Benjamin wrote:Precis, står det specificerat GL-4 kan det vara mässingdetaljer i lådan som äts upp av EP-tillsatserna GL-5:an, om den inte är för gammal så GL-5 inte fanns när man tillverkade lådan kanske.
Det tråkiga är att hitta en GL4 olja när det bara säljs det senaste överallt.
hrm... Castrol EP80, nu börjar jag bli tjatig , finns hos ALLA Mekonomen.
Jag ska lägga det på minnet.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Statoil har en GL4 80W Den har vi till alla transmissioner på de maskiner vi säljer.
Fast på senare år börjar det förekomma en helsyntetisk som heter Mereta 150, i Kässbohrers planetväxlar ska det vara sån olja nuförtiden. Den är snordyr. Kostar 220:- per liter om man köper ett helt fat.
Så är det bara ja som missar vart det står i handboken vilken vxl olja man ska ha ? Tycker det blir en jäkla röra när en säger att det inte spelar roll samt andra säger motsatsen?
GL4 eller GL5 till en GTI 90:a ?
// mrzalt
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)
mrzalt wrote:Så är det bara ja som missar vart det står i handboken vilken vxl olja man ska ha ? Tycker det blir en jäkla röra när en säger att det inte spelar roll samt andra säger motsatsen? GL4 eller GL5 till en GTI 90:a ?
// mrzalt
Kör på GL4-olja. Punkt.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Bytade drivlknut på min 406 coupe och då läckte det ut lite växellådsolja.
Nu kan jag verkligen ingenting om växelådsoljor.
rekomenderades att hälla i 75W80 enligt handboken och flera jag talat med.
Men eftersom det max rann ut 0.5 L så tänkte jag att man kanske slipper byta och bara fylla på, problem nr två.. finns det någon nivå mätare?
Har endast biltema 75W90 olja hemma , men det blir kanske katastrof om man häller på lite av den pga viskositeten??
Redline rekomenderade dom mej i min mi16 låda, den gick piss med biltemas den skrapade och var helt tung sen när ja fick i redline är den som en klocka att växla med igen