605a ingen värme
605a ingen värme
har en 605a -91 v6.med ingen värme. tempen vandrar från 70 till 90,beroende vilken hastighet,.står jag stil går tempen upp till 90 grader,men ingen värme i cupen.
vad är felet
vad är felet
- Peugeot_605
- Guldmedlem

hdhakan wrote:skulle det vara stopp i det,har känt på ingående slangar o dom är varma båda två
Nej, jag tror inte att det är stopp. Det mest troliga är spjällmotorn. Den är elektriskt styrd.
Problemet är ganska vanligt och tas upp i dessa trådar:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=57057
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=57057&highlight=605+v%E4rme
Du kan även söka på: 605 and värme så hittar du mera info.
Tempen går ned vid körning och ökar vid stillastående. Dock så ska den pendla mellan 82° och 90° grader men på sommaren kan tempen gå upp till över 100° men det är normalt. Det är ganska heta maskiner.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Vid en kallstart, kör runt en stund tills temperaturen stigit till runt 60-65°C. Stanna och känn om kylaren har blivit ljummen. Temperaturen borde ligga ganska stabil, och sjunker den när du kör fort tyder det på att motorn kyls mer än den borde. Kan vara fel på termostaten.
Men om luften in i kupén alltid är kall, kanske du också har fått en luftbubbla i elementet?
Men om luften in i kupén alltid är kall, kanske du också har fått en luftbubbla i elementet?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
- Peugeot_605
- Guldmedlem

hdhakan wrote:jag bytte termostat,så tempen är ok ligger mellan 80 o 90 grader.
ja kollade slangarna till värme pakettet med en laser,in 63 o ut 47]
Luftade du systemet?
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

hdhakan wrote:nu har jag kollat värmespjället o det var mekanisk,o den går som den ska,jag tror att det är stopp i värmepaketet.eller är där någon som har fler förslag
Du har alltså en utan AC?
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

hdhakan wrote:nu har jag kollat värmespjället o det var mekanisk,o den går som den ska,jag tror att det är stopp i värmepaketet.eller är där någon som har fler förslag
Då har du även en spjällmotor. Enligt v-handboken så har alla 605:or det. Värmevredet har en pott som styr spjällmotorn som i sin tur öppnar o stänger tillflödet av varmluft/kalluft.
Det är en historia att ta bort den där motorn men när du får loss den så öppna den och vrid på tempvredet. Rör sig motorn så är den ok.
Du hade säkert värme i bilen innan du bytte termostat.
Titta på ingående slangar, vid torpedväggen, där har du en eller två nipplar som du kan skruva upp.
En nippel sitter vid termostathuset. Finns lite olika utföranden. På min V6 liknar nippeln en källarvattenkran i miniatyr.
En mer eller mindra avvikande pendling av tempmätaren indikerar att du har luft i systemet.
Utanpå handskfacket har du ett litet galler. Det är en temperaturavkännare, tempsensor.
Den kan låta illa och vara trasig men kan även vara relativt tyst och trasig. Kolla att den inte är igensatt av en massa damm o dyl.
Den ska dock surra lite.
Du kan söka på enbart 605 och därigenom sålla ut lite viktig och matnyttig info om just 605.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
Peugeot_605 wrote:hdhakan wrote:nu har jag kollat värmespjället o det var mekanisk,o den går som den ska,jag tror att det är stopp i värmepaketet.eller är där någon som har fler förslag
Då har du även en spjällmotor. Enligt v-handboken så har alla 605:or det. Värmevredet har en pott som styr spjällmotorn som i sin tur öppnar o stänger tillflödet av varmluft/kalluft.
Det är en historia att ta bort den där motorn men när du får loss den så öppna den och vrid på tempvredet. Rör sig motorn så är den ok.
Du hade säkert värme i bilen innan du bytte termostat.
Titta på ingående slangar, vid torpedväggen, där har du en eller två nipplar som du kan skruva upp.
En nippel sitter vid termostathuset. Finns lite olika utföranden. På min V6 liknar nippeln en källarvattenkran i miniatyr.
En mer eller mindra avvikande pendling av tempmätaren indikerar att du har luft i systemet.
Utanpå handskfacket har du ett litet galler. Det är en temperaturavkännare, tempsensor.
Den kan låta illa och vara trasig men kan även vara relativt tyst och trasig. Kolla att den inte är igensatt av en massa damm o dyl.
Den ska dock surra lite.
Du kan söka på enbart 605 och därigenom sålla ut lite viktig och matnyttig info om just 605.
tack för all innfo ska kolla det i helgen
I denna tråd har du en kille som fick värme i sin 605 turbo Diesel enbart genom att lufta på något sätt. Läs och begrunda. Vet inte om jag sett några avluftningskranar på min V6, men jag har inte letat.
Bengt C wrote:I denna tråd har du en kille som fick värme i sin 605 turbo Diesel enbart genom att lufta på något sätt. Läs och begrunda. Vet inte om jag sett några avluftningskranar på min V6, men jag har inte letat.
nu har jag kollat riktigt noga ,det finns ingen avluftning på slangarna intill torpedväggen,o vid termostaten,har satt nytt cupefilter,men slangarna till värme packetet är bara runt 40 grader,,hjälp
Jag har haft mycket strul med kylsystemet och läckande värmepaket i min 605 V6, min kylvätska har varit ur systemet många gånger. Jag har aldrig haft problem med att det inte funnits värme efter att jag fyllt det på nytt. Alltså att någon luftficka skulle hindra cirkulationen.
40 grader låter som en låg temperatur på de där rören. (Jag antar att du menar att du kan hålla en stund på rören utan att bränna dig. Vid 50 grader är det knappast möjligt.) Det kan ju vara så att ditt värmepaket är igensatt. Men kolla hellre rören till och från värmepaktet inne i cupén. Yttersidan på en slang är mycket kallare än vätskan som går innuti den.
Det finns produkter som "rensar" kylsystemet. Jag har ingen aning om de funkar eller ej. Det enda mirakelmedel som jag upptäckt fungerar är kylartätning från Bar's Leaks. I den behandligen rekommenderas att man först rensar systemet med någon annan produkt (från dem). Men den där rensningen har jag aldrig brytt mig om. Däremot fungerar deras tätningsmedel för vissa typer av läckor. Det klarar emellertid inte att täta värmepaketet om man kör korta sträckor med de måga temperaturcyklingar som det innebär.
40 grader låter som en låg temperatur på de där rören. (Jag antar att du menar att du kan hålla en stund på rören utan att bränna dig. Vid 50 grader är det knappast möjligt.) Det kan ju vara så att ditt värmepaket är igensatt. Men kolla hellre rören till och från värmepaktet inne i cupén. Yttersidan på en slang är mycket kallare än vätskan som går innuti den.
Det finns produkter som "rensar" kylsystemet. Jag har ingen aning om de funkar eller ej. Det enda mirakelmedel som jag upptäckt fungerar är kylartätning från Bar's Leaks. I den behandligen rekommenderas att man först rensar systemet med någon annan produkt (från dem). Men den där rensningen har jag aldrig brytt mig om. Däremot fungerar deras tätningsmedel för vissa typer av läckor. Det klarar emellertid inte att täta värmepaketet om man kör korta sträckor med de måga temperaturcyklingar som det innebär.
Hej alla glada. Hade liknande problem i min men så skulle den besiktigas av frun. Jag sa till henne att blåsa ur den ordentligt för avgasprovet det glömde hon men kom ihåg det när hon väntade på sin tur. Hon satte då igång med att gasa ur den och vips så började värmen att fungera, förklara det den som kan. Kontentan blev att tack vare avgasprovet så har jag nu en varm och skön bil.
Ha,de.
Ha,de.
Peugeot 605 srdt 1995
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Pendlaren wrote:Hej alla glada. Hade liknande problem i min men så skulle den besiktigas av frun. Jag sa till henne att blåsa ur den ordentligt för avgasprovet det glömde hon men kom ihåg det när hon väntade på sin tur. Hon satte då igång med att gasa ur den och vips så började värmen att fungera, förklara det den som kan. Kontentan blev att tack vare avgasprovet så har jag nu en varm och skön bil.
Ha,de.
Med motorvarvet ökar därmed varvet på vattenpumpen och därför ökar cirkulationen alltså.
Om expansionskärlet är högsta punkten i kylsystemet så luftar systemet sig självt. Antar jag.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.