Så vad kan ha hänt kan något flyttat sej alltså i motorn som gör att den går så dåligt?
går bara på tre cylindrar "FIXAT"
går bara på tre cylindrar "FIXAT"
Körde min mi16 idag, stressa i en sväng och körde på en ca 8 cm hög kantsten så den flög upp sen ner igen. Missade den helt i ca 10 km/h. Sen körde jag o ställde bilen ca 2 timmar för besök hos syster. Efter det så fuckar den sig på tomgången, man hör hur det puttrar och när man varvar e den helt trött förutom lite då o då. Ikväll så gav den o ibland var den trött som f*n.
Så vad kan ha hänt kan något flyttat sej alltså i motorn som gör att den går så dåligt?
För nu när jag startar den, puttrar den och går illa på tomgång. När man kör o gasar på så ibland varvar den som vanligt och ibland puttrar den och går tröttsamt upp på varven:( någon teori om detta?

Last edited by J_Römer on Mon Nov 23, 2009 23:00, edited 1 time in total.
Har nyligen bytt främre lambdasonden på en 206. Felorsak: labdasonden hade fått ett ordentligt slag på "skaftet" och blivit böjd.
Så kolla att dina lambdasonder funkar som de ska.
I vårt fall skulle jag tro det har att göra med icke original avgassystem där främre lambdaifästningen sitter dumt till och kan, vid kraftig rörelse i vertikalrikting, göra så sonden kan få ett ordentligt slag från chassit. Får nog ta och fixa avgasystemet/lambdainfästningen till sommaren så det inte händer igen...
Så kolla att dina lambdasonder funkar som de ska.
I vårt fall skulle jag tro det har att göra med icke original avgassystem där främre lambdaifästningen sitter dumt till och kan, vid kraftig rörelse i vertikalrikting, göra så sonden kan få ett ordentligt slag från chassit. Får nog ta och fixa avgasystemet/lambdainfästningen till sommaren så det inte händer igen...
206GTI -01, Ingift (dvs jag lagar, hon gasar), 24000mil
J_Römer wrote:Var massa vatten i tändstifts brunnarna som gjorde det:) så enkelt fel:![]()
Hänt oss alla
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Decimal wrote:Jaaacob wrote:J_Römer wrote:Var massa vatten i tändstifts brunnarna som gjorde det:) så enkelt fel:![]()
Hänt oss alla
Inte mig
Var glad för det.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Decimal wrote:Jaaacob wrote:J_Römer wrote:Var massa vatten i tändstifts brunnarna som gjorde det:) så enkelt fel:![]()
Hänt oss alla
Inte mig
Var glad för det.
Hände mig på både mi16:en och v6:an... v6an var värst, lossa på insuget och joxa
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Klart att det finns vatten i tändstiftsbrunnarna. Man borrar ju som bekant brunnar för att finna vatten...
Nej, saken är helt enkelt den att hatten över brunnen med tändkabelgenomföringen inte nödvändigtvis passar perfekt. Motortvätt och du har garanterat vatten i brunnen och misständning. Men även utan motortvätt blir det lätt kondens och korrosion i brunnarna. Lite regelbunden hygien där nere är viktigt för att tändsystemet ska fungera bra. Man kan blåsa med tryckluft eller cykelpump, peta ner en trasa och gojsa runt med en skruvmejsel o.s.v.
Nej, saken är helt enkelt den att hatten över brunnen med tändkabelgenomföringen inte nödvändigtvis passar perfekt. Motortvätt och du har garanterat vatten i brunnen och misständning. Men även utan motortvätt blir det lätt kondens och korrosion i brunnarna. Lite regelbunden hygien där nere är viktigt för att tändsystemet ska fungera bra. Man kan blåsa med tryckluft eller cykelpump, peta ner en trasa och gojsa runt med en skruvmejsel o.s.v.