligt på Ebay, köpte min ELM323 över Ebay.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Skillnaden är ju att jag måste ha min adapter senast torsdag. tveksamt om man får hem så snabbt via ebay.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Post Reply