Peugeot 607 går dåligt, felkoder och tillstånd

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
ticoroman

Peugeot 607 går dåligt, felkoder och tillstånd

Post by ticoroman »

Hej alla!

Jag hoppas få lite feedback på några felkoder på min Peugeot 607, trots att jag är ny här. Ni har kanske haft samma problem eller vet mer om vad som kan orsaka felkoderna.

1.) För ungefär två månader sedan tändes K-lampam (check-engine). Bilen, eller snarare motorn, gav dock inte ifrån några missljud och allt var normalt. På grund av diverse saker hann jag aldrig kolla upp några felkoder eller felsöka då, och fortsatte köra bilen. Lampan har lyst konstant, förutom att den släckts några timmar under en enda dag under hela tidsperioen. Felmeddelandet som bilen hela tiden visat är "Antipollution system defective".

2.) För ungefär en vecka sedan började motorn fungera dåligt. Den känns svag och skakar under gång, ibland mer ibland mindre. När motorn är kall så fungerar den ganska OK, men så fort den värms upp (oljetemperaturlampan börjar röra sig från sitt ursprungsläge) så kommer skakningarna och svagheten.

Motorn känns ansträngd, orolig och avgaserna tycks då tryckas ur avgasröret i "omgångar". Om avgaserna i normala fall låter "tuff-tuff-tuff-tuff" i mycket snabb följd, så låter de i detta läge snarare som "tuff----tuff----tuff" (något saktare alltså).

När jag står på tomgång och gasar lite och släpper gaspedalen så dyker motorvarvet ner till ca 500, motor skakar till och stabiliseras igen på runt 800 där den skakar lite. När motorn är kall så inträffar inte detta och motorn går ner lugnt och sansat till 800 RPM. På nedanstående youtube-klipp kan ni se hur motorvarvet dyker när jag släpper gaspedalen (motorn är varm, inträffar ej när motor kall):

http://www.youtube.com/watch?v=QiRAOLwRIuA

3.) Idag införskaffade jag felkodläsningsutrustning och får följande tre koder:

P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1, Sensor 2)
P0351 - Ignition Coil A Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0121 - Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem

------------

Jag vet idag inte om vissa felkoder är nya (från punkt 2 ovan) medan vissa är gamla (från punkt 1 ovan), eller om de alla är beroende av varandra. Jag vet inte heller var jag riktigt ska börja och vilka delar jag ska börja byta ut. Det hjälper inte heller att jag har felkoderna på engelska och kanske inte till 100% förstår de på svenska (det går ju inte att översätta tekniska termer rakt av).

Vad jag förstått så indikerar P0141 en av lambdasonderna?

P0121 har ju något med spjällägesgivaren att göra, men vad jag vet så är allt inbyggt i samma spjällhus. Spjällhuset har redan bytts 2006-10 efter samma fel (står ungefär så i papperen, jag har inte haft bilen så länge). Spjällhuset har även bytts ut 2008-10, för 2000 mil sedan. Den kan väl inte ha gått sönder igen? Efter 13 månander och 2000 mil....

P0351 låter ju som att den inte tänder riktigt bra i första cylindern. Varför? Kan det ha att göra med de första två felen, eller är det ett helt separat fel, typ tändspole? Kan detta fel orsakas av trasigt spjällhus? Hur har spjällhuset gått sönder så ofta?

Kan vissa av felen indirekt orsaka de andra, dvs att jag kanske inte behöver byta allt - lambdasond, tändspole och spjällhus (=dyrt)?

Jag tackar och bugar om någon lyckats läsa igenom hela min text, men jag försökte vara så detaljerad som möjligt. Jag tackar ännu mer om någon har feedback eller tips till mig!
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Vilken motortyp har du i din 607?

Om jag tolkar din text så verkar det vara en trasig tändspole. Kostar inte en förmögenhet i alla fall.. :) Vet tyvärr inget pris, var ett tag sedan jag arbetade på pugg.
ticoroman

Post by ticoroman »

Tack för svar!

goopin wrote:Vilken motortyp har du i din 607?

Om jag tolkar din text så verkar det vara en trasig tändspole. Kostar inte en förmögenhet i alla fall.. :) Vet tyvärr inget pris, var ett tag sedan jag arbetade på pugg.

Motor: 2.2 fyrcylindrig (bensin givetvis)

En tändspole (hela "kassetten") kostar nog runt 2000-2500, och en trasig tändspole kan jag härleda till fel P0351 och motorskakningarna.

De andra felkoderna förvirrar mig dock, speciellt det där med spjälllägesgivaren med tanke på att den bytts för 13 månader och 2000 mil sedan. Kan detta vara ett spökfel pga tändspolen? Inte kan det väl vara fel på den igen?

Hur kommer P0121 in i bilden? Kan felaktig lambda inverka på detta, trots att det står "heater circuit malfunction" på felkoden. Den borde väl fungera bra ändå när bilen blir varm, men motorn går ju dåligt när den blir varm....
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

om du inte får någon gnista i säg 4 cylindern så kan du få en odd avgasblandning.. Inge bra att köra bilen på 3 burks.
ticoroman

Post by ticoroman »

goopin wrote:om du inte får någon gnista i säg 4 cylindern så kan du få en odd avgasblandning.. Inge bra att köra bilen på 3 burks.

Jag förstår.

Jag spånar lite - säg till om jag är helt fel ute:
Felkoden för lambdan P0141 avser dock "heatern", dvs eluppvärmningen av sensorn för att den ska börja fungera tidigare (som jag förstått det). Borde inte kunna orsaka något annat större fel.

Felkoden P0121 för gasspjällsgivaren är väldigt mysko för mig, eftersom hela spjällhuset byttes för 13 månader och 2000 mil sedan. Det borde inte vara något fel där.

Felkoden för cylindern P0351 indikerar ju troligtvis tändspolen, eller väldigt dåligt tändsstift. Tändstiften är dock bytta för 13 månader och 2000 mil sedan, så de borde kunna uteslutas. Kan det vara bränslespridaren, dvs att för lite bränsle kommer till en viss cylinder?

Varför inträffar skakningarna och den allmänt dåliga motorgången endast när motorn är varm?
ticoroman

Post by ticoroman »

goopin wrote:om du inte får någon gnista i säg 4 cylindern så kan du få en odd avgasblandning.. Inge bra att köra bilen på 3 burks.

Jag förstår.

Jag spånar lite - säg till om jag är helt fel ute:
Felkoden för lambdan P0141 avser dock "heatern", dvs eluppvärmningen av sensorn för att den ska börja fungera tidigare (som jag förstått det). Borde inte kunna orsaka något annat större fel.

Felkoden P0121 för gasspjällsgivaren är väldigt mysko för mig, eftersom hela spjällhuset byttes för 13 månader och 2000 mil sedan. Det borde inte vara något fel där.

Felkoden för cylindern P0351 indikerar ju troligtvis tändspolen, eller väldigt dåligt tändsstift. Tändstiften är dock bytta för 13 månader och 2000 mil sedan, så de borde kunna uteslutas. Kan det också vara bränslespridaren, dvs att för lite bränsle kommer till en viss cylinder?

Varför inträffar skakningarna och den allmänt dåliga motorgången endast när motorn är varm?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

ticoroman wrote:

Tempgivaren.

Jag tror att din lambdasond är åt he..
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
ticoroman

Post by ticoroman »

Peugeot_605 wrote:Tempgivaren.

Exakt vilken tempgivare? Det finns, vad jag hört, flera i motorn och till olika ändamål och jag har ganska dålig koll på dem.

Lambdasoden ska bytas, men jag tror tyvärr inte att den ensam orsakar all jävelskap.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

ticoroman wrote:
Peugeot_605 wrote:Tempgivaren.

Exakt vilken tempgivare? Det finns, vad jag hört, flera i motorn och till olika ändamål och jag har ganska dålig koll på dem.

Lambdasoden ska bytas, men jag tror tyvärr inte att den ensam orsakar all jävelskap.

Har själv inte koll på 607. Jag menar vattentempgivaren till ECU:n. Typiskt symptom när den är kajko är ju att bilen går bra när den är kall och börjar traggla när den blir varm.
I de flesta fall så brukar maskinen stanna helt när den givaren är åt skogen.
Captain Klutz
V_605

----------------
ticoroman

Post by ticoroman »

Jag kollade tändstiften idag. Alla ser OK ut och alla är likadana.

Peugeot_605 wrote:Har själv inte koll på 607. Jag menar vattentempgivaren till ECU:n. Typiskt symptom när den är kajko är ju att bilen går bra när den är kall och börjar traggla när den blir varm.

Är det samma tempgivaren som visar vattentemperaturen i motorn för föraren inne i bilen? Visaren inne i bilen står stadigt på 90 när motorn är varm. Jag har en ny sådan tempgivare ståendes som reservdel utifall att.

Jag har överhuvudtaget dålig koll på allt det här, oavsett bil. Det är därför jag frågar om det finns någon annan tempgivare som används till motorstyrningen.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

ticoroman wrote:Jag kollade tändstiften idag. Alla ser OK ut och alla är likadana.

Peugeot_605 wrote:Har själv inte koll på 607. Jag menar vattentempgivaren till ECU:n. Typiskt symptom när den är kajko är ju att bilen går bra när den är kall och börjar traggla när den blir varm.

Är det samma tempgivaren som visar vattentemperaturen i motorn för föraren inne i bilen? Visaren inne i bilen står stadigt på 90 när motorn är varm. Jag har en ny sådan tempgivare ståendes som reservdel utifall att.

Jag har överhuvudtaget dålig koll på allt det här, oavsett bil. Det är därför jag frågar om det finns någon annan tempgivare som används till motorstyrningen.

En givare till tempmätaren och en givare till ECU:n, datorn, som kan leverera fel data och därmed så går motorn dåligt.
Captain Klutz
V_605

----------------
ticoroman

Post by ticoroman »

Peugeot_605 wrote:En givare till tempmätaren och en givare till ECU:n, datorn, som kan leverera fel data och därmed så går motorn dåligt.

Efter lite googling så hittade jag något som heter "lufttemperatursensor".

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Det skulle kanske kunna vara den givaren du syftar på.

Jag ska leka imorgon med att skifta spjällhuset med ett gammalt jag har liggande. Den som jag har extra skall iofs vara defekt men jag vill jämföra felkoderna för att försöka utesluta spjällhuset eftersom jag i nuläget får felkoder från den också.

Jag hoppas också hinna experimentera med lambdan.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

ticoroman wrote:
Peugeot_605 wrote:En givare till tempmätaren och en givare till ECU:n, datorn, som kan leverera fel data och därmed så går motorn dåligt.

Efter lite googling så hittade jag något som heter "lufttemperatursensor".

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Det skulle kanske kunna vara den givaren du syftar på.

Jag ska leka imorgon med att skifta spjällhuset med ett gammalt jag har liggande. Den som jag har extra skall iofs vara defekt men jag vill jämföra felkoderna för att försöka utesluta spjällhuset eftersom jag i nuläget får felkoder från den också.

Jag hoppas också hinna experimentera med lambdan.

Nee.., en givare som ger data ang vattentemperaturen, till ECU:n, = tempgivaren.

Men som du skrev så antar jag att ett fel någonstans kan ge flera "följdfel" eftersom då fler komponenter inte jobbar riktigt om det är något fel på en komponent.

Tror nog att lambdan är boven ändå med tanke på felkoden..
Captain Klutz
V_605

----------------
ticoroman

Post by ticoroman »

En uppdatering om läget med min bil:

Jag köpte en tändspole(kassett) och bakre lambdasond. Jag köpte begagnat då jag ju inte var säker på felets orsak och vad som måste bytas.

1.) Jag bytte till dessa och bilen går bra igen. Jag provkörde i sammanlagt cirka en timme idag. Jag känner att motorn har kraft igen och när jag gasar upp bilen på tomgång och släpper gaspedalen så går motorvarvet ner lugnt till 800. Allt OK så långt.

2.) Jag har en felkodsläsare från Biltema (http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139177) med vilken jag tidigare läst av och nu raderat felkoderna. Jag gjorde en felkodsläsning direkt efter att ha raderat de ursprungliga felkoderna (utan att ha startat bilen) och felkodsläsaren indikerar inga fel. Problemet är att felkoderna återkommer direkt efter att jag startat bilen igen, men motorn fungerar mycket bättre Exakt samma felkoder. Jag har upprepat samma procedur flera gånger. Jag tror inte att det är sannolikt att den andra tändspolekassetten och lambdasonden har samma fel som de tidigare. Motorn går ju bra, så någon skillnad har ju bytet gjort.

Jag förstår dock inte varför exakt samma felkoder återkommer! Jag tycker att felkoderna åtminstone borde ha ändrat sig, om nu vissa problem kvarstår Kan inte Biltemas felkodsläsare radera de "på riktigt"?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

lampan tänds igen och indikerar samma fel trots att bilen går bra?

Eller är lampan släckt och du får ut felkoderna i alla fall, trots att de är "raderade"?
Captain Klutz
V_605

----------------
ticoroman

Post by ticoroman »

Peugeot_605 wrote:lampan tänds igen och indikerar samma fel trots att bilen går bra?

Eller är lampan släckt och du får ut felkoderna i alla fall, trots att de är "raderade"?

Lampan tänds igen direkt trots att bilen åtminstone under provkörningen går bra (cirka en timmes provkörning). Motorn känns inte längre svag. Vid felkodsavläsning indikeras dock exakt samma felkoder igen.

När jag efter radering av felkoder slår till tändningen och startar motorn så lyser lampan direkt. Lampan släcks aldrig!

När jag gör en felkodsavläsning direkt efter raderingen, utan att starta om motorn, så visar felkodsavläsaren "no codes". Felkoderna kan dock avläsas igen direkt efter att jag startat om bilen. Det räcker att jag får igång motorn i minsta möjliga tidsperiod, stänger av så snabbt det är praktiskt möjligt för att felkoderna ska komma tillbaka. Felkoderna är alltid tillbaka efter att motorn varit igång.

Bilen går dock bra. Skillnaden är som natt / dag, så bytet av lambda/tändspole hade någon effekt. Jag tycker att någon av felkoderna åtminstone borde ha försvunnit eller ändrats....
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Kan vara som så att din läsare inte har alla de protokoll som egentligen behövs för att redera koderna. De ligger helt enkelt kvar trots att läsaren visar att du raderar dom..

Bilen går ju bra så låt Peugeot radera koderna för att se om de då försvinner.

Försvinner felkoderna så har du ett givet svar. Läsarens begränsningar

Gör de inte det så är tydligen delarna du köpte defekta eller så är den andra lambdan och någon av de andra kasetterna/spolarna defekta men det verkar lite långsökt tycker jag.

Vet en del andra, med annat märke på bil, där felkoder inte har gått att radera på "riktigt" med den felkodsläsare du har. I andra fall har den inte alls fungerat på vissa bilmodeller.
Captain Klutz
V_605

----------------
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Det är inte så att någon säkring pajat pga kortisen i gamla lambdan? Kollat säkringarna i motorrummet ?
ticoroman

Post by ticoroman »

Peugeot_605 wrote:Vet en del andra, med annat märke på bil, där felkoder inte har gått att radera på "riktigt" med den felkodsläsare du har. I andra fall har den inte alls fungerat på vissa bilmodeller.

Det skulle kunna vara så. Den felkodsläsare jag har har även svårt att läsa felkoderna, och verkar ibland inte fungera alls då den inte lyckas ansluta.

Jag ska provköra bilen under den kommande veckan till / från jobbet och övervaka hur motorn beter sig. Går den utan anmärkning så får jag nog slanta upp och besöka Peugeot för felkodsradering och hoppas att felkoderna inte återkommer (pengar för radering isf kastade i sjön).

ala wrote:Det är inte så att någon säkring pajat pga kortisen i gamla lambdan? Kollat säkringarna i motorrummet ?

Jag ska kontrollera säkringarna imorgon.
david.vk

Post by david.vk »

Jag skulle tippa på att Lambda Sonden är åt skogen. Min motorlampa lös också, så verkstaden bytte Lambdan, släckte lampan och efter dess har det inte varit några problem. Peppar peppar ta i trä;)
//David
Peugeot 607 2.0
Peugeot 406 Coupé Pininfarina 2.2
Post Reply