Det går ju inte att ställa camber i bakvagnen på våra FWD-bilar på något enkelt sätt. Det måste till lite större ingrepp.
Skränka axelröret är inte att rekommendera eftersom det blir svårare eller omöjligt att installera stavar.
Att bara sätta svetssträngar för att dra ihop gods skulle jag inte heller rekommendera eftersom det inducerar mycket mer spänningar i i godset än nedanstående förslag.
Nåväl. Om du vill justera endast camber kan du göra så här:
Borra mäthål innan du gör något annat och ta ett referensmått. Kapa sedan igenom översidan samt fram och baksidorna av bärarmen:
...ni ser också att jag installerat en gänstång genom hål så högt placerade det går. Detta för att spänna ihop slisen under svetsning. Minst M6 8.8 måste det vara. 4.6 år inte dugligt i någon dimension, M8 8.8 är nog att rekommendera. Det går också att åstadkomma hopdragningen med skruvstycke.
Kolla eller mät upp vilken camber ditt utgångsmaterial har. Subtrahera detta tal från den negativa camber du vill ha. T ex 0.85-3=2.15° ändring. Det lite läskiga i sammanhanget är att hopdragningen i mm är tämligen exakt lika med ökningen i negativ camber. Så i ovanstående fall behöver man dra ihop snittet 2.15 mm mätt mellan mäthålen.
Dock drar själva svetsen ihop bra precis 0.5 mm, så innan svetsning ska du i ovanstående fall dra ihop 1.65 mm.
Kapa även en anvisning och slipa/kapa upp en käl på undersidan:
Slipa/kapa upp en käl även på ovansidan. Fördelaktligen efter att du spänt ihop:
Värm godset! Jag värmde med gasol (20-30 min och det räcker, men gassvets är nog säkert bättre.
Kontrollmät och justera hopdragningen vid behov.
Svetsa i 2-3 varv med början i ovansidan.
Efter svetsning, "kyl av" långsamt med gasol eller gassvets.
Våjla:
Sen går det att ställa toe på samma sätt men det är bökigare att beskriva.
EDIT: Varning!!! Detta funkar inte! Skiten går av! / Pär H