206 gti som varit hos Peugeotverkstad
- Anders i Borås
206 gti som varit hos Peugeotverkstad
Har haft bilen (206 gti -01 16000mil) på en auktoriserad Peugeotverkstad för att byta tryckare på 1:ans burk och samtidigt byta kamrem rullar och vattenpump.... jag var överens om priset och de fick göra jobbet.....när bilen var "klar" var priset högre plus att de inte hade bytt pumpen för det behövdes inte enl. verkstadschefen, men det hade iaf gått åt 1 liter glykol vilket jag tycker låter märkligt, än konstigare blev det när jag kom hem (6 mil senare) av att det luktade väldigt mycket olja, då jag inte orkade åka tillbaka med bilen och klockan var för mycket kollade jag upp problemet själv, vevhusventilationen var inte ansluten, expansionskärlet var toppfyllt (inte behövdes det ngn extra liter där inte, kanske tappas av) ett missljud som uppkom efter verkstadsbesöket och som jag anmärkte på känner jag igen från en annan bil (106xsi) som jag haft, i det fallet va det kamremmen som var för hårt spänd.....kan det bli så på en 206gti också!?
Vad ska jag göra, inte roligt när man betalat nästan 10000 kr för ngt. som inte blev bra?!
Vad ska jag göra, inte roligt när man betalat nästan 10000 kr för ngt. som inte blev bra?!
Re: 206 gti som varit hos Peugeotverkstad
Anders i Borås wrote:Har haft bilen (206 gti -01 16000mil) på en auktoriserad Peugeotverkstad för att byta tryckare på 1:ans burk och samtidigt byta kamrem rullar och vattenpump.... jag var överens om priset och de fick göra jobbet.....när bilen var "klar" var priset högre plus att de inte hade bytt pumpen för det behövdes inte enl. verkstadschefen, men det hade iaf gått åt 1 liter glykol vilket jag tycker låter märkligt, än konstigare blev det när jag kom hem (6 mil senare) av att det luktade väldigt mycket olja, då jag inte orkade åka tillbaka med bilen och klockan var för mycket kollade jag upp problemet själv, vevhusventilationen var inte ansluten, expansionskärlet var toppfyllt (inte behövdes det ngn extra liter där inte, kanske tappas av) ett missljud som uppkom efter verkstadsbesöket och som jag anmärkte på känner jag igen från en annan bil (106xsi) som jag haft, i det fallet va det kamremmen som var för hårt spänd.....kan det bli så på en 206gti också!?
Reklamera,
Ta det direkt med dem, går de inte med på det så ta det med ARN.,
9-3 AERO Maptun Steg 2
- Anders i Borås
Jag förstår att de måste göra om det som felat men det hade varit bra om jag fick lite mer "kött på benen" ifrågan om det verkligen ska behöva gå åt ngn glykol det är ju alldeles för mycket i nu... hur kan det bli det liksom.....(det känns som de försökte blåsa mig på mer än nödvändigt) och om man kan spänna kamremmen för hårt även på en 206gti eller om det är en självspännande rulle som sitter där eller om det kan rätta sig till av sig själv om den slackar efter ett tags användning.... det med vevhusvetilationen är ju bara rent slarv, en bagatell i det stora hela men det är sånt som jag hatar, det lär dom få veta......
- Richard Gustavsson
Spännaren är av typen med visare.
Man spänner upp den manuellt men en visare visar när det är lagom.
Varför byttes bara tryckare till 1 cyl?
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Du lämnade in på verkstad och fick ett dåligt resultat? Är du förvånad?
OBS: sjukt mycket ironi, men jag lämnar aldrig in på verkstäder. Det har aldrig gjort gott, ärligt talat.
edit: det där tillförde inte så mycket, men tala allvar med verkstaden. Om de glömmer att ansluta vevhusventilationen undrar man ju vad de glömt inne i motorn. Är överfallen till kamaxlarna fastdragna? Och så vidare. Det glöms ju trasor i folks magar, det ligger säkert en trasa under ventilkåpan här
edit: det där tillförde inte så mycket, men tala allvar med verkstaden. Om de glömmer att ansluta vevhusventilationen undrar man ju vad de glömt inne i motorn. Är överfallen till kamaxlarna fastdragna? Och så vidare. Det glöms ju trasor i folks magar, det ligger säkert en trasa under ventilkåpan här
Fredrik Pettersson
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
- Anders i Borås
Richard Gustavsson wrote:Spännaren är av typen med visare.
ok...då har de alltså spänt remmen för hårt, det skulle iaf åtgärdas om missljudet ff är kvar efter helgerna...
Det var en rekomendation från verkstan att bara bekosta byte av tryckare på den cyl som "bråkar", tycker man borde bytt alla men med tanke på att de inte bytte pumpen så skulle man nog kunna tänka sig att de inte skulle byta de andra tryckarna även om jag hade stått på mej om att jag ville det....
Fattar ff inte varför de tagit betalt för glykol o hällt på så mycket, ända upp till locket........
- Anders i Borås
Decimal wrote:Reklamera och säg dom ska byta pumpen med.
Ni hade ju sagt den skulle bytas till det billigare priset och nu inget pumpbyte + dyrare.
Jag frågade ang. pumpen, varför den inte byttes, svaret jag fick då var att det inte var ngt. fel på täthet eller lagringen i den och att med hans (verkstadschefens)40:åriga erf är det ytterst sällan som Peugeotpumparna lägger av eller strular....en onödig kostnad helt enkelt enl. honom
- Anders i Borås
freda155 wrote:Du lämnade in på verkstad och fick ett dåligt resultat? Är du förvånad?OBS: sjukt mycket ironi, men jag lämnar aldrig in på verkstäder. Det har aldrig gjort gott, ärligt talat.
Jag vet...jag borde fixat bilen själv, vilket jag i forts. kommer göra, anl, till att jag lämnade in bilen den här gången var för att om ngt. skulle strula så kanske jag inte kommer åt delar så snabbt som på en auktoriserad v-stad, jobbar med truckar hela dagarna och får mecka hur mycket jag vill bara jag inte ockuperar verkstan
Anders i Borås wrote:Decimal wrote:Reklamera och säg dom ska byta pumpen med.
Ni hade ju sagt den skulle bytas till det billigare priset och nu inget pumpbyte + dyrare.
Jag frågade ang. pumpen, varför den inte byttes, svaret jag fick då var att det inte var ngt. fel på täthet eller lagringen i den och att med hans (verkstadschefens)40:åriga erf är det ytterst sällan som Peugeotpumparna lägger av eller strular....en onödig kostnad helt enkelt enl. honom
Fråga honom nästa gång ni pratas vid om han tar på sig smällen om pumpen går sönder, kamremmen rasar och ventilerna kroknar? Bara för att spara in på ett pumpbyte.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
- Anders i Borås
R-Gubbe wrote:Anders i Borås wrote:Decimal wrote:Reklamera och säg dom ska byta pumpen med.
Fråga honom nästa gång ni pratas vid om han tar på sig smällen om pumpen går sönder, kamremmen rasar och ventilerna kroknar? Bara för att spara in på ett pumpbyte.
Den frågan har jag ställt....svaret var då att det inte kommer hända, har hitills aldrig hänt hos dom, det som har hänt är att det vid ngt. tillf. blivit "droppläckage" i form av grönt ärg, men alltså ytterst sällan.....
- Richard Gustavsson
Normalt sett bruka rman byta alla tryckar.
"Felet" ligger i att dom håller ventilerna ngt. öppna = dåligt komp och då följaktligen misständningar och då lysande motorlampa.
Vanligast är att felet uppkomemr när det börjar bli lite kallt.
Dom nya tryckana har en annan konstruktion och ska fungera bättre där av att man bruka byta alla.
"Felet" ligger i att dom håller ventilerna ngt. öppna = dåligt komp och då följaktligen misständningar och då lysande motorlampa.
Vanligast är att felet uppkomemr när det börjar bli lite kallt.
Dom nya tryckana har en annan konstruktion och ska fungera bättre där av att man bruka byta alla.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
jeg spurte pris på kamrem bytte i karstad og fikk en pris på ca 7500 og der var faktisk kamrem, spennrull, vattenpump, flektrem og glucol inkl i prisen. de hadde det som standard og bytte alt under kamrembytte noe om er riktig å gjøre.
er litt rart de bytta nr 1 og ikke alle. er som å bytte dempere på ene siden av bilen.
på verkstder må man bare kreve at de skal gjør ting for en selv om de sier det ikke er nødvendig.
er litt rart de bytta nr 1 og ikke alle. er som å bytte dempere på ene siden av bilen.
på verkstder må man bare kreve at de skal gjør ting for en selv om de sier det ikke er nødvendig.
jeg spurte pris på kamrem bytte i karstad og fikk en pris på ca 7500 og der var faktisk kamrem, spennrull, vattenpump(550 sek), flektrem og glucol inkl i prisen. de hadde det som standard og bytte alt under kamrembytte noe om er riktig å gjøre.
Anders i Borås wrote:R-Gubbe wrote:Anders i Borås wrote:Decimal wrote:Reklamera och säg dom ska byta pumpen med.
Den frågan har jag ställt....svaret var då att det inte kommer hända, har hitills aldrig hänt hos dom, det som har hänt är att det vid ngt. tillf. blivit "droppläckage" i form av grönt ärg, men alltså ytterst sällan.....
Det är iofs riktigt att dom börjar läcka i första hand när dom är slut, men det är ju lite tråkigt om det börjar läcka vatten innan remmen börjar närma sig nästa byte.
När jag byter åt folk säger jag alltid till att om jag inte får byta alla spännhjul + pump så lämnar jag ingen garanti på jobbet. 5-600 som en pump kostar är inget att snåla på i sammahanget.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Anders i Borås
Anders i Borås wrote:Har haft bilen (206 gti -01 16000mil) på en auktoriserad Peugeotverkstad för att byta tryckare på 1:ans burk och samtidigt byta kamrem rullar och vattenpump.... jag var överens om priset och de fick göra jobbet.....när bilen var "klar" var priset högre plus att de inte hade bytt pumpen för det behövdes inte enl. verkstadschefen, men det hade iaf gått åt 1 liter glykol vilket jag tycker låter märkligt, än konstigare blev det när jag kom hem (6 mil senare) av att det luktade väldigt mycket olja, då jag inte orkade åka tillbaka med bilen och klockan var för mycket kollade jag upp problemet själv, vevhusventilationen var inte ansluten, expansionskärlet var toppfyllt (inte behövdes det ngn extra liter där inte, kanske tappas av) ett missljud som uppkom efter verkstadsbesöket och som jag anmärkte på känner jag igen från en annan bil (106xsi) som jag haft, i det fallet va det kamremmen som var för hårt spänd.....kan det bli så på en 206gti också!?
I morse gick den på tre burkar igen,vet dock inte om det 1ans cyl som la av denna ggn...... snacka om att man kan bli ursinnig på verkstan som inte bytte alla tryckarna......vem ska betala arb.-kostnad för att åtgärda felet!?
- Anders i Borås
Sanny307 wrote:Var det på 7H du lämnade bilen eller?
Själv har jag aldrig plats och oftast inte kunskap för några större operationer själv så det kan löna sig att hålla lite reda på vilka verkstäder man bör välja respektive undvika här i bygden.
Jag jobbar ett par km från 7H men av gammal erf. (motormek) vill jag välja ett annat ställe och C-E i Grimsås har alltid tidigare varit grymt serviceinriktade och givit ett väldigt gott intryck om att de faktiskt vet vad de sysslar med och visat stort intresse för sina under, därför valde jag den verkstan..... synd bara att de inte verkar kunna hålla måttet för vad man jag tycker är proffsigt utfört arbete.... totalt 48 mil har det hitills blivit men bilen är ff inte som den ska....
Anders i Borås wrote:Anders i Borås wrote:Har haft bilen (206 gti -01 16000mil) på en auktoriserad Peugeotverkstad för att byta tryckare på 1:ans burk och samtidigt byta kamrem rullar och vattenpump.... jag var överens om priset och de fick göra jobbet.....när bilen var "klar" var priset högre plus att de inte hade bytt pumpen för det behövdes inte enl. verkstadschefen, men det hade iaf gått åt 1 liter glykol vilket jag tycker låter märkligt, än konstigare blev det när jag kom hem (6 mil senare) av att det luktade väldigt mycket olja, då jag inte orkade åka tillbaka med bilen och klockan var för mycket kollade jag upp problemet själv, vevhusventilationen var inte ansluten, expansionskärlet var toppfyllt (inte behövdes det ngn extra liter där inte, kanske tappas av) ett missljud som uppkom efter verkstadsbesöket och som jag anmärkte på känner jag igen från en annan bil (106xsi) som jag haft, i det fallet va det kamremmen som var för hårt spänd.....kan det bli så på en 206gti också!?
I morse gick den på tre burkar igen,vet dock inte om det 1ans cyl som la av denna ggn...... snacka om att man kan bli ursinnig på verkstan som inte bytte alla tryckarna......vem ska betala arb.-kostnad för att åtgärda felet!?
Du får lämna in den igen och be dom göra om och byta resten av tryckarna. Du får nog betala igen för dom slarvat
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
- Peter Igelhammar
- Crew

Jag hade kontaktat dem, och påvisat bristerna. Att vevhusventilation mm inte
är anslutet tyder på att jobbet inte är rätt utfört.
Säg att du kör dit bilen, vill ha en lånebil sålänge tills jobbet är rätt utfört.
Du ska inte behöva stå med mer konstnader när de strular. Du lägger tid på att köra dit igen, samt soppapengar.
Jag hade inte gett mej. Det låter dessutom alldeles för dyrt.
Har du för skojs skull ringt till en annan firma och tagit offert på samma jobb? Gör det, så har du mer att komma med mot dem.
är anslutet tyder på att jobbet inte är rätt utfört.
Säg att du kör dit bilen, vill ha en lånebil sålänge tills jobbet är rätt utfört.
Du ska inte behöva stå med mer konstnader när de strular. Du lägger tid på att köra dit igen, samt soppapengar.
Jag hade inte gett mej. Det låter dessutom alldeles för dyrt.
Har du för skojs skull ringt till en annan firma och tagit offert på samma jobb? Gör det, så har du mer att komma med mot dem.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare: