pät wrote:Framhjulsdrivna bilar brukar dra åt sidan när det spinner, såkallat Torque Steer.
I synnerhet om de är lite lätt övermotoriserade
Farsans V70 2,5T (gamla modellen) var direkt otäck första gångerna jag drog på med den, slet och drog åt alla möjliga håll. Stark motor och undermåligt chassie är ingen bra kombination...
Tacka vet jag nya Focus RS, fattar inte hur som har lyckats få till en bil som klarar av att få den så mycket effekt genom framhjulen men H-vete vad den går!
Det sitter väll diffspärr i dom?
Yes, sitter en quaife-diff orginal i dom.
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)
Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
Bim wrote:Däck låser sig? Om ett ok el dyl kärvar skulle de kunna göra så att det inte snurrar?
Det gnisslar när jag bromsar, låter mest från vänster.. Får kolla upp det!
Det kan mycket väl vara möjligt att om bromsen ligger på lite så snurrar ej hjulet om det är dåligt underlag. Krävs ju inte lika mycket för att hjulet ej ska snurra om det är halt underlag.
Känns dock ganska långsökt tycker jag, kan inte vara lätt att köra bilen isf..
Lastfördelningen i bilen har kännbar stor betydelse när det är lite slirigt också ju, lasta i 4pers till i bilen förutom dig själv och se vad som händer BIM
Jag tycker iaf alltid att alla framhjulsdrivna bilar "drar" åt samma håll när det börjar släppa på drivhjulen och jag är själv i bilen, i vinterväglag, får man sedan i en passagerare blir det mycket lugnare.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Du kan svetsa diffen Bim, då kommer den att driva på båda hjulen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bästa förslaget idag. Du får den dessutom lite mera understyrd. Men du kommer att ta dig fram i djupsnön.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Nej för allt i världen gör inte det.
JO!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bim, vill du kolla så kan du hissa upp bilen, säkra den på pallar gärna två extra. starta upp den och gå ut sätta en träklots emot däcket och se ifall du kan stanna det. Likadant på andra sidan, givetvis med växel i på tomgång.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Vi får väl anta att hjulet snurrar när bilen rullar iaf... då borde de bli hysteriskt varmt rätt fort om det är bromsen som spökar...
Om de är så att de kärvar nånstans utanför lådan typ bromsar, drivaxlar lager eller dylikt... så kommer de nog gå rätt fort å ha ihjäl den lådan... enhjulsspek är en dålig ide på dom...